Google Ads Campagne

Een Google Ads campagne opzetten kan nog knap lastig zijn als je er net mee begonnen bent. De beste campagne krijg je door goed voorbereid te zijn, je project goed in te stellen en bereid zijn veel te testen. Laten we bij het begin beginnen, want hoe start je nu een Google Ads campagne? Hier vind je een uitgebreid stappenplan.

Hoe scoren jouw ads?
Doe de GRATIS Google Ads scan t.w.v. €399,-

Ontdek hoe jij succes behaalt met Google Ads

Google ads
Online sneller domineren

Google Ads campagne opzetten, hoe doe je dat?

Een Google Ads campagne opzetten is voor veel mensen een hoofdbrekend werk. In de basis komt het neer op een account maken, weten wat je wilt adverteren, aan wie je wilt adverteren, hoe je wilt adverteren en hoeveel je wilt betalen hiervoor. Een specialist van SAM Online Marketing helpt met het afstemmen van de kosten en baten.

Een Google Ads campagne moet goed opgezet zijn, anders verlies je geld voor niets. Het zou zonde zijn als je er pas na een tijdje achter komt dat het helemaal niet goed geoptimaliseerd is en je al een aantal maanden aan het betalen bent. Daarom is het verstandig om zeker in het begin het uit te besteden aan een online marketing bureau.

In het kort ziet een Google Ads campagne opzetten er als volgt uit:

  1. Je stelt het doel in na een grondige scan
  2. Je kiest via welk kanaal je je advertenties wilt verspreiden
  3. Je richt de instellingen precies in hoe je het wilt hebben
  4. Je vult de zoekwoorden in waarop je gevonden wilt worden
  5. Je schrijft de daadwerkelijke advertentieteksten
  6. Je bepaalt je budget
  7. Je gaat online
  8. Je monitort wat er gebeurt met je campagne

Een greep uit onze kennisbank

Google Ads kan jou als ondernemer een hoop opleveren. Op zoek naar meer informatie over Google Ads? Lees verder!

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine

Wat zijn uitsluitings-
zoekwoorden?

Een uitsluitingszoekwoord is alleen

Wat zijn betaalde zoekopdrachten?

Betaalde zoekresultaten zijn de advertenties

Wat is ROAS?

ROAS is een afkorting voor Return On
Advertising Spend. Het is een term uit

Wat is Google Display?

Google Display is een variant van adverteren met Google Ads. Het werkt

Hoe werkt Google Ads?

Wil je beginnen met SEA, als bijvoorbeeld aanvulling op jouw SEO, en ben je

Google ads Ali

Veelgestelde vragen over Google Ads campagnes

Een Google Ads campagne is een vorm van online adverteren binnen het netwerk van Google. Tegen betaling toon je een bepaald product, merk of dienst aan mensen die zich op deze online plekken bevinden. Dankzij de gigantische gebruikersaantallen kun je op vrijwel elk onderwerp veel mensen bereiken.

Een Google Ads campagne maak je aan door naar ads.google.com te gaan en een account aan te maken. Zodra je die hebt is het tijd om je account in te vullen. Zij hebben een goede klantenservice waarmee je alle hulp krijgt om alles in te vullen. Voordat je het echt kunt activeren heb je een startbudget nodig.

De kosten voor Google Ads zijn volledig afhankelijk van hoeveel je wilt uitbesteden. Je kunt al vanaf € 1 per dag je advertenties draaien. Deze kosten kun je op ieder moment stopzetten wanneer je niets meer wilt uitgeven. Andersom kun je op ieder moment het budget verhogen of een nieuwe campagne aanmaken.

Let erop dat deze kosten niet gegarandeerd zijn. Het is een maximum, want je betaalt pas per klik. Het kan dus heel goed zijn dat je uiteindelijke kosten onder je aangegeven budget uitkomen.

Google berekent het bedrag per maand op basis van je dagbudget. Zij nemen je dagbudget, bijvoorbeeld € 10 en vermenigvuldigen dat met 30,4 (het gemiddeld aantal dagen in een maand). We zouden nu dus uitkomen op 10 x 30,4 = € 304.

De minimale kosten van een serieuze Google Ads campagne zijn ongeveer € 300 per maand. Het gemiddelde wat een middelgroot bedrijf in Nederland uitgeeft ligt rond de € 1.000 per maand.

