Linkbuilding: 16 tips
Laat SAM Online Marketing je helpen met deze 16 handige linkbuilding tips. Je wilt graag beginnen, maar komt er even niet uit hoe je dat moet doen. Bovendien heb je veel verschillende bronnen gelezen en ben je het een beetje kwijt wat nu wel en niet goed is om te doen in de wereld van linkbuilding. Hier geeft de SEO specialist van ons bureau enkele zeer nuttige linkbuilding tips vrij die je meteen kunt gebruiken om je website te versterken.


Waarom jij aan linkbuilding moet doen
Allereerst, waarom zou jij aan linkbuilding moeten doen? Omdat het een van de belangrijkste pilaren van zoekmachine optimalisatie is. SAM Online Marketing weet als SEO specialist als geen ander wat de kracht van linkbuilding is. Natuurlijk, techniek en on-page zijn het fundament van je website. Maar de slagkracht om door te stoten tot in de topposities vindt je in een goede linkbuilding strategie van een online marketing bureau. Linkbuilding uitbesteden zie je regelmatig bij bedrijven die er al alles aan hebben gedaan om te stijgen, maar vast lijken te zijn geroest op hun plek in de zoekmachines.
Door middel van linkbuilding krijg jij die extra klanten die je anders zou mislopen. Met een sterk linkbuildingprofiel kom je hoog bovenaan Google te staan. Deze topposities genieten de meeste bezoekers die de zoekmachines gebruiken. Het is belangrijk om deze linkbuilding tips mee te nemen in je werkzaamheden als je bezig bent met het vergroten van je online vindbaarheid.
Tip 1 Krijg links van verschillende IP-adressen
De eerste tip die we je kunnen geven is gelijk een vrij eenvoudige. Zorg ervoor dat je links op zoveel mogelijk verschillende IP-adressen staan, het liefste in C-klasse of hoger. Je wilt het zoveel mogelijk verspreiden omdat Google minder waarde hecht aan links vanaf hetzelfde IP-adres.
Het is geen deal breaker, maar zeker de moeite waard om eens te kijken. Vooral als je op het punt staat veel links in één keer in te kopen bij dezelfde partij. Het komt namelijk nog wel eens voor dat ze sjoemelen met de IP-adressen. Dan denk jij mooi 10 nieuwe links te krijgen, staan ze allemaal op hetzelfde IP-adres.
Tip 2 Krijg links van verschillende domeinen
Dit slaat eigenlijk terug op het vorige punt. Je wilt niet te veel links van hetzelfde domein hebben omdat elke extra link minder waard wordt. Dit verschil merk je al heel gauw. Het is natuurlijk geen ramp om er meerdere op hetzelfde domein te hebben, maar als je puur uit bent op autoriteit en waarde moet je het elders zoeken. Door de grote netwerken waarover ons linkbuilding bureau beschikt komen we makkelijker aan dergelijke domeinen. De hulp die SAM Online Marketing aanbiedt houdt in dat er rekening wordt gehouden met het verzamelen van referenties op zo veel mogelijk verschillende domeinen.
Tip 3 Begin met relevante links
Dit is een tip voor alle beginnende linkbuilders. Relevantie is een van de belangrijkste punten waarop gemeten wordt om de waarde van een link te schatten. Relevante, middelmatige links zijn in veel gevallen sterker dan irrelevante sterkere links. Start met het zoeken van relevante links voor je website wanneer je begint. Kijk dus of er in jouw branche wat te vinden valt en maak een connectie.
Wanneer jouw website nieuw is, heeft dit nog veel meer invloed. Google moet nog kennismaken met jouw website en is nieuwsgierig waar het over gaat. Als onderdeel daarvan kijkt het naar je linkbuilding. De context van die links wordt meegenomen in het evalueren van jouw site. Heb jij bijvoorbeeld een website over meubels, maar krijg jij links van allerlei autowebsites? Dan krijg jij het label ‘auto’ en zul je niet scoren voor meubel gerelateerde zoekwoorden. Het kan een tijdje duren voordat je van dit label af bent, namelijk wanneer Google opnieuw jouw domein bekijkt en ervan overtuigd is (bijvoorbeeld door de content) dat het toch echt over meubels gaat.
Relevantie kan soms nog wel eens een onduidelijk begrip zijn. Wanneer is iets relevant? Je zult je verbazen hoe vaak mensen de mist ingaan op dit onderwerp. Laat je daarom van uitgebreid advies voorzien dankzij onze consultant. Door middel van een analyse kunne we de huidige backlinks beoordelen op relevantie en een afweging maken om deze eventueel te laten verwijderen. Ook daarin krijg je alle hulp die je nodig hebt.
Tip 4 Wees zorgvuldig in welke exacte link je plaatst
Deze tip is gericht aan de sloddervossen onder ons. Het verkeerd vermelden van je website kan een groot gedeelte van de autoriteit tenietdoen die je zou krijgen. Kijk dus zeer aandachtig naar hoe jij je site vermeldt op de andere websites. Zo is een veelgemaakte fout dat men http in plaats van https voor de url zet. Een andere veel gemaakte fout is dat men niet een url eindigt met een / waardoor er ook een gedeelte van de waarde verloren gaat.
Wil je een snelle check doen of dit allemaal in orde is? Laat een expert van ons bureau ernaar kijken. Al met een simpele scan brengen we deze onregelmatigheden in kaart en heb jij binnen de kortste keren weer een schoon linkbuildingprofiel dankzij onze service.
Tip 5 Let op eventuele redirects
Als we het nu toch over verlies in waarde hebben, redirects zijn een van de meest voorkomende manieren waarop er autoriteit verloren gaat in een vermelding. Het telt namelijk als een extra stap in de vermelding. Met elke stap verliest de verwijzing een stuk waarde. Controleer dus of alle inkomende links direct naar de juiste pagina gaan.
Bij SAM Online Marketing merken we dat dit regelmatig fout gaat. Zeker nadat een partij een nieuwe website heeft laten maken staan de redirects soms niet goed. Heb jij hulp nodig bij het migreren van je website? Laat je vooral van tevoren inlichten met het nodige advies zodat je niet tegen ongewenste verrassingen aanloopt.

