Customer journey scan
- Hoe ziet jouw klantreis eruit?
- Bedien je de juiste doelgroep?
- Altijd gericht op ROI
Loop jij achter op anderen in de markt?
Een customer journey scan doen om te achterhalen hoe jij ervoor staat? Niet heel gek! Als je groei wilt zien in je bedrijf, moet je natuurlijk weten wie je doelgroep is en hoe de reis naar een aankoop eruitziet. Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe groter je online successen zullen zijn. Je moet je bedenken dat je kennis over je doelgroep ontzettend veel te maken heeft met het resultaat dat je behaalt. Dit vooral als je online successen wilt zien. Pas wanneer je alles weet over je doelgroep, kun je je eigen bedrijf, website of advertenties optimaliseren om er meer uit te halen. Uiteindelijk kun je niet direct alles over je te weten komen, maar een groot gedeelte kun je al snel achterhalen. Je moet vooral beschikken tot de juiste expertise. Dat is waarom je bij ons aan de bel trekt! Nadat je de customer journey scan hebt gedaan, zul je volledige inzicht hebben in wie je doelgroep is en vooral wat voor je doelgroep de ideale weg is naar een aankoop.
Een customer journey, ook wel klantreis genoemd, is de volledige reis die een individu of een groep klanten maakt bij het interactie hebben met een bedrijf of merk. Het omvat alle stappen en touchpoints, zowel online als offline, die een klant doorloopt vanaf het eerste bewustzijn van een product of dienst tot en met de uiteindelijke aankoop en eventuele follow-up interacties. Het doel van het analyseren van de customer journey is om inzicht te krijgen in de ervaring van klanten en waar mogelijkheden zijn voor verbetering.
In tegenstelling tot algemene marketinganalyses, richt een customer journey scan zich specifiek op de volledige reis die jouw klanten maken, inclusief alle touchpoints en interacties, om de totale klantbeleving te begrijpen en te verbeteren.
Een greep uit onze kennisbank
Ben je nieuw in de wereld van conversie optimalisatie? Geen zorgen we praten je graag bij. Klik op een van de onderstaande items.
Wat is een call to action?
Een call to action (CTA) is letterlijk vertaald een oproep tot actie. Het is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt om websitebezoekers over te halen een
Wat is conversie?
Wat conversie is, verschilt per website en zelfs per webpagina. Het gaat erom dat een bezoeker op een van jouw webpagina’s de gewenste actie onderneemt. Dit kan
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste tactieken binnen online marketing. Zoals je misschien al weet, is conversie er op gericht een bezoeker op
Customer journey scan: waar kijken we precies naar?
De klantreis die je doelgroep aflegt, is ontzettend belangrijk en bepaalt een groot gedeelte van je succes. Dat is nu wel duidelijk! Maar hoe pakken we zoiets aan? Wat is nu het geheim achter een goede customer journey scan? We leggen het je uit!
Het doel
Voordat we beginnen aan de scan bepalen we samen met jou wat jij precies wilt bereiken. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld je klanttevredenheid wilt verbeteren. Of misschien wil je juist je conversiepercentages verhogen? Hoe dan ook bepalen we samen welke kant jij precies op wilt, zodat we weten waar we ons precies op moeten focussen.
Persona’s
Om uit te zetten welke stappen jouw doelgroep moet afleggen, voordat er een aankoop wordt gedaan, moeten we eerst precies weten wie je doelgroep is. Een belangrijk onderdeel van onze customer journey scan is dan ook het uitvoeren van een grondig doelgroeponderzoek en het identificeren van de juiste persona’s. Zo kunnen we precies begrijpen wie je doelgroep is en wat hun pijnpunten zijn. Misschien komen we er wel achter dat je al die tijd de verkeerde doelgroep probeert aan te spreken!
Data verzamelen
Als je goed wilt meten wat je doelgroep doet, moet je uiteindelijk genoeg data verzamelen. Zo kun je de juiste conclusies trekken. We kunnen nu eenmaal niet in het hoofd van je doelgroep kijken. Daarom zullen we data moeten gebruiken om je doel te kunnen bereiken. Dit proces bestaat uit het verzamelen van zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens. Kwantitatieve data omvatten meetbare statistieken zoals website-analyses, klikgedrag, conversieratio’s en de duur van de klantreis. Deze cijfers geven ons objectieve informatie over de prestaties van de gehele klantreis. Aan de andere kant geeft kwalitatieve data bruikbare informatie over door middel van klantfeedback, enquêtes en interviews. Zo krijgen we inzicht in emoties, behoeften en pijnpunten van je potentiële klanten.
Analyse van de pijnpunten
Nadat we data verzameld hebben, kunnen we gaan kijken naar wat de pijnpunten zijn voor jouw doelgroep. Wat zorgt er nu voor dat jouw doelgroep afhaakt of juist klant wordt? We identificeren elk obstakel en elke uitdaging waar jouw doelgroep mee te maken kan krijgen, wanneer men in aanraking komt met jouw bedrijf. Zo kunnen we jou advies geven over hoe je je customer journey het beste kunt optimaliseren en kunnen we samen een plan uitzetten.
Ook weten wat er misgaat op jouw website? Doe snel een customer journey scan!
Touchpoints zijn de contactpunten waar klanten in aanraking komen met uw merk, zoals websitebezoeken, e-mailcommunicatie, klantenservicegesprekken, sociale media-interacties en fysieke winkelbezoeken.
Techniek is en blijft een belangrijke basis voor een goede zoekmachine optimalisatie. Zonder een technisch goede website heb je geen fundament om op te bouwen en ben je eigenlijk nergens.
Pijnpunten zijn specifieke momenten in de klantreis waar klanten mogelijk problemen ervaren, zoals vertragingen, verwarring, slechte service of negatieve ervaringen.
De frequentie van customer journey scans kan variëren, maar het is raadzaam om ze regelmatig uit te voeren, vooral als er veranderingen in uw bedrijf of branche plaatsvinden. Jaarlijkse of halfjaarlijkse scans kunnen zorgen voor voortdurende optimalisatie van de klantreis en de algehele klanttevredenheid.
Wat maakt ons uniek?
Waarom jij met SAM wél wint
We zetten de extra stap
Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.
Super resultaat gericht!
Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!
Alle online expertise in-house
Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat
Hoe converteert jouw website?
Doe de GRATIS conversie scan
Je krijgt bezoekers op je website, maar worden zij ook klant? Wij scannen je website en geven je concrete verbeterpunten.
- Transformeer je bezoekers in klanten
- Vandaag al meer klanten
- In 24 uur je scan uitslag
Sasha
Directeur en marketing strateeg