Google Shopping
Door middel van Google Shopping opvallend bovenaan komen in de zoekresultaten van Google? SAM Online Marketing biedt de hulp die je nodig hebt om hier het meeste succes uit te halen! Google Shopping is weer heel anders dan een gemiddelde SEA campagne. Wil jij de beste service bieden en je doelgroep op zo veel mogelijk manieren bereiken en bedienen? Vergeet Google Shopping dan niet! De consultants van ons online marketing bureau vertellen je er graag meer over!
- In 24 uur je uitslag
- Welke kansen laat je liggen?
- Wanneer kun je groei verwachten?
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is het gedeelte bovenaan de zoekresultaten van Google waar je aanbevolen producten kan vinden wanneer je naar een specifiek product op zoek bent. Deze manier van adverteren is dan ook eigenlijk alleen gericht op webshops waar je producten kunt bestellen. Uiteraard kun je deze advertenties instellen met Google Ads zelf, maar specifiek hiervoor kun je ook de hulp van Google Merchant Center gebruiken. Dit is weer een ander platform van Google.
Denk bijvoorbeeld aan wanneer je in de zoekbalk van Google zoekt op een product als ‘Nike schoenen’. Meteen bovenaan de zoekresultaten springen er diverse producten uit waar je gelijk uit kunt kiezen, omdat Google de beste service wilt bieden voor haar gebruikers. Dit zijn de verschillende Google Shopping advertenties.
Ontdek hoe jij succes behaalt met SEO
Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
Veel webshop eigenaren kiezen niet voor niets voor het zelf beheren van Google Shopping of dit aan een online marketing bureau uitbesteden. Er komen namelijk veel voordelen bij kijken die jou meer conversies en geld opleveren! De consultants van SAM Online Marketing hebben deze voordelen voor je op een rijtje gezet:
- Direct visueel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google: over het algemeen wordt veel ingezet op SEA, waarmee je met een tekst-advertentie bovenaan kunt komen in de zoekresultaten van Google. Met een Shopping advertentie kun je dit echter een niveau hoger tillen, doordat er een foto verbonden is aan jouw advertentie. Een potentiële klant ziet meteen wat hij krijgt, waardoor de kans weer groter is dat iemand op jouw resultaat klikt en de kwaliteit van je leads omhoog gaat. Iemand klikt namelijk niet voor niets op jouw resultaat in dit geval!
- Gericht adverteren: met deze advertenties kun je je heel gericht focussen op jouw doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld leeftijden en locaties uitsluiten, maar je kunt ook heel gericht adverteren op een zoekopdracht als ‘witte Nike schoenen met zwart logo’. Wanneer jij meteen bovenaan staat met een foto van jouw Nike schoen in dit geval en je valt direct goed in de smaak bij jouw potentiële klant, dan heb je hier al snel weer een lead uit!
- Meerdere keren zichtbaar in Google: naast dat je met SEO en misschien ook zelfs SEA zichtbaar bent in Google, maak je de kansen nóg groter dat er op één van jouw resultaten geklikt wordt door middel van een Shopping advertentie. Met deze drie services ben je dus maar liefst drie keer zichtbaar op de eerste pagina van Google als je dit goed aanpakt!
- Tijd besparen: het instellen van Google Shopping is over het algemeen geen moeilijke klus. In tegenstelling tot een SEA campagne, waar je eigenlijk altijd wel beter kunt kiezen voor het uitbesteden aan een online marketing bureau, ben je met een Shopping campagne zo klaar!
- Groter bereik: naast dat je advertenties zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google, ben je met behulp van Google Shopping automatisch ook zichtbaar in Gmail, Google display locaties en YouTube.
- Potentiële klanten met één advertentie meerdere keren bereiken: doordat je ook in het display netwerk zichtbaar bent, wordt je advertentie automatisch meer dan één keer laten zien door middel van remarketing. Op die manier kun je jouw potentiële klanten meerdere keren kietelen met jouw aanbieding!
Een greep uit onze kennisbank
Wat is seo?
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization.
Hoe werkt Google Ads?
Wil je beginnen met SEA, als bijvoorbeeld aanvulling op jouw SEO
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is gratis software van Google waarmee je uitgebreide…
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste tactieken binnen…
Wat is online marketing?
Bij online marketing kies je ervoor om jouw product of dienst te promoten via het…
Wat is de customer journey?
Een customer journey is in het Nederlands een klantreis. Het is de reis de klant..