Stap 1: Stel de doelen in van je campagne

Het eerste wat je doet na het aanmaken van een account is het instellen van de doelen. Wat je hier kiest bepaalt voor een groot deel hoe de rest eruit zal zien. Zo zijn bepaalde campagnetypen (stap 2) alleen beschikbaar bij specifieke doelen. Het is belangrijk om te weten dat je maar één doel per Google Ads campagne kan kiezen, maar je kunt deze wel te alle tijde aanpassen. Dit is echter niet aan te raden omdat je de rest van de opzet zo inricht dat het specifiek dit doel treft. De analyse die je in het begin maakt is leidend voor de verdere keuzes. We snappen dat het veel informatie in één keer is. Als je hulp nodig hebt van SAM Online Marketing bij het opzetten van het account, laat je dan vrijblijvend helpen door de consultant van ons bureau. Soms is advies het duwtje in de rug wat je nodig hebt om te beginnen.

Hierbij een overzicht van de mogelijkheden. Let op dat de gerelateerde biedstrategieën (stap 3) alleen mogelijk zijn voor het type ‘Google campagne in het zoeknetwerk’.

Wat wil je?DoelGerelateerde biedstrategieBeschikbare typen
Aantal verkopen stimulerenVerkopenAantal conversies maximaliserenZoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery, Performance Max
Meer aanvragen genererenLeadsAantal conversies maximaliserenZoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery, Performance Max
Meer bezoekers naar de website genererenVerkeerDoelvertoningspercentage, Klikken maximaliserenZoeken, Display, Shopping, Video, Smart, Discovery, Performance Max
Mensen informeren over producten of dienstenProduct- en merkoverwegingn.v.tVideo
Naamsbekendheid vergrotenMerkbekendheid en bereikn.v.tDisplay, Video
Meer app-installaties genererenApp-promotien.v.tApp
Meer bezoekers naar lokale winkels leidenLokale winkelbezoeken en promotiesn.v.tPerformance Max
Een campagnetype kiezen zonder aanbeveling die op je doel gebaseerd isCampagne maken zonder vooraf ingesteld doeln.v.tAlle typen

Verkeer

Een eerste doel van je Google Ads campagne kan het genereren van zo veel mogelijk traffic naar jouw website zijn. Je wilt dat zo veel mogelijk mensen jouw website bereiken. Vrijwel ieder campagnetype is hiervoor geschikt. Van klassiek zoeken tot display en video. Dit is een goede optie als je ook naamsbekendheid wil creëren. Voordat je hieraan begint is het handig om een nulmeting te maken. Dit advies is bedoeld zodat je later altijd een punt ter vergelijking hebt. Je begint je check met de bezoekersaantallen te meten die je nu hebt. Dan kun je daarna kijken met hoeveel het is gegroeid.

Bezoekers komen op jouw website, klikken door en leren het bedrijf een beetje kennen. Vervolgens zal er natuurlijk ook weer over gepraat worden bij familie en vrienden als het toevallig gaat over jouw product of dienst. Zo wordt jouw bedrijf bekender.

Conversie

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om het halen van conversies met je Google Ads campagne. Je zet ten slotte niet zomaar iets op het internet. Dit kan in diverse vormen zijn. Denk aan leads, ingevulde contactformulieren, maar ook downloads, inschrijvingen of zelfs direct sales. Doel hiervan is een zo laag mogelijke kosten per conversie. 

Om deze reden is het van belang dat je de juiste zoekwoorden uitzoekt om ads op te draaien. 

Sommige zoekwoorden hebben namelijk zo een hoge concurrentie dat de Cost Per Click zomaar boven de tien euro uit kan komen. Er zijn zelfs bijzondere gevallen dat de concurrentie zó hoog is, dat de kosten zelfs rond de honderd euro uit kunnen komen. Dit is natuurlijk zonde, als je ook conversie kunt genereren uit zoekwoorden met een veel lagere CPC!

Branding

Wil je jouw merk in de markt positioneren? Dan is het zaak om jouw zichtbaarheid zo groot mogelijk te maken. Dit druk je uit in CPM, letterlijk vertaald Cost Per Mile. De beste opties hiervoor zijn video of display campagnes. Dit is een goede optie naast hoog in Google staan met SEO. Op deze manier wordt je met jouw Google Ads campagne overal gezien waardoor je ook weer naamsbekendheid creëert.

