Webshop SEO; 7 tips naar de top in Google!
Webshop SEO, je ontkomt er niet aan wanneer jij veel producten verkoopt via het internet. Via Google Shopping en Google Ads concurreert men elkaar de pan uit. De prijzen dalen en de CPC stijgt. Wat moet je nou doen als beginnend webshop eigenaar om mee te kunnen doen met dit geweld? Simpel: je ontwijkt het en speelt je eigen wedstrijd. Maar hoe kom je daar bovenaan in Google? En hoe werkt SEO voor je webshop? Ons bureau vertelt je er alles over!
- Hoe kom jij in de top 3?
- Waarom sta je er nu nog niet?
- Wat doet jouw concurrentie wél goed?
Webshop SEO is onder te verdelen in drie aspecten
In de basis verschilt SEO voor webshops niet veel van ‘normale’ zoekmachine optimalisatie. Je hebt namelijk nog steeds te maken met de drie pijlers van Google die jou gaan maken of breken. Hier moet je je dan ook aan vasthouden als basis van jouw strategie. Het enige verschil is de nuance tussen de verschillende onderdelen. Binnen een webshop ligt er namelijk nóg meer nadruk op techniek en gebruikerservaring en is de linkbuilding strategie in veel gevalen net even anders. Hieronder vertellen we je er meer over.
Ontdek hoe jij succes behaalt met SEO
1. Zorg voor de juiste webshop techniek
Zoals gezegd is de techniek een cruciaal onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie. En dit is voor webshop SEO alleen maar belangrijker. Bezoekers moeten snel door de website kunnen navigeren en geleid worden. Vaak willen bezoekers namelijk meerdere producten in een webwinkel bekijken. Bovendien moet het bestelproces soepel verlopen om conversie te behalen. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Ons SEO bedrijf heeft een kleine technische checklist voor je opgesteld om je alvast op gang te helpen. De webshop:
- beschikt over een beveiligde verbinding (HTTPS).
- is geschikt voor desktop, mobiel en tablet.
- beschikt over (XML) sitemap en robots.txt-bestand.
- is snel op zowel mobiel als desktop.
- maakt gebruik van paginatie.
- heeft geen crawlfouten (duplicate content, broken links, 404’s, redirect chains).
Een flinke hap met termen die je waarschijnlijk nog nooit voorbij hebt zien komen. Maar geen zorgen: WooCommerce en Magento (de twee meest gebruikte content managementsystemen) ondersteunen al deze mogelijkheden. Waarschijnlijk heb je hier wel een technische man voor nodig. Toch zijn deze onderdelen cruciaal wanneer je bovenaan in Google wilt komen.
2. Winnen met de beste content binnen webshop SEO
Content is waar je je mee onderscheidt ten opzichte van jouw concurrenten. Allereerst gebruikt Google het om een goed beeld van jou te krijgen. Wie ben jij eigenlijk en op welke zoektermen moet de zoekmachine jou in beeld brengen? Behalve een stukje relevantie gebruikt Google de content ook echt om jou te beoordelen. Heb jij unieke content, die netjes ‘volgens de regels van de zoekmachine’ is opgebouwd, dan heb je een streepje voor op de rest. Hoe dit onderdeel van SEO exact werkt, leggen we je straks verder uit. Eerst gaan we dieper in op de derde pijler.
3. Word een mega autoriteit met jouw SEO optimalisatie webshop
Pijler één en twee zijn de basis van jouw webshop. Autoriteit is de motor die jouw website aandrijft. Want al ben je volgens jezelf nog zo goed, Google wil graag bevestiging van een ander. Hierom is het uitbesteden van linkbuilding ook een cruciaal onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het zijn stemmen naar jouw website. En natuurlijk is de betrouwbaarheid van degene die jou noemt ook minimaal net zo belangrijk; het gaat niet alleen om aantallen. Maar hoe kom je aan deze links? Enkele praktische voorbeelden zijn gastblogs, partnerships, persberichten, sociale media en reviews. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden te bedenken. Het is vooral zaak dat de link relevant is en te maken heeft met wat men op jouw webwinkel kan vinden.
Een greep uit onze kennisbank
In de top 3 van Google staat, doe je niet zomaar. Benieuwd naar alle ins en outs over SEO? Klik op een van de items hieronder!
