Veelgestelde vragen over SEO in Utrecht
Over het algemeen is SEO een duurzaam traject waarmee je pas écht resultaten zal zien na 6 tot 12 maanden. Dit is natuurlijk van verschillende factoren afhankelijk. Denk bijvoorbeeld aan de concurrentie. Is er in jouw branche een hoge concurrentie en is er dus veel linkbuilding nodig om hoog te scoren in Google? Dan kan het wat langer duren voordat je daar ook echt staat. Het proces kan namelijk niet versneld worden, want dat kan juist averechts werken. In dit geval moet je dus vertrouwen hebben in het proces en zal je zien dat de pagina’s van jouw website ook geleidelijk dichter in de buurt komen van de top in Google!Over het algemeen is SEO een duurzaam traject waarmee je pas écht resultaten zal zien na 6 tot 12 maanden. Dit is natuurlijk van verschillende factoren afhankelijk. Denk bijvoorbeeld aan de concurrentie. Is er in jouw branche een hoge concurrentie en is er dus veel linkbuilding nodig om hoog te scoren in Google? Dan kan het wat langer duren voordat je daar ook echt staat. Het proces kan namelijk niet versneld worden, want dat kan juist averechts werken. In dit geval moet je dus vertrouwen hebben in het proces en zal je zien dat de pagina’s van jouw website ook geleidelijk dichter in de buurt komen van de top in Google!
Op verschillende manieren kunnen wij jou zeker adviseren. Wanneer je een SEO scan laat doen, dan kun je je ook geheel vrijblijvend laten adviseren om erachter te komen waar de kansen liggen op jouw website.
Ook wanneer je jouw SEO aan ons uitbesteedt kun je ervoor kiezen ons voornamelijk in te zetten voor linkbuilding en je daarbij te laten adviseren op het gebied van on-page SEO. Het is hierbij wel belangrijk dat je dit advies ook echt opvolgt. De drie aspecten van zoekmachine optimalisatie staan namelijk heel nauw met elkaar in verband. Laat je er één als het ware in de steek, dan zal je zien dat dit de groei van de website tegen zal houden.
Dit is volledig afhankelijk van wat jouw wensen zijn en hoe groot jouw budget is. Met een kleiner budget kun je het beste beginnen met lokale SEO in de omgeving van Utrecht. Zo kun je zorgen voor meer conversie waarmee je uiteindelijk je budget kunt verhogen en uit kunt groeien naar de rest van Nederland met de landelijke zoekwoorden.
Heb je een groter budget en wil je dat jouw bedrijf meteen vindbaar is in heel Nederland? Dan kun je je in dit geval het beste focussen op de landelijke zoekwoorden. Vaak toch wel samen met long tail zoekwoorden waarmee de concurrentie lager is en waar je eerder mee bovenaan komt te staan. Landelijke zoekwoorden hebben namelijk de hoogste concurrentie over het algemeen. Als je alleen hierop inzet, dan moet je erg veel geduld hebben! Het beste kun je dus op meerdere paarden wedden en je kansen verdelen.
Met zoekmachine optimalisatie gaat het erom dat de gehele website voor de bezoeker en voor de zoekmachines goed ingericht wordt. Dit wordt gedaan aan de hand van de drie pijlers waar SEO uit bestaat. Namelijk linkbuilding, on-page en techniek.
Met linkbuilding is het belangrijk dat de website genoeg autoriteit krijgt. Dit wordt gedaan door backlinks op andere websites te plaatsen die naar een specifieke pagina op jouw website refereren. Kwaliteit is hierbij heel erg van belang.
On-page zegt het eigenlijk al. Hierbij gaat het over het optimaliseren van alles wat er op de website staat. Content is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van. Bij de content hoort natuurlijk ook het zoekwoordonderzoek wat hier dus in principe ook binnen valt. Verder kun je denken aan het inrichten van pagina titels, meta omschrijvingen, H1 tags, alt tags, etcetera.
Ook moet de website natuurlijk technisch helemaal goed in elkaar zitten. Hier kan de zoekmachine je namelijk ook hard op afstraffen. Belangrijk is bijvoorbeeld dat je website snel genoeg is en deze volgens de W3C richtlijnen is gebouwd.
In principe bestaat er niet zoiets als een SEO expert die gespecialiseerd is in één of enkele branches. Iemand die een specialist is in zoekmachine optimalisatie heeft voornamelijk expertise met het vak en hoe jouw website hoog in de zoekmachine komt te staan. Jij bent uiteindelijk de kenner in jouw branche en van jouw publiek in Utrecht. Die kennis hebben wij eventueel nodig om de juiste informatie over te brengen.
Wel kan het zo zijn dat een SEO bedrijf al ervaring heeft in jouw branche, omdat er in het verleden een samenwerking was met een ander bedrijf in deze branche of hier nog steeds een samenwerking voor is. Zo zou je hier eventueel van kunnen profiteren. Uiteindelijk gaat het om de expertise die je nodig hebt om hoog te komen in de zoekmachine voor de omgeving van Utrecht!
Er zijn genoeg ondernemers die er alleen voor kiezen om hun linkbuilding aan een online marketing bedrijf over te laten. Reden hiervoor is vaak dat ze in dit geval zelf genoeg tijd hebben om content te schrijven of intern iemand hebben die teksten voor hun kan schrijven. Voor de juiste linkbuilding strategie wordt dan een specialist ingeschakeld, omdat die simpelweg de contacten heeft om een kwalitatieve link te plaatsen en de expertise heeft om de kwaliteit van de backlink te waarborgen. Vaak zal je dan natuurlijk toch wel advies krijgen voor het optimaliseren van de techniek en het on-page plaatje. Het is dan ook wel aan te raden dit advies op te volgen, gezien de drie aspecten van zoekmachine optimalisatie heel dicht bij elkaar liggen. Je kan dus eigenlijk niet alleen maar de focus leggen op linkbuilding zonder ook aandacht te besteden aan on-page en de techniek. Volg dus zeker het advies op wanneer je voornamelijk jouw linkbuilding door een bureau laat doen!