Omzet

Uiteindelijk draait het om ROI (Return On Investment), of in dit geval zelfs specifieker ROAS (Return On Ad Spend). Je moet er namelijk wel wat uithalen. Niet dat je alleen maar geld uitgeeft aan de clicks terwijl er geen conversies binnenkomen. In dat geval is de kans dan ook groot dat de advertentie niet goed ingesteld is. Toch is de ROAS het makkelijkst te behalen met e-commerce websites. Webshops verkopen nou eenmaal producten, waardoor je direct ziet wat jouw omzet is op basis van de ads.

Wat maakt ons uniek?

Waarom jij met SAM wél wint

We zetten de extra stap

Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.

Super resultaat gericht!

Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!

Alle online expertise in-house

Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat

Groeien als jij groeit, Floris We zetten de extra stap, Jake We gaan door tot het resultaat gehaald is, Ali

Stap 2: Het kiezen van het campagnetype

We zijn er net al tussen neus en lippen door op ingegaan. Maar uiteindelijk draait het om campagnetypen instellen. Dit bepaal je dan ook deels aan de hand van jouw doel. Het type is van belang voor het verdere verloop van de campagne. We hebben de bekendste campagnetypen voor je op een rij gezet.

Sommige van deze typen worden niet vaak gebruikt en daar is dan ook niet zo veel over te vinden als over de rest van de onderwerpen. Als je benieuwd bent naar hoe het precies werkt dan schakel je het advies van onze consultant in. Gewapend met deze hulp kies je het type wat bij jouw onderneming past.

Google campagne in het zoeknetwerk

Dit is de klassieke tekstadvertentie die bovenaan in Google staat. Deze advertenties komen het meest overeen met de rest van de (SEO-)zoekresultaten. Denk maar eens aan wanneer jij op zoek bent naar iets in Google. Vaak zijn enkele advertenties de allereerste zoekresultaten van Google. Deze herken je aan het woord ‘advertentie’ (of ‘ad’ in het Engels) vóór de titel van de pagina. Daarna komt pas het organische deel. Met een Google Ads campagne kiezen ondernemers daarom vaak voor het uitbesteden van Google Ads met daarbij nog een andere vorm van online adverteren, zoals degene die we hieronder noemen.

Google Ads heette vroeger Google Adwords en het plaatsen van tekstadvertenties in het zoeknetwerk heette ook wel SEA of zoekmachine adverteren.

Display advertenties

Met dit type advertentie kom je op het display netwerk van Google te staan. Het doel van display is om bij zo veel mogelijk personen in beeld te komen. Deze advertenties komen in beeld bij bijvoorbeeld artikelen van een nieuwspagina. Kijk bijvoorbeeld naar nu.nl of op een website als Marktplaats. Hier zie je tussen de artikelen en resultaten door vaak advertenties.

Shopping ads

Wil je direct producten via advertenties verkopen? Zet dan een Google Shopping campagne op. Hier breng je diverse gegevens in beeld: producttitel, afbeelding, prijs en aanbieder. De bezoeker ziet zo meteen wat voor product jij te bieden hebt en of het iets voor diegene is. Deze advertenties krijg je te zien wanneer je op zoek gaat naar een specifiek product. Dan krijg je bovenaan meteen een rij te zien met producten en een afbeelding van het product. Hier sta jij dan tussen wanneer je gebruik maakt van shopping ads. Voor webshops heb je veel baat bij het inhuren van een specialist van SAM Online Marketing, omdat het net wat anders werkt dan normaal.

Video advertenties

Een vorm van display is video. Google heeft in 2006 YouTube overgenomen. Hierdoor kun je ook via dit netwerk adverteren. Denk maar eens aan wanneer jij een YouTube video gaat kijken. Vaak begint de video al met een advertentie en zijn er tussendoor ook advertenties. Een mooi middel dus om in beeld te komen (en te blijven) bij jouw doelgroep.

Local ads

Bied jij een lokale dienst, met een fysieke winkel? Denk bijvoorbeeld aan een restaurant of kapperszaak. Dan kun je lokaal adverteren. Met een lokale Ads campagne kom je op diverse plekken in beeld. Van het display netwerk tot YouTube en zelfs op Google Maps. Een handige manier om leads te genereren van mensen die in de buurt naar jouw producten of diensten op zoek zijn.

Naast deze opties heb je ook de wat minder bekende zoals:

Discovery: Adverteren in de feeds van de websites die aangesloten zijn bij Google

App: Adverteren specifiek voor je app.