Wat is seo?
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization.
Hoe werkt Google Ads?
Wil je beginnen met SEA, als bijvoorbeeld aanvulling op jouw SEO
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is gratis software van Google waarmee je uitgebreide…
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste tactieken binnen…
Wat is online marketing?
Bij online marketing kies je ervoor om jouw product of dienst te promoten via het…
Wat is de customer journey?
Een customer journey is in het Nederlands een klantreis. Het is de reis de klant..
Aan de slag met webshop SEO in 7 stappen!
Je snapt de basis van webshop SEO. De theorie is leuk. Maar hoe breng je dit in de praktijk? Onderaan de streep is dat natuurlijk waar het om draait! We nemen je er aan de hand van 7 stappen doorheen:
1. Zet de basis met een gedegen zoekwoordonderzoek
SEO voor je webshop begint bij het weten waarop je je gaat targeten. Je hebt al een assortiment, inclusief categorieën en producten. Maar dit is wat jij biedt. Waar zoekt men eigenlijk op? Dat is zaak om te achterhalen. Hoe doe je dit? Door een zoekwoordonderzoek te doen! Hoe doe je zo’n zoekwoordonderzoek? Er zijn wel duizenden manieren, technieken en tactieken te bedenken voor een webshop zoekwoordonderzoek. Toch werkt de volgende beproefde manier het beste. Allereerst breng je zelf in kaart welke producten en productcategorieën je allemaal biedt. Waar denk je dat iemand op zoekt die deze producten moet vinden? Vaak heb je zelf al een heel aardig idee. Als je dat eenmaal weet, tik je deze termen zelf in in Google. De partijen die op deze zoekwoorden scoren, zijn jouw ingang. Door de URL’s van deze partijen in tools als Ahrefs of SEMrush in te voeren, ontdek je op welke zoektermen deze partijen zelf scoren. Vanaf hier liggen de zoekwoorden voor het oprapen. Je kiest namelijk welke termen bij jou passen en welke niet. Per term noteer je de statistieken (zoekvolume, search intent, et cetera). Ook wijs je aan op welke pagina je voor deze zoekterm wilt scoren en welke categorie of product hierop aansluit. De basis van SEO optimalisatie is er nu. Je weet op welke zoektermen je gaat targeten en waarvoor je gaat optimaliseren.
2. Webshop inrichting
Met de kennis die je nu hebt kun je jouw webshop écht goed gaan inrichten. Want, komt de inrichting van jouw webshop wel overeen met de zoekwoorden waarop je wilt scoren? SEO voor webshops is een wisselwerking tussen wat je zelf biedt en wat een bezoeker verwacht van je. Deel jouw website dus in volgens het gemaakte zoekwoordonderzoek. Zorg voor de juiste categorieën en plaats de producten onder de juiste categorieën. Met de juiste inrichting en structuur heb je de basis van webshop SEO al staan. Je hoeft het geraamte alleen nog maar verder invulling te geven nu.
3. Webshop teksten schrijven aan de hand van de SEO richtlijnen
Google moet zich baseren op content om te zien waar jouw SEO webshop over gaat. En zoals besproken is content één van de drie pijlers binnen de optimalisatie voor Google. Daarom is het nu zaak om de content van jouw shop vorm te geven. Schrijf jouw content dus aan de hand van de door jou gevonden zoekwoorden. De basis, de structuur, heb je al staan. Nu ga je zorgen dat de zoekwoorden op de juiste manier in jouw content worden verwerkt. Voorwaarde voor goede content is dat iedere pagina uniek is. Google houdt niet van pagina’s met weinig content of zelfs met duplicate content. Als Google moeite heeft om pagina’s uit elkaar te houden omdat ze teveel op elkaar lijken, zorgt dit voor verwarring. En deze verwarring is een storende factor als je bovenaan in Google wilt komen. Zorg daarom voor unieke content per pagina. En deze content moet vormgegeven worden aan de hand van de door jou gevonden zoektermen.
Wat maakt ons uniek?
Waarom jij met SAM wél wint
We zetten de extra stap
Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.
Super resultaat gericht!
Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!