Wat kun je zien in een Google Shopping advertentie?
In een Google Shopping advertentie kun je eigenlijk alles al checken wat je moet weten over een product om deze te willen kopen. Het gaat om de volgende punten:
- Foto van het product
- Prijs van het product met eventuele oude, doorstreepte prijs wanneer het gaat om een afprijzing
- Sterren met de hoeveelheid reviews die er geplaatst zijn
- Naam van het product
- Merk van het product
- De site die het aanbiedt
Wat is Google Merchant Center?
Google Merchant Center is een platform van Google voor alle webshop eigenaren. Via dit platform kun je namelijk jouw producten uploaden en deze vervolgens plaatsen in bijvoorbeeld Google Shopping. Hier stel je dus eigenlijk je advertenties van je producten samen met alle punten die we in de vorige vraag behandeld hebben. Maar je kunt de feed van je producten ook heel gemakkelijk uploaden. Je kunt er namelijk voor kiezen om je producten te koppelen aan Google Merchant Center door middel van bijvoorbeeld een FTP-server koppeling, API-koppeling of door met de hand een CSV of XML bestand toe te voegen. Analyseer vervolgens altijd of alle gegevens wel daadwerkelijk kloppen en overgezet zijn!
Hoe ziet een Google Shopping campagne eruit?
Het uitzetten van een Google Shopping campagne is zoals aangegeven niet zo een uitgebreide klus als het uitzetten van een SEA campagne. De consultants van ons online marketing bureau nemen je mee in het proces om je van het beste advies te voorzien!
1. Producten toevoegen aan Google Merchant Center
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om je volledige productfeed aan Google Merchant Center toe te voegen en de informatie van alle producten zo volledig mogelijk in te vullen. De verschillende onderdelen binnen deze informatie is voor iedere branche anders.
Tegenwoordig hoef je de producten echter vaak niet meer telkens in Google Merchant Center handmatig aan te passen wanneer er iets veranderd aan de informatie. Veel webshops hebben tegenwoordig namelijk een koppeling Google Shopping waarmee een automatische feed wordt gegenereerd. Stel dat je bijvoorbeeld ineens een aanbieding hebt op een product en deze in prijs is verlaagd, dan wordt dit ook overgenomen in Google Merchant Center. Let wel op dat het maximaal een dag kan duren voordat het overgenomen is!
Wat maakt ons uniek?
Waarom jij met SAM wél wint
We zetten de extra stap
Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.
Super resultaat gericht!
Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!
Alle online expertise in-house
Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat
683% meer bezoekers in 9 maanden!
A.J.M. van Houdt wilde meer organische bezoekers naar hun website trekken. In minder dan één jaar was het doel al bereikt! Benieuwd naar deze resultaten? Lees verder!
#SEO #linkbulding #landelijk #AJMvanHoudt
2. Advertentiekosten bepalen
Nu is het belangrijk om voor jezelf inzichtelijk te maken hoeveel je wilt uitgeven aan het adverteren met Google Shopping. Uiteindelijk geven wij altijd het advies om te beginnen met maximaal €30 per dag om goed te kunnen zien wat je Google Shopping campagne doet en of het goed rendeert.
Daarbij is het ook belangrijk om voor jezelf inzichtelijk te maken wáár je precies voor betaalt. je kunt namelijk aangeven of je wilt betalen per klik (CPC), per 1000 vertoningen (CPM), per conversie (CPA) of per weergave (CPV). Hiervoor is het handig om te checken wat je doelstellingen zijn en welke van de vier mogelijkheden ervoor zullen zorgen dat jij die doelstellingen haalt!
3. Blijf de voortgang altijd monitoren en scannen!
Met iedere online marketing strategie is het van belang om de voortgang te blijven monitoren! Zo dus ook bij de Google Shopping campagnes. Op die manier kun je altijd op tijd een aanpassing maken aan je advertentie wanneer je ziet dat deze niet goed rendeert of dat je er meer uit kunt halen. Met die aanpassingen loop je geen geld mis of bespaar je zelfs geld en haal je veel meer uit je advertentiecampagne!
Ontdek jouw website score
Doe de GRATIS website scan
Binnen 24 uur weet jij hoe je ervoor staat!
- Is jouw website Google-proof?
- Welke kansen laat je liggen?
- Wanneer kun je groei verwachten?
Directeur en marketing strateeg
Hoe kies ik mijn zoekwoorden?