Smart: Deze campagne is volledig geautomatiseerd

Performance Max: Alle kanalen inzetten via één campagne

Stap 3: Kies de juiste instellingen voor de beste Google Ads campagne

Inmiddels hebben we het doel van de campagne bepaald. Ook weten we welk advertentietype we willen gebruiken. Tijd om de campagne op te zetten en in te stellen dus! De instellingen zijn natuurlijk afhankelijk van het campagnedoel dat je hebt gekozen. Hieronder gaan we dieper in op de soorten instellingen.

Allereerst gaan we aan de slag met de algemene instellingen. Dit bestaat uit twee onderdelen: de campagnenaam en het soort netwerk. Geef je campagne een naam en kies het soort netwerk. Dit bepaal je op basis van het type campagne dat je eerder al hebt gekozen. Je kunt één of meerdere van deze functies aanzetten. Let er wel op dat ze allemaal van hetzelfde budget afsnoepen, dus als je gericht iets wilt meten kun je beter de andere kanalen uitzetten.

Welke biedstrategie heb ik nodig?

De optie om te adverteren in het zoeknetwerk geeft bijzonder veel mogelijkheden om de beste campagne op te zetten. Door deze biedstrategieën meester te maken beheerst je op de optimale manier je budget en haal je een hoger rendement.

Handmatige CPC: Per zoekwoord of advertentiegroep stel je een handmatige bieding in. Dit gebruik je in de beginfase van een campagne, of wanneer je je alleen op specifieke zoekwoorden richt.

Verbeterde CPC: Zodra er data binnenstroomt, stap je over op de verbeterde CPC. Google past de campagne aan op basis van verzamelde data. Dit is de eerste stap naar een slimme biedstrategie.

Klikken maximaliseren: Wil je zo veel mogelijk verkeer aantrekken? Dan kies je voor klikken maximaliseren. Dit is ideaal als je snel veel verkeer wilt verzamelen, bijvoorbeeld voor een A/B test. Kies hiervoor wel voor een maximale CPC, anders ben je zo door je budget heen!

Doelvertoningspercentage: Hiermee heb je de regie over waar je op de pagina kunt staan. Concreet: je wilt bijvoorbeeld in 50% van de gevallen alleen maar bovenaan de pagina staan.

Conversies maximaliseren: Ideaal als je met een statisch budget werkt, waar je het maximale uit wilt halen. Toch is deze optie een beetje achterhaald. Want als de campagnes qua ROI of ROAS kloppen, waarom zou je dan niet opschalen en werken met een dynamisch budget?

Doel ROAS: Deze optie is alleen beschikbaar als je achterliggende conversiewaarden ook doormeet. Dit kan bijvoorbeeld als je in de e-commerce werkt en is een vorm van een slimme biedstrategie. Ook kun je een waarde hangen aan een conversiedoel in Google Analytics. In beide gevallen moeten Google Ads en Google Analytics wel aan elkaar gekoppeld staan.

Hoe scoren jouw ads?

Doe de GRATIS Google Ads scan

Haal je te weinig uit je Ads? Wij laten je zien waarom anderen wel slagen!

  • Verdien je investering terug
  • Hoe kom je aan een positieve ROI?
  • In 24 uur je scan uitslag
Google Ads Specialist Floris

Google Ads specialist

Google ads

Jouw Ads tot in detail
laten optimaliseren?

Ons bedrijf zorgt voor de zichtbaarheid waar jij al een tijd op zit te wachten! Succesvolle Ads zijn bij SAM een garantie.

Wat andere ondernemers zeggen…

5/5

Dennis Weggenaar

#SEO #webshop

SAM Online Marketing heeft mij geholpen met de vindbaarheid te verbeteren in de regio. Niet alleen hebben zij gedaan wat ze zeiden, maar kwamen ook steeds met nieuwe manieren om de markt aan te pakken. Professionele werkwijze.

5/5

Brahim Vlogs

#SEO #website

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben, alle afspraken zijn tot nu nagekomen. Wat ik zeer belangrijk vindt is dat als er een verandering plaats moet vinden dat het snel gedaan wordt, en dat is hier zeer zeker het geval!

5/5

Monique Jeijsman

#SEO #website

Ik werk nu een aantal maanden samen met Sam online. De communicatie is altijd keurig. Ook als er iets niet goed gaat, dan lossen ze het meteen op. Ze denken goed mee om iets te verbeteren en houden mij ook scherp als ik iets moet aanleveren.

