Veelgestelde vragen over customer journey scan
Een customer journey, ook wel klantreis genoemd, is de volledige reis die een individu of een groep klanten maakt bij het interactie hebben met een bedrijf of merk. Het omvat alle stappen en touchpoints, zowel online als offline, die een klant doorloopt vanaf het eerste bewustzijn van een product of dienst tot en met de uiteindelijke aankoop en eventuele follow-up interacties. Het doel van het analyseren van de customer journey is om inzicht te krijgen in de ervaring van klanten en waar mogelijkheden zijn voor verbetering.
In tegenstelling tot algemene marketinganalyses, richt een customer journey scan zich specifiek op de volledige reis die jouw klanten maken, inclusief alle touchpoints en interacties, om de totale klantbeleving te begrijpen en te verbeteren.
Touchpoints zijn de contactpunten waar klanten in aanraking komen met uw merk, zoals websitebezoeken, e-mailcommunicatie, klantenservicegesprekken, sociale media-interacties en fysieke winkelbezoeken.
Techniek is en blijft een belangrijke basis voor een goede zoekmachine optimalisatie. Zonder een technisch goede website heb je geen fundament om op te bouwen en ben je eigenlijk nergens.
Pijnpunten zijn specifieke momenten in de klantreis waar klanten mogelijk problemen ervaren, zoals vertragingen, verwarring, slechte service of negatieve ervaringen.
De frequentie van customer journey scans kan variëren, maar het is raadzaam om ze regelmatig uit te voeren, vooral als er veranderingen in uw bedrijf of branche plaatsvinden. Jaarlijkse of halfjaarlijkse scans kunnen zorgen voor voortdurende optimalisatie van de klantreis en de algehele klanttevredenheid.