Ben je op zoek naar hogere CTR (click-through rates), meer organisch verkeer en natuurlijk conversie verbeteringen? Dan is het belangrijk om de fouten bij het schrijven van meta descriptions te voorkomen.
Meta descriptions zijn belangrijk voor SEO. Ze hebben geen directe invloed op de rankings van Google maar toch helpen ze mee. Misschien niet op de manier hoe je in eerste instantie zou denken, maar ze blijven belangrijk. Dit komt omdat SEO niet alleen over de rankings gaat, maar ook over het zorgen voor autoriteit, aantrekkelijk zijn zodat mensen naar je kijken, bezig zijn met de doelgroep dankzij de juiste content en zorgen dat de mensen die in Google zoeken actie ondernemen op jouw website. Meta descriptions vertegenwoordigen de pagina in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk om te zorgen dat dit de aandacht trekt.
Omdat meta descriptions nog steeds belangrijk zijn is het goed om te weten wat je moet voorkomen als je ze zelf gaat invullen. Als online marketing bureau hebben we bij SAM Online Marketing veel ervaring met het invullen van meta descriptions. Hierdoor hebben weten we wat je juist wel moet doen maar ook juist wat je niet moet doen bij het invullen van de meta descriptions.
De zoekresultaten
Voordat we verder gaan naar de fouten die je moet voorkomen, kijken we eerst naar de zoekresultaten en hoe deze eruit zien. Hieronder een voorbeeld van een van onze klanten, Boxspring Gekte.
In de zoekresultaten zie je dus de URL, de klikbare pagina titel in het blauw en de meta description, die goed moet verwoorden wat de gebruiker van Google kan verwachten van de website. Meta descriptions zijn een mogelijkheid voor website eigenaren om hun website of specifieke pagina te promoten. Deze meta description wordt vaak afgesloten met een call-to-action (CTA), zoals in bovenstaand voorbeeld waar de CTA ‘Bekijk ons assortiment!’ is. Maar wat moet je nou vermijden bij het schrijven van meta descriptions? Hierdoor lees je 8 van de meestgemaakte fouten.
1. Te lange meta descriptions
Elk zoekresultaat heeft maar een bepaalde ruimte, zeker op mobiele apparaten. In het algemeen geldt de regel dat voor desktop de lengte 160 karakters is en voor mobiel 120. Ondanks dat je hieraan voldoet, kan het nog wel eens zijn dat Google eigenwijs is en niet alles laat zien. SEO plugins zoals Yoast laten een balk zien welke aangeeft of de meta description niet te lang is. Desondanks dat deze balk groen is, kan het voorkomen dat Google de description niet goed laat zien. Houdt het daarom altijd in de gaten via Google zelf. Zelfs al schrijf je je beste meta description ooit, het kan zo zijn dat Google vindt dat hij niet goed past bij de pagina en hem herschrijft. Beknopte, duidelijke en aantrekkelijke meta descriptions zijn het beste, maar niet zo eenvoudig als je in eerste instantie denkt.
2. Te korte meta descriptions
Waar te lang meta descriptions niet goed zijn, zijn te korte dat ook niet. Beknopt is goed, maar je moet hier niet in doorslaan. Google geeft een stukje ruimte, gebruik deze dan ook. De kans is groot dat zoekmachines een korte meta description zien als een met een gebrek aan inhoud en daardoor kwaliteit. Dit zal er eerder voor zorgen dat Google zelf de meta description invult en die van jou overschrijft. Er zijn maar 160 karakters mogelijk en je moet hier eigenlijk ook een CTA in verwerken, een te korte meta description lijkt dan toch onmogelijk om te schrijven.
3. Meta description past niet bij de content
Je moet een meta description zien als een ultrakorte samenvatting. Maar een gebrek aan inspiratie of niet letten op details kan ervoor zorgen dat de meta description geen goede afspiegeling is van wat er op de pagina staat. Dit kan ervoor zorgen dat Google jouw meta description niet gebruikt maar nog erger, het kan er ook voor zorgen dat de content op de pagina niet goed wordt geïndexeerd en daardoor rankt.
4. Ontbreken van zoekwoorden
Eigenlijk moet je de meta description zien als een plek om de paginatitel te verlengen. Het is belangrijk om relevante zoekwoorden te gebruiken in de SEO titel en dus ook in de meta description. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken geef je een signaal af naar de zoekmachines waar de pagina over gaat. In sommige gevallen zal Google de zoekwoorden in de meta description dikgedrukt laten zien als ze relevant zijn. Dit zal ervoor zorgen dat jouw meta description eerder opvalt en uitnodigt om door te klikken op jouw website.
5. Dubbele meta descriptions
Het is in het algemeen toch wel bekend dat dubbele content op je website niet goed is. Maar dit geld ook voor dubbele meta descriptions. Deze zijn vaak het gevolg van iemand die het invullen afraffelt of helemaal geen tijd vrijmaakt voor het invullen. Maar het kan ook zo zijn dat het CMS of een plugin automatisch meta descriptions invult waardoor deze over het hoofd worden gezien. Voeg je een nieuwe pagina toe? Schrijf dan direct een goede meta description.
6. Te veel zoekwoorden
Zoals net aangegeven, is het belangrijk om zoekwoorden toe te voegen, maar je moet dit natuurlijk niet overdrijven. Net zoals een goede SEO tekst, bevat een meta description zoekwoorden maar niet te veel. Het moet nog steeds een goedlopend stukje tekst zijn. Kies dus gewoon één zoekwoord die het belangrijkste is voor jouw pagina.
7. Saaie meta description
Ga niet te diep op de stof in, in de meta description. Vertel waarom iemand naar jouw pagina moet komen, waarom hij of zij jouw product of dienst nodig heeft en hoe degene die kan kopen/afnemen. Zorg dat ze een reden hebben om te stoppen met scrollen door de zoekresultaten en naar jouw pagina gaan.
8. Ontbrekende call to action
We hebben het al eerder gezegd, een call to action is belangrijk voor in de meta description. Dit kan ervoor zorgen dat een gebruiker sneller op jou klikt dan op een zoekresultaat zonder call to action.
Door bovenstaande fouten te voorkomen, kun je een goede meta description schrijven. De grootste fout is natuurlijk helemaal geen meta description schrijven. Heb je helemaal geen zin om je bezig te houden met het invullen van meta descriptions en wil je focussen op jouw werk of webshop? Dan kun je ook je SEO uitbesteden aan SAM Online Marketing. Wij nemen jou dan alles omtrent online marketing uit handen, waaronder ook het invullen van meta descriptions. Hierdoor kan jij al je energie gebruiken om je bedrijf op andere manieren naar een volgend niveau te krijgen. Doe de gratis SEO scan en kom erachter hoe jouw website er nu voor staat.