5/5

Rob Bijtjes

#SEO

Sommige reviews kon ik terug herleiden tot een bedrijfsnaam. Gecheckt…zoeken op ‘verhuizen Haarlem’ en idd dit bedrijf stond hoog in Google. In zee met ze gegaan. Dit zijn tóppers, klaag nu tegen ze dat ik het véel te druk heb 🙂

5/5

Tolga Cav

#SEO #website

Professionele Team die hart heeft voor jou zaak en er voor zorgt dat jij moet goed gevoel je werk kan doen!

Hoe bereik ik het beste mijn doelgroep?

Het bereiken van jouw doelgroep is waar het allemaal om draait bij Google Ads van SAM Online Marketing. Daarom is het instellen van wie je waar wilt bereiken van groot belang om het uitbesteden zo efficiënt mogelijk te maken.

  • Doelgroepen: Google Ads biedt jou de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te targeten. Zo kun je selecteren op leeftijd, geslacht, interesse of burgerlijke staat. Ook kun je personen targeten op basis van eerdere zoekopdrachten. Een voorbeeld hiervan is remarketing. Hierbij richt je je op bezoekers die al eens eerder op jouw website zijn geweest. Deze opties zijn zo groot dat je echt een Google Ads specialist nodig hebt om ze goed in te stellen.
  • Apparaten: Vooral in de eerste fase van jouw campagne kom je op ieder apparaat in beeld. Als blijkt dat de conversie op bepaalde apparaten hoger ligt, kun je hier hoger op inzetten.
  • Talen: Verkoop je een product dat alleen interessant is voor Nederlands sprekende gebruikers? Google laat je de taal kiezen waarin je jouw doelgroep wilt aanspreken. Dit selecteert de zoekmachine op basis van de browserinstellingen van de zoeker.
  • Locatie: Kies de geografische locatie die bij jouw campagne past. Kies op basis van land, provincie, gemeente of zelfs postcode. Je hebt zelfs de keuze om op een straal van een x-aantal kilometer om jouw locatie heen te targeten.

Stap 4: Voeg zorgvuldig je zoekwoorden toe

Allereerst selecteer je de zoekwoorden die je bij jou vindt passen via de zoekwoordplanner van Google Ads. Iedere campagne bestaat uit een aantal advertentiegroepen. Deze advertentiegroepen bestaan weer uit een batch zoekwoorden. Daar Google veel waarde hecht aan relevantie, is het zaak om de groepen op specifieke zoekwoorden in te richten. Als een zoekwoord te veel afwijkt van de rest van de advertentie, gaat je quality score omlaag en is het een stuk duurder om op deze zoekwoorden in beeld te komen. Kies dan ook altijd voor relevantie boven gemak. Vooral in deze fase is een analyse de belangrijkste tool die je hebt. Met een simpele scan krijg jij zo een goed beeld van de mogelijkheden.

Raak jij het overzicht kwijt? Dan is een Google Ads scan wat voor jou. Laat de consultant van ons online marketing bureau je helpen met het uitzoeken van de juiste zoekwoorden voor je bedrijf.

Binnen het opzetten van een campagne zijn vier soorten zoekwoorden te onderscheiden. Je kunt zoekwoorden op al deze vier manieren toevoegen aan de advertentiegroep.

Breed zoeken: de naam zegt het al. Je komt niet alleen in beeld op het daadwerkelijke zoekwoord. Men kan jou ook zien door middel van aanverwanten, synoniemen en zelfs spelfouten. Een groot bereik, maar dus ook een grotere foutmarge. Dit doe je door jouw zoekwoord zonder extra’s in te typen. Deze kun je vervolgens inperken naarmate je meer informatie krijgt over hoe je ads verlopen. Zo kun je modifiers invoegen om ervoor te zorgen dat je op bepaalde zoekwoordcombinaties niet meer zichtbaar bent, scheelt je geld.

Zoeken op woordgroep: Advertenties worden weergegeven op zoekopdrachten die de betekenis van het zoekwoord omvatten. Je bereikt minder dan met breed zoeken, maar meer dan met exact zoeken. Dit bereik je door jouw zoekwoord tussen dubbele aanhalingstekens te zetten: “Google Ads Uitbesteden”.

Exact zoeken: Hierbij kom je alleen in beeld op zoekopdrachten met exact dezelfde betekenis of koopintentie. Je bereik is een stuk minder, je doelgroep een stuk specifieker. Dit doe je door jouw zoekwoord tussen rechte haken te zetten: [Google Ads Bureau].

