Het is een medium waar bijna iedereen dagelijks gebruik van maakt. Vooral jongeren besteden dagelijks een groot gedeelte van hun dag aan het bekijken van video’s. Ik heb het uiteraard over YouTube. Alhoewel het medium een algemeen bekend fenomeen is, schijnen mensen vaak te vergeten dat het, net als Google, ook ‘gewoon’ een zoekmachine is; een zoekmachine die je kunt beïnvloeden ten behoeve van jouw business.
Vandaag vertellen we jou hoe je jouw SEO kennis in moet zetten voor YouTube en hoe je het maximale uit het medium haalt. Bovendien lichten we alvast een tipje van de sluier op over hoe de videogigant er in de komende jaren uit komt te zien.
Waarom zou ik optimaliseren voor YouTube?
Op het eerste oog lijkt YouTube niet voor iedere bedrijfstak interessant. Als jij bijvoorbeeld een slotenmaker bent, wie wilt er dan video’s bekijken over hoe je een slot maakt? Hier is niet veel markt in, lijkt in eerste instantie. Toch kan het medium je een hoop opleveren.
Meer traffic
De belangrijkste reden dat je wilt optimaliseren voor YouTube, is dat je meer relevante traffic naar jouw website kunt genereren. YouTube is een website met een hoge autoriteit, waardoor je niet alleen op deze zoekmachine gevonden wordt. Als jouw video’s namelijk in de topresultaten van YouTube zijn te vinden, bestaat er een goede kans dat Google deze ook tussen haar video’s laat zien. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap!
Meer autoriteit
Zelfs als je YouTube niet direct wilt gebruiken om extra traffic te genereren (zoals in bovengenoemd voorbeeld), kun je er alsnog een hoop aan hebben. Google kickt op autoritaire sociale media kanalen. Zelfs als je de rest van je SEO niet (geheel) op orde hebt, kun je met een goedlopend sociaal media kanaal een hoop autoriteit voor je website creëren.
Hoe rankt YouTube haar video’s?
YouTube werkt in veel gevallen op een zelfde manier als Google, ook al is het minder geavanceerd. Op dit moment kan YouTube jouw video dan ook nog niet zelf bekijken. Als het de relevantie van jouw video wil bepalen, moet het dan ook vertrouwen op diverse aspecten, welke hieronder staan beschreven.
Title
Net als Google hecht YouTube veel waarde aan de algemene titel. Zorg dan ook dat je het voornaamste zoekwoord waarvoor je wilt scoren verwerkt in de paginatitel. Op deze manier heeft Google al een goed idee in welke categorieën het jou moet plaatsen.
Description
Bij SEO voor Google wordt je beperkt in de lengte van de meta description; deze mag niet langer dan rond de 155 tekens zijn. YouTube laat je hier veel vrijer in; je kunt de beschrijving onder jouw video zo lang maken als je wilt. Maak er een goed, enthousiasmerend verhaal van, waarbij je ook tactisch gebruikmaakt van jouw zoekwoorden en van LSI.
File-naam
Dit is niet iets waar iedereen rekening mee houdt, maar wanneer YouTube jouw video bekijkt, kijkt het ook naar de File-naam. Geef jouw optimalisatie daarom een extra boost door ook de bestandsnaam van hetgeen je upload te optimaliseren. Vaak is een korte titel hiervoor al genoeg.
Playlists
Het laatste onderdeel is eigenlijk het belangrijkste. Waar de vorige 3 onderdelen te maken hebben met de keywords, ben je in dit onderdeel vooral bezig om de autoriteit van de video (en van jouw kanaal) te vergroten. Google hecht veel waarde aan de tijd die een bezoeker doorbrengt op jouw kanaal. Wanneer je een playlist maakt, bekijkt een bezoeker automatisch ook andere video’s die je hebt gepost. Hierdoor vergroot je de gespendeerde tijd op jouw kanaal, waardoor je de autoriteit hiervan ook vergroot. Nieuwe video’s maken hierdoor een grotere kans op sneller bovenaan te komen (en dus meer views te krijgen).
Hoe ziet YouTube er in de toekomst uit (en nu ook al een beetje)?
Op dit moment bevinden we ons in een keerpunt in het tijdperk YouTube. Voorheen baseerde het medium/de zoekmachine haar zoekresultaten vooral op beschrijvingen. In de toekomst zal de nadruk veel meer komen te liggen op engagement.
Branded searches
Ook in Google krijg je tegenwoordig steeds meer te maken met zogeheten ‘branded searches’: zoekopdrachten op basis van een bedrijfs- of merknaam. Niet alleen Google begint hier steeds meer waarde aan te hechten, ook YouTube kent hier een hoop autoriteit aan toe. De YouTube tegenhanger van een website is een YouTube kanaal. Wanneer jouw kanaal veel branded searches heeft, zal het ook makkelijker zijn om met andere zoekopdrachten bovenaan te komen.
Om een sterk kanaal op te bouwen, en een hoop engagement te krijgen, zal je rekening moeten houden met een aantal onderdelen.
Diverse vormen van engagement
Een eerste vorm van engagement hebben we net al genoemd: de zogeheten watch time. Om autoriteit op te bouwen, is het belangrijk dat kijkers ‘de rit uitzitten’ en zo lang mogelijk blijven kijken naar jouw video’s. Als iemand na een paar seconden weg klikt, heeft de bezoeker niet gevonden waar hij naar zocht, waardoor zijn waardering voor YouTube toch stiekem een klein beetje afneemt. YouTube wil dit koste wat kost voorkomen en wanneer dit fenomeen herhaaldelijk voorkomt, zal haar waardering voor jouw video en kanaal flink afnemen.
Behalve de tijd die een bezoeker besteedt aan het kijken van jouw video(s), hecht YouTube ook veel waarde aan de activiteit rondom jouw kanaal. Het is goed dat iemand jouw video bekijkt, maar hier moet ook een vervolgactie op komen. Zo krijgen video’s met veel comments, likes en dislikes over het algemeen een hogere waardering dan video’s die dit niet hebben. Bovendien kijkt het medium naar de verhouding tussen de likes en de dislikes en de verhouding hiertussen. Vooral bij muziekvideo’s is de verhouding tussen het aantal likes en dislikes (logischerwijs) van groot belang voor een goede waardering. Je zou deze verhouding kunnen zien als een cijfer, zoals Google kijkt naar de waardering van bedrijven op beoordelingssites.
Tot slot zijn er natuurlijk het aantal subscribers van een kanaal en het aantal views van de video’s op dit kanaal. Dit zijn verreweg de twee grootste ranking factors van YouTube. Maar dit wisten we natuurlijk al. Een hoge notering in de zoekresultaten van YouTube is dan ook het voornaamste middel om dit te gebruiken, en de informatie hierboven de beste middelen om juist dit te bewerkstelligen.
Al met al
Al met al is YouTube een zeer bruikbaar medium om jouw online business kracht bij te zetten. Veel views en subscribers levert niet alleen meer traffic naar je website op, het levert je ook nog eens meer autoriteit in Google op. Waar je voorheen vooral de SEO-er in je aan moest spreken om hoge posities in YouTube te genereren, is de nadruk de laatste jaren steeds meer komen te liggen op de engagement rondom een kanaal en haar video’s. Wat zijn jouw beste YouTube SEO tips? Wij horen ze graag!