Alle online expertise in-house
Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat
Binnen 3 jaar een van de grootste in de markt
Tijdens onze samenwerking is VT2000 gegroeid van een lokale VvE beheerder naar een van de grootste en bekendste VvE beheerders in Nederland!
#SEO #conversie #landelijk #website #vt2000
4. Optimaliseer producten en categorieën
Alleen tekst bij jouw producten en categorieën schrijven is niet voldoende. Webshop SEO bestaat ook uit het invullen van alle technische componenten. Op die manier maak je het makkelijker voor Google om een pagina te begrijpen en uit te lezen:
- Page title: de page title is jouw eerste contact met Google op paginaniveau. Je maakt duidelijk waar deze pagina van jouw webshop over gaat door de titel te benoemen. Zorg ervoor dat een titel duidelijk een onderwerp bevat en het liefst ook jouw bedrijfsnaam. Het is namelijk niet alleen het eerste wat een zoekmachine van jou ziet. Ook introduceer je jezelf hiermee aan een bezoeker in Google.
- Meta description: de meta description geeft een korte beschrijving over wat een bezoeker kan verwachten op de pagina. Google beweert dat het een meta description niet uitleest, maar het kan nooit kwaad om ook hier het onderwerp van de tekst duidelijk in naar voren te laten komen.
- Headings: headings (H1, H2, et cetera) geven Google structuur. Hiermee kan de zoekmachine onderscheid maken in de hiërarchie van een pagina. Wat zijn de onderwerpen en wat zijn juist weer deelonderwerpen hierbinnen? Zorg ervoor dat iedere pagina maar één H1 bevat en zorg dat het onderwerp en de deelonderwerpen concreet naar voren komen binnen de headings.
- Alt tags: Alt tag optimalisatie is een cruciaal onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie. Google kan namelijk niet zien wat er op een afbeelding staat. Aan jou om dit dus duidelijk te maken in de alt tag. Je beschrijft hierin in enkele woorden wat de afbeelding is. Hiermee toets je direct aan jezelf of de afbeelding wel écht bij de content en het onderwerp van jouw pagina past.
- Interne links: zoekmachines maken gebruik van crawlers. Deze kruipen door jouw website. Door interne links aan te leggen, verbind je diverse pagina’s met elkaar. En als een zoekmachine zich gemakkelijker door jouw website kan bewegen, kan een bezoeker dit ook. Bezoeker blij = Google blij.
- Geoptimaliseerde URL’s: Google kan op het blote oog de hiërarchie tussen verschillende pagina’s niet inschatten. Jij biedt een stukje begeleiding door jouw URL’s en url-structuur te optimaliseren. Heeft men te maken met een productcategorie, een subcategorie of juist een product. En onder welke categorie valt dit product? Wat voor product is het? Bevatten de URL’s een duidelijke opdeling en hiërarchie? Is daarbij in één oogopslag duidelijk waar de pagina over gaat? Dan weet je dat je al een heel eind op weg bent!
- Structured data: Tot slot kun je een zoekmachine ook begeleiden in de soort pagina waar het mee te maken heeft. Met structured data begrijpt een zoekmachine makkelijker waar jouw pagina over gaat en hoe het de website moet inschatten. Dit kun je zelfs gebruiken om een streepje voor te krijgen op de rest! (tip 7)
5. Wees verifieerbaar
Dat klinkt misschien een beetje vaag. Maar als je de SEO van jouw webshop goed uit wilt voeren, is het zaak dat Google jou kan verifiëren. Heb je een Google Mijn Bedrijf account? Ben je op diverse bedrijvenpagina’s terug te vinden? Heb je ingevulde sociale kanalen? En ben je te vinden op review sites? Als Google op meerdere plekken een constante NAW (naam, adres, woonplaats) kan terugvinden, zal het je sneller erkennen. Hierdoor word je sneller geïndexeerd en opgepikt. De zoekmachine krijgt namelijk de indruk dat het met een betrouwbare partij te maken heeft.
Ontdek jouw SEO score
Doe de GRATIS SEO scan
Laat ons je website analyseren en zet stappen in de juiste richting.
- Hoe kom jij in de top 3?
- Waarom sta je er nu nog niet?
- Wat doet jouw concurrentie wél goed?