In een tabel ziet dat er zo uit:

ZoektypeTeken(s)ZoekwoordZichtbaarheidVoorbeeld welVoorbeeld niet
Breed zoekengeenstoelExact, gelijkend, synoniemen, spelfoutenstoel, fauteuil 
Modifier voor breed zoeken+ + eetkamer
 + stoel
Exact, gelijkend, inclusief woorden ervoor of erachterstoel voor in de eetkamer 
Modifier voor breed zoeken – – tweedehandsUitsluiting tweedehands stoel
Zoeken op woordgroep ‘…’ ‘stoelen kopen’Exact, combinatie, exclusief woorden ertussenstoelen kopen Bredastoelen in Breda kopen
Exact zoeken […][eetkamer stoelen van hout]Exact, gelijkendeetkamer stoel van hout,
houten eetkamer stoelen
 

Stap 5: Schrijf goede tekstadvertenties

Iedere tekstadvertentie bestaat in de basis uit drie onderdelen: een kop, een beschrijving en een URL. De kop zorgt ervoor dat je opvalt. Verwerk belangrijke zoekwoorden hier daarom altijd in. Ze sluiten per slot van rekening aan bij de zoekopdracht van de zoeker. Wanneer de zoeker een meerwaarde ziet in wat jij hebt ingevuld, dan zul je een hogere kwaliteitsscore krijgen van Google.

De beschrijving gebruik je om meer informatie te geven over jouw product of service. Aanrader: verwerkt een call to action in de beschrijving. Dit verhoogt je Click Through Rate (CTR). We geven je als advies om van tijd tot tijd een extra check te doen om te kijken of al je tekstadvertenties nog in goede staat verkeren.

De zichtbare URL toont het adres van jouw website. Het is opgebouwd uit jouw domein en een optioneel padveld. Je kunt spelen met de tekst in het padveld, om een bezoeker een zo goed mogelijk beeld te geven van wat hij kan verwachten. Binnen de tekstadvertenties van een Google Ads Campagne heb je te maken met lengtelimieten:

  • Kop 1: max. 30 tekens
  • Kop 2: max. 30 tekens
  • Kop 3: max. 30 tekens
  • Beschrijving 1: max. 90 tekens
  • Beschrijving 2: max. 90 tekens
  • Pad 1: max. 15 tekens
  • Pad 2: max. 15 tekens

Responsieve tekstadvertenties

Met responsieve tekstadvertenties creer je meer mogelijkheden om dezelfde advertentie te laten zien. Het zijn allemaal varianten op iets wat je al hebt. Google gaat zelf aan de slag met de varianten die je invult en checkt zo welke het beste de bezoekers bedienen. Dit doen ze op basis van machine learning. Vul vooral deze extra varianten in, want van tevoren kun je zelf nooit 100% inschatten welke de beste conversie heeft. Je kunt maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen toevoegen.

Dynamische tekstadvertenties

Er zijn meer zoekwoorden dan dat je je kunt voorstellen. Grote kans dus dat je iets over het hoofd ziet. Met de dynamische tekstadvertenties scant Google jouw website en maakt hierop zelf de titels en vult de zoekwoorden in gebaseerd op jouw content. De gegenereerde gegevens zijn zo relevant mogelijk voor jouw website. Het enige wat je hoeft te doen is twee beschrijvingen maken.

Ideaal voor branches waarin veel gezocht wordt op longtail zoekwoorden en een constant veranderende datafeed. Je maakt dynamische tekstadvertenties, die veelal voor remarketing doeleinden gebruikt worden.

Betere relevantie

Het schrijven van goede tekstadvertenties betekent dat de internetgebruikers beter weten waar ze aan toe zijn als ze je ads zien. Door ervoor te zorgen dat de relevantie hoog is van wat jij invult, zorg je ervoor dat de Google Ads de potentiële klanten het beste zullen bedienen, waardoor je in waarde stijgt.

De kopteksten zijn het belangrijkst, gevolgd door de beschrijving en de url. Uiteindelijk telt de hele content op jouw webpagina mee voor het bepalen van de relevantie. Zorg dus dat je je zoekwoorden goed verwerkt in de koppen, titel van de pagina, H2’s en gebruik LSI (aanverwante woorden) waar nodig.