Voor het kiezen van je zoekwoorden kun je veel verschillende tools gebruiken. De meest simpele en gratis tool is Google Keyword Planner, wat onderdeel van Google Ads is. Hier kun je een uitgebreide analyse mee doen door de zoekwoorden in te vullen die voor jou van toepassing zijn. Vervolgens komt de tool met meerdere zoekwoorden als advies om ook te gebruiken en kun je zo door blijven gaan totdat je een gedegen hoeveelheid zoekwoorden hebt die aansluiten op jouw campagne en budget. Deze zoekwoorden komen vaak namelijk dicht in de buurt met het zoekwoord dat jij hebt ingevuld wat betreft relevantie.
Ook kun je ervoor kiezen om betaalde tools in te zetten, zoals Ahrefs, SEMrush, Mangools en SE Ranking. Vooral de eerste twee geven je veel verschillende inzichten waarmee je dus veel kanten op kan om de beste mogelijkheden voor nieuwe zoekwoorden te vinden.
Kan ik Google Shopping beter inzetten dan SEA?
Beter zouden we niet per se willen zeggen. Google Shopping is voor webshop eigenaren wel een hele krachtige tool om je doelgroep beter te bereiken en voor meer conversies te zorgen. Wat de consultants van SAM Online Marketing als advies geven, is om het beide in te schakelen. Zeker omdat Google Shopping helemaal niet veel hoeft te kosten, mits je het op de juiste manier inzet!
Wat zijn de Google Shopping kosten?
Wat de kosten van Google Ads zijn is van veel diverse onderdelen binnen deze campagne afhankelijk. De specialisten van ons online marketing bureau hebben ze voor je op een rijtje gezet:
- Wat is jouw dagbudget?
- Waar wil je voor betalen? Is dat CPC, CPV, CPM of CPA?
- Hoeveel producten heb je in jouw feed?
Dit zijn de belangrijkste vragen waar je voor jezelf antwoord op moet krijgen. Aan de hand van deze analyse kun je dus inzichtelijk maken hoeveel een Google Shopping campagne gaat kosten. Ligt dit bij een online marketing bureau, omdat je eerder hebt gekozen voor je Google Ads uitbesteden en dit hier simpelweg ook neer wilt leggen? Dan zullen deze specialisten de markt en jouw Google Shopping account scannen om de kosten voor jou in kaart te brengen.
Maar, sinds kort is er meer mogelijk! Google Merchant Center kun je tegenwoordig alleen in te richten om al geheel GRATIS verschillende Google Shopping resultaten te krijgen! Echter gaat het hierbij wel om de organische resultaten. Wil je dus echt helemaal bovenaan komen, dan moet je vooralsnog betalen en komen er wel kosten bij kijken.
Wat andere ondernemers zeggen…
Tolga Cav
#SEO #website
Professionele Team die hart heeft voor jou zaak en er voor zorgt dat jij moet goed gevoel je werk kan doen!
Brahim Vlogs
#SEO #website
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben, alle afspraken zijn tot nu nagekomen. Wat ik zeer belangrijk vindt is dat als er een verandering plaats moet vinden dat het snel gedaan wordt, en dat is hier zeer zeker het geval!
Van Vleuten Marketing
#SEO
Wij hebben een hele prettige samenwerking met SAM Online Marketing. De werkwijze en communicatie is altijd helder. Beide partijen weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Dit is zeker een aanrader.
Expertise nodig voor jouw online marketing?
Onze specialisten geven je advies op maat waarmee jij boven jouw concurrenten uit stijgt!
- Nauw contact met onze specialisten
- Altijd gericht op conversie
- Transparant in wat wij voor jou doen
Kies ook het uitbesteden van je Google Shopping campagne aan SAM Online Marketing!
Heb jij helemaal geen tijd en zin om je Google Shopping en Google Merchant Center in te richten en de voortgang hiervan te blijven scannen? Kies dan voor het uitbesteden van deze campagnes en je volledige Google Ads aan SAM Online Marketing! Wij richten de accounts snel voor je in, zodat je met onze hulp ook snel resultaat zal zien en checken de voortgang op de voet. Vaak wordt ervoor gekozen om diverse onderdelen binnen Google Ads aan ons uit te besteden, omdat je zo zeker weet dat alles goed geregeld wordt en je voor de volle 100% resultaat gaat. Wil jij deze service ook? Neem direct contact op met één van onze consultants om je geheel vrijblijvend en op maat te laten adviseren! SAMen vooruit, samen winnen!