SEO specialist
6. Linkbuilding
Eigenlijk zijn de onderdelen hierboven de basis van autoriteit bouwen. Maar deze basis kun je nog veel verder uitbreiden. Zodra je dit gaat doen, valt het onder de noemer ‘linkbuilding’. Met linkbuilding ga je actief op zoek naar links die naar jouw website verwijzen. Kijk je naar webshop SEO, dan is dit buiten een solide basis misschien wel het belangrijkste onderdeel. Hiermee onderscheid je je namelijk echt van jouw concurrenten. Alle ins en outs over linkbuilding lees je op de desbetreffende pagina. Toch alvast een klein tipje van de sluier:
- Relevante backlinks: als jij een schoenenwinkel hebt, heeft een link van de groenteboer weinig zin. Zoek je inspiratie? Kijk via een tool als Majestic, SEMrush, Moz of Ahrefs ook eens welke links naar jouw concurrenten verwijzen.
- Backlinks met de juiste waarde: bovenstaande tools helpen je ook om de waarde van een link te bepalen. Verdiep je in termen als Trust Flow, Citation Flow, DA, PA, UR, DR en spamscore en je leert snel genoeg inschatten of een link goed is of niet.
- De juiste pagina’s versterken: met een goede interne linkstructuur ben je met het versterken van de homepagina al halverwege de optimalisatie. Dit is een solide basis. maar het is niet genoeg. Vooral als de concurrentie toeneemt, is het zaak om ook jouw subpagina’s te versterken. Voor webshops is dit ook een cruciaal onderdeel.
- De juiste ankerteksten gebruiken: als jij een fietsenwinkel hebt, wil je ook dat men over jou spreekt als een fietsenwinkel. En niet een slagerij. Klinkt heel simpel, maar zo is het ook met ankerteksten. Zorg voor een solide verhouding tussen gerichte ankerteksten, branded ankerteksten en ‘natuurlijke’ ankerteksten.
7. Bonustip: Verrijk de SERPs!
Google biedt talloze mogelijkheden om in beeld te komen. Deze mogelijkheden kun je inzetten om je van jouw concurrenten te onderscheiden. Zo kun je productbeoordelingen, prijzen en nog veel meer in beeld brengen. Hoe je dat doet? Dat doe je door rich snippets te gebruiken. Rich snippets zijn een vorm van structured data die jou je eigen zoekresultaten laat verrijken. Een prachtig middel om je te onderscheiden van de concurrentie. Misschien zelfs de reden dat iemand jou aanklikt in plaats van jouw concurrent, ondanks dat hij met zijn webshop boven jou staat. En kliks op jouw website, dat is nog altijd het eerste doel van zoekmachine optimalisatie!
Wat andere ondernemers zeggen…
Tolga Cav
#SEO #website
Professionele Team die hart heeft voor jou zaak en er voor zorgt dat jij moet goed gevoel je werk kan doen!
Brahim Vlogs
#SEO #website
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben, alle afspraken zijn tot nu nagekomen. Wat ik zeer belangrijk vindt is dat als er een verandering plaats moet vinden dat het snel gedaan wordt, en dat is hier zeer zeker het geval!
Van Vleuten Marketing
#SEO
Wij hebben een hele prettige samenwerking met SAM Online Marketing. De werkwijze en communicatie is altijd helder. Beide partijen weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Dit is zeker een aanrader.
Expertise nodig voor jouw online marketing?
Onze specialisten geven je advies op maat waarmee jij boven jouw concurrenten uit stijgt!
- Nauw contact met onze specialisten
- Altijd gericht op conversie
- Transparant in wat wij voor jou doen
Met webshop SEO moet je de beste zijn!
Al met al moet er een hoop gebeuren om bovenaan in Google te komen met jouw webshop. Een goede techniek, kwalitatieve content, topproducten en een mega autoriteit. Kortom: gewoon de beste zijn binnen jouw branche of niche. Ons online marketing bureau helpt je hier graag bij. In de vorm van advies, of je kunt SEO uitbesteden. In de loop der jaren hebben we tientallen webshops succesvol gemaakt met SEO. Bouwen, indelen, optimaliseren en vermarkten. U vraagt, wij draaien! Benieuwd hoe je ervoor staat? Doe de SEO scan of vraag hulp aan een SEO consultant.