Social Media Marketing
Met social media marketing breng je jouw online marketing campagne naar the next level! Iedereen zit tegenwoordig op social media. In de pauze op werk, ieder moment dat men ergens op staat te wachten en zelfs meteen wanneer men in de ochtend opstaat worden de social media kanalen er meteen bij gepakt! Denk aan kanalen als Instagram, LinkedIn, Facebook, Snapchat en TikTok. Iedereen is dus vaak te vinden op meerdere social media kanalen, en hoe kun je hier beter op inspelen dan jouw service of product tussen alle posts uit te laten springen!
- Richt je sociale media goed in
- Ontvang in 24 uur je uitslag
- Daadwerkelijk verdienen met socials
Social media marketing met advertenties of organisch inzetten?
Social media marketing gaat om het creëren van meer engagement op jouw social media kanalen, waardoor je meer bezoekers en dus meer omzet genereert op je website of webshop. Dit kun je zowel organisch als met advertenties realiseren.
Ontdek hoe jij succes behaalt met sociale media
Wat is organische social media marketing?
Wanneer de consultants van ons online marketing bureau het hebben over organische social media marketing gaat het puur en alleen om het posten van relevante content voor je doelgroep. Hiermee creëer je op een natuurlijke manier volgers op je social media kanaal en bezoekers op je website of webshop, wat weer zorgt voor meer conversies. Voor iedere campagne is dit eigenlijk de basis. Zou je alleen adverteren en iemand uit jouw doelgroep klikt vanuit deze advertentie vervolgens op je account en ziet hier bijvoorbeeld maar twee posts staan met drie likes per post, dan komt dit natuurlijk niet betrouwbaar over.
Wat is social media adverteren?
Met het adverteren op sociale media geef je jouw organische campagne eigenlijk een boost. Op deze manier kun je meer engagement creëren op je account en vaker zichtbaar zijn voor je doelgroep. Niet alleen vergroot je zo de kans dat mensen op jouw advertenties klikken waardoor ze jouw service af zullen nemen of je product zullen kopen, maar je creëert zo ook meer naamsbekendheid. Jouw naam blijft namelijk in iemand z’n gedachten hangen, en wanneer diegene jouw product of hulp nodig heeft, kiezen ze meteen voor jou, omdat ze je al kennen en een goed gevoel bij je hebben!
Om je social media campagnes het beste te laten renderen, kun je het beste inzetten op zowel de organische marketing als op het adverteren op de social media kanalen. Wel is het organische gedeelte de basis voor je gehele social media marketing campagne. Wil je dus een goede social media marketing advertentie inzetten? Zorg er dan voor dat je je kanaal organisch ook goed in elkaar zit.
Met de advertenties heb je weer meer zekerheid dat je jouw doelgroep bereikt, want je betaalt om gezien te worden. Met de posts wordt je niet altijd door iedereen gezien in verband met het algoritme. Het heeft dus tijd nodig om organisch een goede engagement op te bouwen. Voor beide valt dus wat te zeggen!
Helaas heeft social media niet direct invloed op de SEO van je website. Het is dus niet zo dat je er door meer bezoekers vanuit de social media kanalen voor zorgt dat je website meer autoriteit krijgt en zal groeien met posities in de organische zoekresultaten.
Echter is het niet zo dat het helemaal geen invloed heeft! Google kijkt namelijk naar heel veel verschillende aspecten op je website om deze te beoordelen. Zo ook naar bijvoorbeeld de Click Through Rate en de tijd die een bezoeker op een pagina en je website spendeert. Is je website dus goed ingericht, waardoor de bezoekers die vanuit je social media kanalen komen, zullen doorklikken en langer op verschillende pagina’s blijven hangen? Dan helpt dit wel degelijk om meer waarde te creëren voor je website!
5 tips waar je op moet letten met social media marketing
Voor het uitzetten van de perfecte social media marketing campagne zijn diverse aspecten van groot belang om het tot een succes te maken. Of het nu gaat om het adverteren op de sociale media kanalen of om de organische posts, de volgende tips en advies van onze consultants moet je goed analyseren en voor jezelf inzichtelijk hebben bij het uitzetten van je social media marketing campagne:
1. Doelgroep bepalen
Dit is de allereerste en eigenlijk ook de allerbelangrijkste stap. Over het algemeen is dit meteen ook de meest gemaakte fout in een social media campagne, zelfs bij de grotere bedrijven! Met een te brede doelgroep zal je weinig tot geen engagement krijgen, want men wil datgene zien wat voor hen nuttig is. Post je de ene keer bijvoorbeeld iets educatiefs en de andere keer weer iets wat veel meer gericht is op jouw service of product, dan heb je al snel twee verschillende en dus een te brede doelgroep waar je je op richt. Het is dus belangrijk dat je de markt scant en een duidelijk antwoord voor jezelf krijgt op de volgende vragen; Wat is de leeftijdsrange van je doelgroep? Naar wat voor informatie is je doelgroep op zoek? Wat is het gedrag van je doelgroep op social media? Hoe spreek je jouw doelgroep het beste aan om de aandacht te trekken? En misschien wel één van de belangrijkste van al deze vragen; welke concurrenten zijn er voor jouw doelgroep?