Hogere kwaliteitsscore

Wanneer je goede tekstadvertenties schrijft heeft het niet alleen een voordeel voor de bezoekers, maar ook voor jou. Je krijgt van Google een hoge kwaliteitsscore op het moment dat je relevante content schrijft. Het is dus niet alleen zo dat mensen sneller geneigd zijn om op je te klikken door de aantrekkelijke en relevante content, maar het is ook nog eens goed voor je portemonnee omdat de kwaliteitsscore direct de kosten bepaalt die je betaalt voor een klik.

Stap 6: Maak gebruik van de Google Ads extensies

Voorzie jouw advertenties van allerlei extra’s, want hoe meer context je geeft hoe beter de klantbediening. Je maakt je advertising zo aantrekkelijk voor potentiële bezoekers dat de zoekmachine je een betere score toeschrijft. Deze extensies zijn een geavanceerd onderdeel van het opzetten, die je soms beter kunt uitbesteden aan een online marketing bureau.

De advertenties zijn op verschillende niveaus toe te voegen: accountniveau, campagneniveau of advertentieniveau. Deze extensies maken de gebruikerservaring beter en geven jou meer resultaat. Probeer altijd een aantal van de volgende extensies te gebruiken, met oog op wat het beste zou zijn voor een potentiële bezoeker. Kom je er niet uit laat je dan adviseren door onze expert.

Sitelink-extensie: Hiermee kun je meerdere links onder je advertentie weergeven. Je leidt men hiermee naar een specifieke pagina op jouw website of webshop. Je kunt tot zes links toevoegen.

Website-informatie-extensies: Deze optie gebruik je om specifieke aspecten van jouw product of dienst te markeren. Je geeft extra informatie en kunt tot 10 extra waarden toevoegen.

Highlight-extensies: Hiermee stip je jouw USP’s aan. De highlight-extensies mogen uit maximaal 25 tekens bestaan en je kunt maximaal 20 highlights aanmaken.

Locatie-extensies: Ideaal als je ook een fysieke winkel hebt. Je laat direct zien waar je bent door een locatie, adres en/of telefoonnummer weer te geven.

Prijs-extensies: Hiermee breng je specifieke producten of diensten onder de aandacht. Je hebt een set van maximaal acht kaarten met verschillende opties en prijzen. Ook kun je men direct doorverwijzen naar een specifiek product op jouw webshop.

Oproep-extensies: Laat mensen meteen contact opnemen door je telefoonnummer direct te tonen. Werkt goed in branches die voornamelijk gebaseerd zijn op mobiele gebruikers die meteen iemand willen bellen in spoedgevallen.

App-extensies: Zet jouw app in de schijnwerpers door deze toe te voegen aan de advertentie.

Formulier-extensies: Toon al in de advertentie een formulier om het nog laagdrempeliger te maken voor mensen om contact op te nemen.

Promotie-extensies: Breng tijd gevoelige onderwerpen aan het licht door een aanbieding, uitverkoop, sale of seizoensproduct aan te bieden.

Stap 7: Bepaal je budget

Nu kunnen we ons budget bepalen. Google Ads maakt gebruik van dagbudgetten. Het budget vormt de kostenlimiet voor een afzonderlijke campagne. Dit budget is het maximale bedrag dat je per dag uit wilt geven. Je kunt ook werken met een maandbudget. In dat geval vermenigvuldig je het dagbudget met het aantal dagen in die specifieke maand. Nadat je jouw budget hebt bepaald, kies je de biedstrategie. Google Ads blijft een veiling, waar je tegen elkaar moet bieden voor een plek. Je kiest de strategie die aansluit bij jouw campagnedoel.

Let op dat als je meerdere campagnetypen hebt lopen binnen één account, dat ze allemaal van hetzelfde budget gebruikmaken. Check altijd even wat je al hebt lopen om verwarring of teleurstelling te voorkomen. Het beheren van je budgetten is een belangrijk onderdeel, omdat je deze zo veel mogelijk gescheiden wilt houden om zo de beste data te verzamelen.

Stap 8: Analyseer je Google Ads campagne met Google Analytics

Google Analytics is jouw grote vriend wanneer het aankomt op het maken van analyses. In deze online omgeving zie je live wat er gebeurt op je website. Je ziet hoe bezoekers zich gedragen, waar ze op klikken, hoe lang ze op een pagina blijven, via welke route ze zich door je website bewegen en of ze die handleiding downloaden die je in je menu hebt gezet. Je kunt bij het optimaliseren alle hulp gebruiken die je kan vinden en Google Analytics is hier een goede toevoeging op.