- Meetbare resultaten
- Kwalitatieve backlinks
- Volledige transparantie en eerlijkheid
- Focus op de lange termijn
- 12+ jaar expertise
Tip 6 Gebruik je geschreven content opnieuw
Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Als jij een goed stuk tekst hebt geschreven die je wilt laten verspreiden met oog op linkbuilding dan kun je deze tekst gerust opnieuw gebruiken. Zorg ervoor dat de originele tekst als eerst wordt geïndexeerd en geef de anderen, die je bijvoorbeeld naar diverse nieuwssites doorzet, een canonical mee. Op deze manier krijg je wel links van andere domeinen zonder dat het als schadelijke dubbele content telt.
Tip 7 Zorg dat jouw link bovenaan staat
Zorg dat je link bovenaan de pagina staat, dan krijgt die het meeste waarde toegekend. Google zet niet voor niets de beste website bovenaan de zoekresultaten. Dit heeft ermee te maken omdat hetgeen wat eerst komt, vaak het belangrijkste is. Hetzelfde geldt voor de volgorde van de hyperlinks die je op een pagina aantreft.
Tip 8 Maak gebruik van in content links
Door je link midden in een stuk tekst te zetten is het beter in te schatten voor de crawlers waar het over gaat en daarmee de kans groter dat de juiste relevantie wordt toegekend. Google maakt gebruik van de context om in te schatten of een link ‘goed’ is. Hoe meer context (woorden) er omheen staan, hoe nauwkeuriger die inschatting gemaakt kan worden.
Tip 9 Zet brand mentions om in echte links
Overal op het web wordt tekst geplaatst. Ook over jouw bedrijf. Met een tool zoals Ahrefs kun je makkelijk zien waar er op het internet jouw bedrijfsnaam gebruikt wordt. Dit is waardevolle informatie, want als ze de moeite hebben genomen om iets over jouw bedrijf te zeggen, dan hebben ze er waarschijnlijk ook een linkje voor over.
Zoek ze op via de tools en benader ze met de vraag of ze jouw domein als hyperlink in de tekst willen zetten. Als je niet zelf over de nodige tools beschikt is het slim om de service van een online marketing bureau af te nemen. Door het uit te besteden ben jij ervan verzekerd dat er een goede scan gemaakt wordt op het gebied van brand mentions waardoor je deze kansen niet misloopt.
Tip 10 Neem niet de Amerikaanse strategieën klakkeloos over
Sommige strategieën kun je beter laten voor wat het is. Eentje die we bij SAM Online Marketing zo af en toe tegenkomen is de sky scraper linkbuilding strategie waarbij je waardevolle content schrijft over een onderwerp waar de rest van de aanbieders een middelmatige tekst over hebben. Vervolgens kun je de mensen die naar deze teksten linken verleiden om in plaats daarvan naar jou te linken. Echter werkt dit in de VS een stuk beter dan in Nederland. Niet alleen is de markt en de cultuur hier anders, we hebben ook een stuk minder inwoners waardoor deze specifieke interactie vaak te wensen overlaat. Dit betekent niet dat het nooit van toepassing is in ons land, maar je moet het goed kunnen inschatten wanneer het geschikt is.


