‘Google is een monopoly aan het creëren op het volledige internetgebruik.’ Tenminste, dat is wat veel experts momenteel beweren. Dat s’ werelds grootste zoekmachine een enorme mogendheid is, weten we allemaal al; iedereen maakt dagelijks gebruik van het overzichtelijke systeem en zoekt van alles op. Toch komen er steeds meer berichten aan het oppervlak dat Google hier niet bij wilt stoppen en haar machtspositie verder uit wilt breiden. Door diep in de materie te duiken, beginnen er toch vermoedens te heersen dat wat Google allemaal probeert te bewerkstelligen, niet helemaal in de haak is. Google heeft al een monopolypositie binnen het online zoekgedrag van mensen, maar probeert zich ook in deze positie te manoeuvreren voor de rest van het internet. Hoe zij dit doen? Je leest het hieronder!
Lopende processen tegen Google
In de loop der jaren is Google al verschillende keren aangeklaagd wegens misbruik van haar huidige monopolypositie. Enkele voorbeelden hiervan hebben wij hieronder verder uitgewerkt.
‘Google aangeklaagd door Europese Unie wegens machtsmisbruik’
De eerste vermoedens dat Google met iets groters bezig is dan wij denken, ontstonden rond april 2015. Op dat moment heeft de Europese Commissie besloten officieel een klacht in te dienen tegen Google voor machtsmisbruik bij haar zoekmachine, meldde The Wall Street Journal toentertijd. Er werd al jaren aan een officiële aanklacht gewerkt, maar door concessies van Google werd een aanklacht tot op dat moment voorkomen. Google heeft een marktaandeel van ruim 90% in Europa, wat eigenlijk officieel verboden is. Toch is dit niet het enige waarvoor Google de afgelopen jaren is aangeklaagd.
‘Google aangeklaagd door Europese Unie wegens machtsmisbruik Android’
Afgelopen april werd Google nogmaals aangeklaagd door de Europese Unie, wederom wegens machtsmisbruik. Google zou machtsmisbruik maken bij Android, waarbij werd gedoeld op de verplichte installatie van bepaalde apps door fabrikanten van Android-telefoons. In de klacht die officieel naar buiten werd gebracht door de EU, kwam onder andere naar voren dat Google misbruik maakte van haar machtspositie door de verplichting aan fabrikanten om bepaalde apps te installeren, zoals Gmail en Google Maps. Wanneer zij dit niet doen, mogen zij de Google Play Store niet meeleveren met een smartphone, wat het gebruik voor de consument direct vele malen minder interessant maakt. Meerdere partijen dachten alsnog om de ‘regelgeving’ van Google heen te kunnen werken, maar dit was niet mogelijk. Via verschillende omwegen brachten zij een android-versie uit zonder Google-applicaties. Fabrikanten konden hier echter niet alsnog een enkele app als Google Maps installeren, zonder dat ze het gehele pakket aan apps afnamen. Voor de twee bovenstaande gevallen is Google officieel aangeklaagd vanwege machtsmisbruik. Google is zich echter ook op andere manieren al aan het manoeuvreren om een complete machtspositie op het internet te creëren.
Hoe Google haar machtspositie in de toekomst uit wil breiden
De huidige rol van Google op het internet valt niet te ontkennen. Niet alleen sneeuwen zoekmachines als Bing en Yahoo compleet onder bij het machtsvertoon van deze enorme mogendheid – ook op andere vlakken zijn er steeds meer signalen dat Google ook op andere manieren het internet zoals wij dat kenden aan het veranderen is.
Accelerated Mobile Pages
De nieuwe Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn misschien wel het beste voorbeeld van hoe Google haar machtspositie ‘stiekem’ aan het vergroten is. Allereerst is het belangrijk een kort stukje achtergrond van Google’s AMP te weten. Accelerated Mobile Pages zorgen er voor dat websites snel laden: HEEL SNEL. Dit wordt bewerkstelligd op twee manieren. Allereerst vereist het van webdevelopers dat zij van een selectief stukje technologie gebruik maken. De meeste vormen van JavaScript zijn daar bijvoorbeeld bij verboden, wat een hele goede manier is om een pagina sneller te maken. Ten tweede laadt het de AMP-pages van haar eigen servers op het moment dat je een AMP-page bezoekt via Google. Door dit stukje te begrijpen, begrijp je direct waar we naartoe willen met dit verhaal. Om AMP te gebruiken, moet je namelijk een alternatieve versie van je website (of tenminste pagina’s hiervan) creëren. Deze lijken heel erg op traditionele HTML-pagina’s en zijn teruggebracht tot het absolute minimum aan codering wat Google nodig heeft om een pagina te kunnen laden. Over het algemeen geef je je AMP geoptimaliseerde website een apart adres, zoals: samonlinemarketing.nl/zoekmachine-optimalisatie-specialist/amp. In theorie kun je je hele ‘oude’ websites zelfs verwijderen en alleen de AMP-geoptimaliseerde pagina’s houden. Zelfs deze pagina’s kunnen in de meeste browsers tegenwoordig ‘gewoon’ geladen worden en worden weergegeven. Dit is waar het hele verhaal een beetje eng wordt.
