De wereld stond vorige week even op zijn kop. Geruchten gingen dat Google Search Engine Optimization (SEO) steeds meer ging zien als spam – iets waarvoor je gestraft kunt worden. Nu spreken zij dit zelf ten zeerste tegen, maar de realiteit spreekt boekdelen. Zoekmachine manipulatie kan je blijkbaar wel op een straf komen te staan. Google is namelijk in een juridisch gevecht met een uitgever, wiens website compleet werd verwijderd uit Google’s organische zoekresultaten. Google’s officiële statement hierop was als volgt:
“While we can’t comment on ongoing litigation, in general, Google supports and encourages SEO practices that are within our guidelines and don’t consider that spam.”
Vrij vertaald zegt Google hier ongeveer het volgende:
“Hoewel we geen commentaar kunnen geven op lopende rechtszaken, steunt en stimuleert Google over het algemeen SEO praktijken die binnen onze richtlijnen vallen, wat wij niet als spam zien”
Dit lijkt een tegenstrijdig statement en hoewel dit een erg kwalijke zaak is voor de uitgever in kwestie, willen wij vooral weten wat dit voor ons SEO specialisten betekent. Om hier een beter inzicht in te geven, geven wij je een stukje achtergrondinformatie in deze zaak.
Search Engine Manipulation: Het achtergrondverhaal
Waar is de term ‘search engine manipulation’ ineens vandaan gekomen? Natuurlijk hebben er altijd bepaalde black hat technieken plaatsgevonden – de ene (tijdelijk) succesvol, de andere bestraft – maar nog nooit eerder werden de doorgaans als normaal geachte technieken en tactieken als kwalijk gezien door Google.
De zorg over een mogelijke bestraffing van Google is voortgekomen uit de lopende rechtszaak van de niet nader genoemde uitgever, alsmede een statement van Brandon Falls, een zogeheten zoekkwaliteit analist van de welbekende zoekmachine. Samengevat zei hij onder andere:
- ‘Google probeert de integriteit van haar zoekresultaten te beschermen voor degenen die deze proberen te beïnvloeden voor hun eigen gewin’.
- ‘Zoals opgemerkt, pogingen om het proces waarin zoekmachines websites op relevantie rangschikken te ondermijnen worden webspam genoemd door de zoekmachine industrie’.
- ‘zodanige zoekmachine manipulatie schaadt hetgeen wat het meest waardevol is voor ons zoekers: de kwaliteit en relevantie van onze zoekresultaten’.
- ‘Google ziet zoekmachine manipulatie als een serieuze zaak en doet er alles aan om dit te herkennen en te elimineren’.
Natuurlijk zijn deze citaten vrij interpreteerbaar, maar het staat wel haaks op de SEO Best Practises van Google zelf. Het is een kwestie van interpretatie waar de grens ligt tussen wat wel- en niet mag volgens Google.
Iedereen die algemeen geaccepteerde SEO in de praktijk brengt, doet dit om de zoekmachines te manipuleren voor zijn eigen gewin. De officiële gids van Google erkent dit, waarbij staat dat de gids gebruikt dient te worden om ‘een merkbare invloed uit te oefenen op de gebruikerservaring en de prestatie in de organische zoekresultaten’.
Samengevat moedigt Google het ‘manipuleren’ van zoekmachines actief aan. Het manipuleren voor eigen gewin is hier echter inherent aan. SEO IS manipulatie, terwijl de verklaring van Google suggereert dat het manipuleren je juist op een straf kan komen te staan. Je ziet hoe lastig het is een duidelijke lijn te trekken. Wat betekent dit dus voor ons en hoe behouden wij onze positie in Google?
Zoekmachine manipulatie: wat betekent het voor mij?
Ervaren SEO specialisten kunnen tussen de regels doorlezen. Natuurlijk brengt Google een bepaalde boodschap naar buiten – het brengt video’s, richtlijnen en andere boodschappen uit, waarbij het een bepaalde boodschap uit wilt stralen. Zij moedigen een zo natuurlijk mogelijke optimalisatie aan, om een zo goed mogelijke gebruikerservaring te bieden. Toch kun je, mits je over de juiste competenties beschikt, de zoekmachine wel degelijk manipuleren voor je eigen gewin, zonder hiervoor gestraft te worden.
De term zoekmachine manipulatie is daarbij, zoals eerder gezegd, vrij te interpreteren. Zoekmachine manipulatie hoe Google het bedoelt heeft meer raakvlakken met het begrip spam. Er zijn vele technieken om de zoekmachine te manipuleren, maar slechts enkelen hiervan worden daadwerkelijk bestraft. In andere woorden, niet alle vormen van manipulatie zijn slecht en leveren een straf op. Zo lang de richtlijnen tot op zekere hoogte gevolgd worden, wordt je website echt niet uit de zoekresultaten gekickt.
Desalniettemin levert het bovengenoemde statement van Google een hoop verwarring op. Verwarring die voorkomen had kunnen worden. Dit maakt namelijk dat de angst gecreëerd wordt dat normale, gangbare SEO uitvoeren ook bestraft wordt.
De conclusie van dit verhaal is dat zo lang jij je ‘SEO manipulatie’ op een natuurlijke, niet storende manier uitvoert, waarbij jij de bezoeker in het achterhoofd houdt, je geen straf van Google zal krijgen. Het spammen dat bestraft kan worden, bestaat onder andere uit:
- Keyword stuffing (boven de 4%)
- Onnatuurlijk linkprofiel
- Gekochte Social Media Likes
Al met al
Samengevat deed het gerucht de ronde dat dat Google het voeren van SEO tegenwoordig zal straffen. Dit bleek uit de rechtszaak die momenteel aan de gang is met een niet nader genoemde uitgever. Het zogeheten zoekmachine manipulatie zou als resultaat hebben dat je website (deels) verwijderd wordt uit de organische zoekresultaten van Google.
In de praktijk blijkt dat hier echter flinke nuance op aan te brengen valt. Zolang je namelijk de optimalisatie van je website niet op een spammy manier uitvoert, zal Google je niet straffen. Er zijn nog steeds honderden manieren om jouw website bovenaan in Google te krijgen op de voor jouw bedrijf relevante zoektermen. SAM Online Marketing helpt je graag bij de uitvoering van deze technieken en tactieken. Wil je hier meer over weten, neem dan eens vrijblijvend contact op via 071 203 24 88 of stuur een e-mail naar info@samonlinemarketing.nl.