Wat moet ik weten over het klikbedrag?
Het klikbedrag is het bedrag dat je over hebt voor een klik. Zoals gezegd betaal je alleen op het moment dat iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Afhankelijk van de conversie van je website kun je berekenen hoeveel bezoekers je nodig hebt voor één klant. Hieruit leidt je af wat je als winstmarge wilt en stel je een klikbedrag in.
Wat is mijn kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore bepaalt Google achter de schermen. Je kunt zelf niet zien hoe hoog dit is. Wel geeft de zoekmachine je voldoende hulp om een inschatting te maken. Sterker nog, de dienstverlening van Google is zo goed dat ze zelfs een gesprek met een consultant aanbieden op het moment dat je een campagne begint. Zij geven jou als vrijblijvende service advies over hoe je de kliks krijgt die je wilt op je website.
De kwaliteitsscore beïnvloedt direct hoeveel je kwijt bent voor het online adverteren, omdat dit een factor is die meegerekend wordt in de prijs, want de klikprijs is gebaseerd op de positiewaarde van je concurrent gedeeld door jouw kwaliteitsscore.
Je kwaliteitsscore verhoog je door je webpagina’s zo in te richten dat ze nuttig zijn voor bezoekers. Het belangrijkste is dat er goede content op staat: duidelijke kopteksten met relevante zoekwoorden, een titel die exact weergeeft wat men op de pagina kan vinden en eventuele antwoorden op vragen die bezoekers zouden kunnen hebben.
Een aantal voorbeelden van hoe de kosten eruit zien
Stel je wilt maximaal € 50 per dag uitgeven aan Google Ads, maar je wilt wel minimaal 100 klikken per dag ontvangen. Dan kun je dus maximaal 50 / 100 = € 0,50 uitgeven per klik. Stel dit in als je maximale CPC (cost per click). Het kan soms juist meevallen omdat dit het maximale bedrag is. Zoals we weten wordt het gebaseerd op de positiewaarde van de concurrent onder je. Heb jij dus een goede kwaliteitsscore? Dan is de kans groot dat je iedere keer onder die € 0,50 per klik zit.
Een ander voorbeeld is als volgt.
Stel een gemiddelde klant besteedt € 1.000 en je hebt een conversieratio van 2%. Dat betekent dat per 100 bezoekers je 2 klanten krijgt. Om het bedrag te krijgen vanaf waar je winst begint te maken neem je het gemiddelde bestede bedrag en vermenigvuldig je dat met de conversieratio. We komen uit op 1.000 x 0,02 = € 20.
Dit is echter niet genoeg, want je wilt winst maken, niet gelijk spelen. Stel je wilt een winstmarge van € 200, dan haal je eerst dit bedrag af van de € 1.000 die een klant besteedt. 1.000 – 200 = € 800.
Nu doen we dezelfde rekensom nog een keer en hebben we de maximale CPC. 800 x 0,02 = € 16.
Wat kan ik doen om de kosten laag te houden?
De kwaliteitsscore verbeteren en een laag klikbedrag instellen is niet het enige wat je kunt doen om de Google Ads kosten laag te houden. De consultant van SAM Online Marketing zal je hulp geven om een effectieve Google Ads campagne op te zetten zonder dat je daarvoor een groot budget nodig hebt. Na een grondige scan zul je zien dat je minder budget nodig hebt voor hetzelfde resultaat.
Lees de tips hieronder van ons Google Ads bureau zorgvuldig door om geld te besparen. Ze zijn stuk voor stuk getest en we maken er zelf ook goed gebruik van om de kosten laag te houden.
Doelgroep
Laten we beginnen met een inkoppertje. Stel, jouw product wordt uitsluitend gekocht door vrouwen tussen 25 – 45 jaar. Dan wil je dat iedereen die buiten die categorie valt de advertising niet te zien krijgt. Gelukkig is dit met een account allemaal mogelijk om in te stellen waardoor je alleen zichtbaar bent voor ieder die echt op zoek is naar jou. Dan is de conversie ook een stuk hoger. Maak een check wie je wilt aanspreken met je promotie.
Tijden
Het is zonde om online te adverteren op het moment dat niemand je winkel kan binnenstappen. Houdt daarom rekening met je openingstijden bij het aan- en uitzetten van campagnes. Stel de Google Ads alleen in wanneer jij bereikbaar bent voor ze. Dit geldt ook voor vakanties en feestdagen.
Locatie
Ben jij een lokale ondernemer die voornamelijk mensen uit de regio bedient? Dan is het logisch om je radius waarin je gevonden wordt op je advertenties in te perken. Je wilt niet betalen voor mensen die 20 km verderop wonen terwijl je uit ervaring weet dat ze maximaal 10 km bereid zijn te reizen.
Zoekwoorden
Je staat er misschien niet bij stil, maar niet alle zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn interessant voor je business. Soms is een begrip te breed om de intentie achter de zoekopdracht te achterhalen waardoor iemand wel op je link zou klikken, maar vervolgens geen aankoop doet. Dit is zonde. Langere, specifieke zoekwoorden zijn daarom beter en zorgen wederom voor een hogere conversie.
Voorbeeld: je wilt je liever richten op ‘herenschoenen maat 40 kopen Amsterdam’ dan alleen ‘herenschoenen’.
Kwaliteitsscore
Zoals al eerder gezegd, maar zeker de moeite waard om te herhalen. Hoe hoger de kwaliteitsscore van je website, hoe lager de uiteindelijke kosten van de Google Ads. Zorg dus dat je een specialist inhuurt van een online marketing bureau om de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te maken.