Het verschil tussen een klant en een doelgroep is dat een klant iemand is die jouw service al heeft afgenomen of jouw product al heeft gekocht. Als het gaat om de doelgroep gaat het om de groep mensen waar jij je op focust met je social media marketing campagne. Een klant is dus wel een onderdeel van je doelgroep.
Met het analyseren voor het bepalen van je doelgroep is het belangrijk dat je inzichtelijk maakt wie jouw concurrenten zijn. Je kan hier namelijk veel verschillende dingen van afkijken. In plaats van veel te proberen en zelf data te verzamelen, kun je kijken naar hoe jouw concurrenten hun sociale media inzetten om dezelfde doelgroep goed te bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar wat voor soort content ze maken? En komt dit overeen met de concurrenten onderling? Zo ja, dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en willen we je het advies geven om ook dit soort content te publiceren. Dit scheelt je allemaal tijd en leergeld!
Wat maakt ons uniek?
Waarom jij met SAM wél wint
We zetten de extra stap
Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.
Super resultaat gericht!
Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!
Alle online expertise in-house
Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat
2. Wat voor soort content gebruik je?
Nu je jouw doelgroep heel specifiek en inzichtelijk hebt gemaakt, kun je goed bepalen wat voor soort content je gaat gebruiken. Is jouw doelgroep voornamelijk op zoek naar informatie over de diensten of het product dat je aanbiedt? Dan is het verstandig om voornamelijk educatieve content te gebruiken. Ben je bijvoorbeeld een aannemer, dan wil jouw doelgroep eigenlijk altijd wel de resultaten van jouw werk zien om te kunnen checken wat voor werk je nou eigenlijk levert. In dit geval kun je dus het best mooie content plaatsen in de vorm van filmpjes of verschillende foto’s van een bepaald project van voor, tijdens en na de service die je hebt geleverd.
3. Welke kanalen zet je in?
Het social media kanaal dat je gebruikt is ook van groot belang om de juiste engagement te krijgen. Je weet nu wie je doelgroep is en wat voor content je gaat gebruiken, maar welk kanaal kun je hier het beste voor inzetten? Is jouw doelgroep voornamelijk B2B en dus voor andere ondernemers, dan kun je het beste de meeste energie stoppen in LinkedIn. Heb je daarentegen bijvoorbeeld een veel jongere doelgroep, dan kun je weer goed inspelen op Instagram, TikTok en Snapchat.
Welk social media kanaal het beste werkt is in eerste instantie volledig afhankelijk van je doelgroep. Aan de hand van je doelgroep bepaal je welke namelijk welk kanaal of welke kanalen je het beste in kunt zetten. Vervolgens gaat het vooral om trial en error. Heb je bijvoorbeeld LinkedIn en Instagram ingezet voor een B2B advertentie campagne, en merk je dat Instagram buiten verwachting veel beter rendeert, dan weet je dat Instagram in dit geval de beste optie is voor jou. Blijf dus constant checken hoe de engagement is en hoe je social media accounts aan het groeien zijn.
Bij SAM Online Marketing hebben onze consultants enkele tips voor je die jouw posts écht afmaken:
- Post voor specifiek voor je doelgroep door interesse te wekken en de aandacht te grijpen. Zo zorg je er namelijk voor dat je doelgroep je gaat volgen en meer van je wil zien. Bedenk dus relevante en slimme posts voor je doelgroep waarmee je hen triggert.
- Maak goed gebruik van emoji’s. De mens is visueel ingesteld, en met het gebruik van emoji’s krijgt men meer een gevoel bij wat je schrijft. Het is al moeilijk om met woorden een gevoel over te brengen, maar met emoji’s breng je dit toch weer naar een hoger niveau!
- Voeg ten alle tijden een aanzet tot actie toe om je doelgroep te triggeren. Zeker door krachtige woorden als ‘gratis’ en ‘vrijblijvend’ te gebruiken wordt ben onderbewust getriggerd om meer te lezen en iets af te nemen of te kopen.
- Wees ten alle tijden positief! Hiermee creëer je ook een goed gevoel bij de lezer. Wanneer men aan jouw bedrijf denkt, verbinden ze jouw naam direct aan een positieve instelling en een goed gevoel. Vermijd negatieve en twijfelachtige woorden als ‘niet’, ‘misschien’, ‘als het goed is’, ‘moeilijk’, etc. zo veel mogelijk.