Aan de hand van de gegevens die hierin worden geladen verbeter jij met elke klik iets meer je ads. Het hebben van een tool om je uitbestede bedragen te analyseren is een must have. Door middel van een Google Analytics account kun jij de efficiëntie van je campagne op den duur wel vertienvoudigen!

Lukt het je niet om in je eentje het te koppelen? Laat je dan helpen via onze service. De consultant staat je altijd bij met de vragen die je hebt omtrent marketing.

Stap 9: Meet het resultaat van je advertenties

Je hebt aan het begin van de Google Ads campagne doelen gesteld. Je wilt ook dat die behaald zijn. Dat kun je alleen doen door te meten wat er is gebeurd en conclusies aan de uitkomst hangen.

Meet dus het resultaat van je advertenties. Je wilt altijd meer verdienen dan wat je investeert en het liefste zo veel mogelijk. Een goede marge om te hebben voor een groeiend bedrijf is volgens onze expert een ROI van vier. Dit betekent dat je € 4.000 wilt binnenhalen met een investering van € 1.000.

Door een oog te houden op het aantal bestellingen dat is geplaatst of het aantal contactformulieren dat is ingevuld heb je grip op hoeveel er binnen is gekomen via de Google Ads. Ook hiervoor is Google Analytics de plek waar je moet zijn. De opties om de verschillende doelen (conversies) te meten zijn eindeloos. Laat ons je advies geven waar je het beste op kunt letten en wat je moet activeren. Je kunt op basis van gebeurtenissen (klikken, inzendingen), landingspagina’s en bestellingen nieuwe gegevens vergaren en filteren voor betere analyses en conclusies.

Stap 10: Besteed je campagne uit aan SAM Online Marketing

Om de beste Google Ads campagne te krijgen is stap 10 het uitbesteden aan SAM Online Marketing. Als online marketing bureau hebben wij veel ervaring in het instellen van de juiste doelen, campagnetypen en het invullen van zoekwoorden. Daarnaast komt de kennis van onze SEO expert goed van pas wanneer het aankomt op het aankleden van de landingspagina’s waar we ads op gaan draaien.

Zoals je hebt gelezen zijn de details bij het opzetten van een campagne erg belangrijk. Met een kleine vergissing kun je in dit geval ook redelijk wat kosten maken of leads en dus conversie mislopen. Natuurlijk heb je ook de optie om te gaan voor jouw Google Ads uitbesteden. Dit is een goede keuze als je wil dat alles perfect in elkaar zit en tot in de puntjes geanalyseerd en uitgezocht wordt. Bij SAM Online Marketing helpen we je hier uiteraard graag bij. Neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden en kosten bij ons Google Ads bureau.

We zijn live! En wat nu?

We zijn er. Je hebt de Google Ads campagne opgezet. De basis staat. Nu is het zaak om zo goed mogelijk te gaan optimaliseren. Je schaaft de campagne nu stukje bij beetje bij. Zo kijk je naar welke advertentiegroepen wel of niet goed presteren. Ook kijk je naar zoekwoorden die minder conversie opleveren, of kijk je binnen welke groepen je je bod moet bijstellen. Meten is weten, en met al deze data ga je steeds een stukje vooruit. Zo zijn er natuurlijk nog talloze andere strategieën en middelen te bedenken. Je bent constant bezig om nieuwe onderdelen toe te voegen en oude onderdelen te verwijderen of aan te passen. Een never ending story, maar wel leuk én winstgevend! Zo word je met steeds meer ervaring een echte Google Ads specialist!

Toch liever Google Ads uitbesteden?

Volg je het bovenstaande stappenplan nauwkeurig, dan weet je nu exact hoe je een slimme campagne moet opzetten! Zoals je hebt gelezen zijn de details bij het opzetten van een campagne erg belangrijk. Met een kleine vergissing kun je in dit geval ook redelijk wat kosten maken of leads en dus conversie mislopen. Natuurlijk heb je ook de optie om te gaan voor jouw Google Ads uitbesteden. Dit is een goede keuze als je wil dat alles perfect in elkaar zit en tot in de puntjes geanalyseerd en uitgezocht wordt. Bij SAM Online Marketing helpen we je hier uiteraard graag bij. Neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden en kosten bij ons Google Ads bureau!