Otto Work Force

Al binnen één jaar 34% meer bereik

Een mooie samenwerking en partnerschap tussen SAM Online Marketing en de grootste Internationale arbeidsbemiddelaar in Europa, Otto Work Force. De samenwerking was mooi en het resultaat was nog mooier. Het doel? Meer naamsbekendheid creëren en een positieve brand opbouwen. Na jaar één jaar lag het succes ratio al op 34%!

#branding #strategie #social media

Toen Otto Work Force in het jaar 2000 opgericht werd, deden ze dit met één doel voor ogen. Namelijk zoveel mogelijk mensen in niet alleen Nederland, maar ook de rest van Europa helpen bij het vinden van de juiste baan/carrière en het juiste personeel. Al sinds 2020 is hun strategie dan ook getiteld ‘The Happy Employee Journey’. Toen Otto Work Force bij SAM Online Marketing aanklopte had het internationale bedrijf een heel duidelijk doel. Zoveel mogelijk mensen uit hun doelgroep op een positieve manier in aanraking laten komen met het bedrijf. Om Europa over te kunnen nemen, moet je onder andere werken aan het beeld dat de wereld en vooral jouw doelgroep heeft van je bedrijf.

Onze branding specialisten zijn voor Otto Work Force meteen aan de slag gegaan met het uitstippelen van een effectief plan van aanpak om zo de brand van de rekruteringsgigant in twee jaar tijd flink te vergroten.

De uitdaging

Otto Work Force bevindt zich al vanaf de start van het bedrijf in een branche met veel concurrentie. Wanneer het gaat om rekruteringsbureau’s weten de meeste mensen er wel een aantal te noemen. Denk aan bedrijven als Luba. Het zijn allemaal bedrijven die het nummer één brand willen hebben in de branche. Dat is dan ook precies de uitdaging geweest. De concurrent heeft hetzelfde doel als Otto Work Force. Iedereen wil de nummer één brand hebben om uiteindelijk weer meer werknemers en werkgevers te kunnen bedienen.

Daarnaast hebben veel partijen in deze branche een groot kapitaal voor investering. Meer investeren dan de concurrent, is hier dus niet meest effectieve oplossing.

De doelstelling

Dat Otto Work Force bij aanvang van onze samenwerking al een van de grote spelers was op de markt was duidelijk. Onder de kenners was het bedrijf ontzettend bekend. Toch wilde Otto Work Force een stap verder zetten door ook naamsbekendheid te creëren bij mensen buiten de rekrutering branche. Waarom? De doelgroep van Otto Work Force bestaat natuurlijk niet uit andere mensen uit de branche, maar vooral uit bedrijven die zoeken naar personeel en werknemers die zoeken naar een baan.
Om deze doelstelling te halen heeft Otto Work Force zich aangesloten bij SAM Online Marketing. Dit om binnen 2 jaar tijd 30% meer organisch bereik te krijgen op (social media kanalen).

Otto Work Force Doelstelling

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

De aanpak

Binnen 2 jaar 30% meer organisch bereik op social media. Dat was de doelstelling voor de eerste twee jaren van ons partnerschap. Voordat we grote stappen kunnen zetten, starten we natuurlijk eerst altijd bij het begin. Het uitvoeren van een grondig onderzoek.

Otto Work Force wilde, net als de meeste andere bedrijven, winnen van hun concurrentie. Vrijwel elk bedrijf wil dit, maar daar moet je wel de juiste aanpak voor hebben. Voordat je kunt winnen van wie dan ook, moet je eerst weten waar je concurrentie staat en waar jij naartoe moet. Hoe kom je hierachter? Door een grondig concurrentie onderzoek uit te voeren. Dit is onder andere waar onze data analisten en online marketing strategen aan de slag gaan. Hierbij was het van belang om te weten hoe de markt in elkaar steekt, wie de concurrent is en hoe de concurrent het doet.

Otto Work Force Aanpak

Waar Otto Work Force bij aanvang van het tweejarige project een vrij kort bereik had van 14,7%, deden de concurrenten dit al een stuk beter. Zo hadden andere rekruteringsbureau’s vaak een bereik van meer dan 30%. Otto Work Force was op veel vlakken een koploper, maar liep als om bereik ging nog flink achter.

Een belangrijk onderdeel van het verbeteren van naamsbekendheid is in kaart brengen wie de doelgroep precies is. Bij Otto Work Force was het duidelijk dat hun doelgroep bestaat uit werkzoekende werknemers en personeel zoekende bedrijven. Maar wie zijn deze werknemers en bedrijven precies? Om een duidelijk beeld te creëren van de groep mensen waarbij Otto Work Force in het zicht moet komen hebben we een aantal uitgebreide persona’s gemaakt. Onze marketeers hebben op basis van een onderzoek twee persona’s gemaakt voor werkzoekenden en twee persona’s voor personeel zoekenden. Zo hebben we kunnen achterhalen dat Otto Work Force niet de juiste mensen aansprak met de huidige social media campagnes. Als onderdeel van onze aanpak om het bereik te verhogen, hebben we gefocust op het aanspreken van de juiste mensen en vooral de manier waarop de daadwerkelijke doelgroep aangesproken wordt. Elk van de boodschappen die op de social media kanalen Otto Work Force geplaatst worden, moeten allemaal in lijn zijn met één boodschap. Om de doelstelling van een bereik van 30% te behalen, hebben we de boodschap en manier van communiceren van Otto Work Force drastisch veranderd

Het resultaat

De doelstelling behalen is een ding, maar de doelstelling overschrijden, is natuurlijk al helemaal mooi! Door de verandering in de manier van communiceren, de verandering in de boodschap en het aanspreken van de juiste groepen mensen, hebben we een bereik van meer dan 30% op social media weten te bereiken voor Otto Work Force. Dat zelf in het eerste jaar! Inmiddels is Otto Work Force niet alleen een van de grootste spelers op de markt in de ogen van kenners, maar ook in de ogen van de doelgroep. Dat laatste is precies waar we op doelden met deze aanpak en campagne!

Ontdek jouw website score

Doe de GRATIS website scan

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.

  • In 24 uur resultaat
  • Welke kansen laat je liggen?
  • Wanneer kun jij groei verwachten?
Jake On-Page specialist

Jake

On-Page specialist