4. Hoe vaak plaats je een post?
Nu je weet voor wie, hoe en waar je post, adviseren we je bij SAM Online Marketing om een contentkalender te maken om zo een duidelijk overzicht te hebben voor jezelf van wanneer een post live moet. Op die manier hoef je alleen nog maar de kalender te checken en volgen, waardoor je zelfs alvast vooruit kunt werken. Al je posts voor de week of maand kun je bijvoorbeeld in één keer uitzetten en plannen op de social media kanalen, zodat je er geen omkijken meer naar hebt. Ze zullen zo telkens automatisch geplaatst worden op het tijdstip dat jij hebt ingesteld en zullen de posts zelfs geplaatst worden terwijl je op vakantie bent! Je hoeft dan alleen nog te scannen hoe de engagement op de kanalen is en hoe alles blijft groeien.
De frequentie van het plaatsen van posts is iets waar je goed over na moet denken. Ben je namelijk te vaak zichtbaar, dan kan het zo zijn dat je doelgroep het vervelend gaat vinden om je zo vaak te zien en je daardoor weer ontvolgt. Te weinig posts zorgt er weer voor dat je te weinig gezien wordt en dus te weinig engagement krijgt. Hier moet je dus de perfecte middenweg in vinden door verschillende dingen uit te proberen, de social media specialist weet precies wanneer je iets moet posten.
5. De groei van je social media kanalen bijhouden
Nu je social media campagne draait, is het belangrijk dat je de voortgang van de groei van je kanalen blijft scannen. Hoe groeien de volgers? Zorgt de campagne voor meer bezoekers op je website of webshop? Merk je een verschil in omzet op je website of webshop? De groei van de bezoekers en conversies zijn punten die je kunt analyseren in Google Analytics. Hier krijg je overzichtelijk te zien waar je bezoekers exact vandaan komen en welke bezoekers zorgen voor conversies. Je Google Analytics account moet hier wel goed voor ingesteld zijn. Met de service van ons online marketing bureau stellen we jouw account tot in detail in en geven we je altijd een duidelijke uitleg van hoe je Google Analytics kunt gebruiken. Zo kun je waar en wanneer je wilt checken wat de voorgang is van jouw campagne.
Met het bijhouden van de groei is het belangrijk om direct reageren op de punten die je analyseert. Merk je dat de hoeveelheid volgers afneemt, ga dit rijtje dan weer opnieuw langs en doe de aanpassingen aan je posts om te zorgen dat je volgers juist drastisch toe zullen nemen!
Je krijgt altijd toegang tot het Google Analytics account wanneer je kiest voor het uitbesteden van je social media aan SAM Online Marketing. Op die manier kun je altijd goed analyseren en bijhouden waar de bezoekers op je website vandaan komen en of je social media campagne wel goed rendeert.
Schakel influencers in! Met behulp van influencers geef je jouw social media campagne geheid een extra push. Door de grote hoeveelheden volgers en engagement die zij hebben, zullen mensen jouw bedrijf leren kennen en meer over jou gaan lezen. Het gaat allemaal om zien en gezien worden!
Ontdek de social score van je bedrijf
Doe de GRATIS website scan
Weten waarom je weinig uit je social media haalt. Wij analyseren je sociale media en geven je een GRATIS audit.
- Richt je sociale media goed in
- Ontvang in 24 uur je uitslag
- Daadwerkelijk verdienen met socials
Sasha
Directeur en marketing strateeg
Samen maken we
jou succesvol!
Met de juiste strategie en de juiste service zijn topposities in Google slechts een kwestie van tijd!
- Maandelijks uitgebreide rapportages
- Transparant in wat wij voor jou doen
- Duidelijke & realistische doelstellingen
Laat je social media campagne over aan een expert!
Social media marketing is een uitgebreide klus waar veel tijd en leergeld in zit. De service uitbesteden aan een online marketing bureau brengt dan ook vele voordelen met zich mee. Wanneer je de hulp van SAM Online Marketing inschakelt, zullen we je hier van A tot Z in begeleiden en advies in geven. Van het maken van een strategische contentkalender tot de details van iedere post, we pakken alles voor je op!
Wanneer je bij ons SAM Online Marketing komt voor het uitbesteden van je social media gaan we altijd eerst met jou rond de tafel om je wensen te bespreken. Vervolgens doen we een uitgebreide scan van de markt om met deze analyse inzichtelijk te maken wat er mogelijk is en hoe jouw campagne ingericht moet worden. Vervolgens leggen we dit aan jou voor en kunnen we van start!
Wil jij dus het liefst vandaag nog beginnen met jouw social media marketing campagne? Neem dan direct contact op met een consultant van ons online marketing bureau om al je vragen te stellen en de mogelijkheden te bespreken. Wij maken van jou een online succes! Samen vooruit, samen winnen!