Misbruik van AMP
Websites die de AMP-richtlijnen van Google volgen, krijgen ook daadwerkelijk een hogere waardering. AMP-geoptimaliseerde pagina’s verschijnen ook direct bovenaan in de zoekresultaten. Dit is op zich niet zo’n probleem, toch? Er is echter één grote catch. Op het moment dat jij op een link van een AMP website klikt, zoals bovengenoemd voorbeeld, komt deze er uit te zien als Google.nl/amp/samonlinemarketing/zoekmachine-optimalisatie-specialist/amp. Een woordvoerder van Google heeft daarbij bevestigd dat het niet mogelijk is om een pagina via de AMP-listings weer te laten geven, zonder dat de content hiervan gehost wordt via de AMP Cache servers van de zoekmachines.
Isolatie van de buitenwereld
Door dit te doen, sluit Google als het ware jouw website af van de rest van het web. Oude links van jouw website wijzen niet meer naar dezelfde URL, waardoor je website als het ware geïsoleerd raakt. Je bent nog wel te vinden, maar echt alleen via Google. Wanneer dit bij meerdere websites gebeurt, ontstaat er een soort afgesloten omgeving, waar alleen websites die in het straatje van Google vallen te zien zijn. In een ultiem scenario zou je zelfs kunnen zeggen dat Google op deze manier het web aan het overnemen is. Elke webmaster is in zekere mate afhankelijk van Google, waardoor zij op een gegeven moment genoodzaakt zijn om mee te gaan met deze trend als ze vindbaar willen blijven via Google.
Andere tactieken waarmee Google haar machtspositie wil vergroten
Zoals je misschien wel kunt opmaken uit het verhaal hierboven, is dit lang niet de enige manier waarop Google haar machtspositie wilt uitbreiden. De kwestie hierboven is namelijk slechts een invulling van een formule. Deze formule kan op verschillende manieren ingevuld worden – alleen de variabelen moeten veranderd worden. De voornaamste tactiek is het langzaam buitensluiten van andere mogendheden en een omgeving creëren waar alleen Google de baas is en aan de teugels kan trekken. Iets wat momenteel ook gaande is met Google+. Sociale media zijn een enorme doorn in het oog van Google (hierover in de blog van volgende week meer!). Ze werken als het ware ook als een soort zoekmachine, waardoor ze veel internetgebruik via Google weghalen. Google ’s antwoord hierop? Google+! Het bedrijf wil de komende jaren haar eigen Social Media kanaal flink wat kracht bijzetten. Het kanaal moet gebruikt worden om communities binnen een interessegebied te creëren – iets wat momenteel al veel gebeurt. Hier kun je dezelfde formule op loslaten als bij de AMP; een omgeving creëren waar je op een subtiele manier degene die niet meedoen buitensluit. Zo zijn er ook andere tactieken en manieren te bedenken waarop Google in de toekomst haar machtsmisbruik wil uitbreiden. Misschien zijn ze hier al zelfs mee bezig….
Wat betekent dit voor mij?
Al met al zal de rol van Google in de toekomst flink gaan veranderen. Misschien trekken instanties als de Europese Commissie aan de bel en straffen zij Google, maar het is ook mogelijk dat Google haar machtspositie op het internet verder uit gaat breiden. In dat laatste geval worden internetgebruikers – en hiermee vooral webmasters – nog afhankelijker van de zoekmachine. Gelukkig is er dan alsnog geen man overboord. SAM Online Marketing zorgt er voor dat jij alsnog je brood kunt verdienen via het internet. Neem eens vrijblijvend contact op via 071 203 24 88 of stuur een e-mail naar info@samonlinemarketing.nl om de mogelijkheden te bespreken. We zien je reactie tegemoet! Tot volgende week!