Tip 11 Bewaak je geplaatst links
Je hebt moeite gestoken in je links, verlies ze dan niet. Hoe vaak onze SEO specialist het niet tegenkomt dat een partij goed op weg is en na verloop van tijd al die referenties verloren ziet gaan. Door niet goed op te letten wat jouw verloren backlinks zijn, ga je langzaamaan in autoriteit achteruit. Stilstand is achteruitgang. Investeer in een tool zoals Majestic en kijk af en toe of alles nog erop en eraan zit. Schakel een linkbuilding specialist in om dit werk voor je te doen.
Tip 12 Vermijd spam links
Deze tip zie je waarschijnlijk overal, maar is toch de moeite waard om hier neer te zetten. Zet je website niet op een domein die bekend staat als spamsite. Niet alleen hebben ze gigantisch veel uitgaande links waardoor jij maar een fractie pakt, ze geven ook nog eens negatieve autoriteit omdat ze herkend worden als foutieve website.

Samen vooruit,
samen winnen
Een uitstekend resultaat begint bij een uitstekend team. Dat is het geheim achter online winnen!
Meet the teamTip 13 Verspreid je links over je domein
Verspreid je links over je gehele domein en stuur ze niet alleen naar je homepagina. Zoekmachines beoordelen je website op hoeveel hulp je biedt aan de bezoekers. Vinden zij niet meteen waar ze naar op zoek zijn? Dan daal je in de zoekresultaten. Daarom is het beter om sommige links naar specifieke subpagina’s te sturen in plaats van naar de homepagina omdat de lezers daar beter door bediend worden. Ga met de consultant na welke pagina’s de moeite waard zijn om te versterken. Deze analyse hoeft niet lang te duren en geeft meteen uitslag op welke vervolgacties er moeten gebeuren.
Tip 14 Plaats de hoeveelheid links in verhouding met de grootte van je website
Een grote website heeft meer links nodig dan een kleine website. Autoriteit wordt verdeeld over een domein via de pagina’s. Heb jij een domein met 100 links en 10 pagina’s, dan sta jij er per pagina sterker voor dan een domein met 100 links en 100 pagina’s. De waarde blijft in het eerste voorbeeld geconcentreerder behouden.
Kijk daarom altijd naar hoeveel links jij hebt en hoeveel pagina’s jij hebt als je het vergelijkt met de concurrentie. Alleen op die manier kun je appels met appels vergelijken. Als je in een afzienbare tijd wilt groeien in de autoriteit van je website en voldoende verwijzende domeinen erbij wilt krijgen is het goed door een uitgebreide scan te laten doen door een expert. Met deze beknopte service slaagt de consultant erin jou nauwkeurig advies te geven hoe je aan deze referenties komt.
Tip 15 Maak gebruik van advertorials en sponsors
Advertorials en sponsors zijn niet alleen makkelijk om je linkbuilding mee te versterken, ze zijn er ook nog eens voor bedoeld! Google heeft een aantal keer aangegeven geen fan te zijn van betaalde linkbuilding, maar een uitzondering hierop zijn advertorials en sponsors. Om de voordeligste deals te krijgen met je beter af door het uit te besteden aan een expert van een online marketing bureau. De connecties die SAM Online Marketing heeft zorgt ervoor dat we scherpe prijzen kunnen hanteren, ook voor jou.
Zoals het in de offline wereld ook natuurlijk gebeurt wil je soms laten zien dat jij een sponsor bent van een bepaalde club of dat je financieel hebt bijgedragen aan een project. Dan volstaat een volwaardige referentie.
Tip 16 Controleer de potentiële website op verwijzende links
Check altijd goed welke links je in huis haalt. Een link mag goed lijken op front-end niveau, maar er kan van alles aan de hand zijn als je kijkt waar de waarde vandaan komt. Vooral als je van plan bent om links te ruilen met buitenlandse websites moet je hier goed op letten. Deze zitten vaak vol met irrelevante en slechte links aan de achterkant. Met deze eenvoudige analyse kun je jezelf een hoop hoofdpijn besparen.
Weet je zelf niet zo goed waar je moet kijken? Schakel dan de linkbuilding service van SAM Online Marketing in om het voor je te laten doen. Door het uit te besteden aan de specialist ben jij verzekerd van een gezond linkbuildingprofiel.
uitbesteden aan onze specialisten?
- Duurzame groei
- Een strategie op maat
- Een netwerk van 50.000+ websites
- Vermenigvuldig je investering

Wat levert jou het meeste op?
Een sterker linkprofiel voor constante groei
Wat onze klanten zeggen over
SAM Online Marketing










Gratis een eerste strategiesessie?
Klaar om te sparren met
een specialist met 15+ jaar ervaring in het vak? Neem contact op!