Vanuit cliënten wordt er vaak vanuit gegaan dat SEO weliswaar een traject is, maar wanneer je eenmaal op de topposities staat, sta je er ook. Dit is een van de grootste misvattingen binnen zoekmachine optimalisatie, daar het vraagt om constante analyse en beweging. Wat gebeurt er als je stopt met SEO?
Om een kijkje in de keuken van de SEO-ers te geven, schets ik hieronder het hypothetische scenario wat er zou gebeuren als je van de een op andere dag zou stoppen met SEO.
Er komen geen nieuwe zoekwoorden bij
Een belangrijk onderdeel van SEO is het constant op zoek gaan naar nieuwe zoekwoord kansen en nieuwe content om te publiceren/produceren. Wanneer je zou stoppen met SEO, zou je niet meer scoren op nieuwe zoekwoorden. De website staat stil en zal alleen nog maar scoren op de zoekwoorden waar het voorheen op scoorde. Op den duur zal jouw traffic hiermee verlaagd worden en zal je geen nieuwe bezoekers meer aantrekken. Dit maakt jouw website een stuk minder interessant voor Google, waardoor ook jouw bestaande bezoekers af zullen nemen.
Wat we hieruit kunnen leren, is dat wanneer je zou stoppen met op zoek gaan naar nieuwe zoekwoorden en geen nieuwe content meer zou produceren, Google constateert dat jouw website niet meer zo actief is als voorheen. Hierdoor zal jouw website langzaam in waarde afnemen. Ga daarom constant op zoek naar nieuwe potentiële zoekwoorden en blijf jouw website uitbreiden met nieuwe pagina’s, zodat Google ziet dat er activiteit is.
Bestaande content wordt niet meer geüpdatet
Binnen de optimalisatie voor Google geldt dat ook bestaande pagina’s regelmatig geüpdatet dienen te worden. Hiermee houd je jouw website niet alleen kloppend, maar houd je hem ook in beweging. Denk bij het updaten van bestaande content onder andere aan het updaten van feiten en datums (2020 ipv 2019 bijvoorbeeld), maar ook aan het toevoegen van nieuwe interne links naar nieuwe pagina’s. Niet te vergeten natuurlijk het uitbreiden van content of het omgooien van zinnen.
Wanneer je dit eens in de zoveel tijd doet en de pagina opnieuw indexeert via Google Search Console, merk je dat Google nieuwe inhoud ziet en er een vernieuwde waarde aan toekent, waarbij je zult merken dat de pagina’s weer omhoog klimmen in de SERPs.
Dit fenomeen werkt ook andersom: als je jouw content niet regelmatig update, ziet Google dat de pagina stilstaat, waardoor het op den duur ook een lagere waardering zal krijgen. Zorg er dan ook altijd voor dat je jouw content blijft refreshen.
De website wordt technisch niet meer bijgehouden
Een website is als een computer: soms gaan er spontaan dingen stuk. Hoe goed jouw webbouwer de website ook gebouwd heeft, er kunnen altijd technische fouten ontstaan. Denk hierbij niet alleen aan broken links, maar ook aan een pagespeed die langzaam af kan nemen, crawlability fouten, fouten aan de responsiveness en nog vele andere onderdelen. Soms zijn de foutjes klein, maar als deze niet worden bijgehouden en direct worden gefixt, kunnen ze op den duur flink oplopen. Dit kan niet alleen vervelend voor bezoekers zijn, maar ook voor Google.
De foutjes kunnen klein zijn, maar er zal er maar net een tussen zitten die jou de kop kost. Zorg er daarom ook voor dat je jouw website regelmatig aan een technische check onderwerpt en controleert of alles wel goed staat. Voor dit soort checks raad ik altijd de site audit van SEMRush of Screaming Frog aan.
De autoriteit wordt niet meer bijgehouden
Als je van de een op andere dag niets meer aan SEO zou doen, heeft dit ook zijn uitwerking op de autoriteit van jouw website. Stoppen met het produceren van nieuwe content zal er allereerst voor zorgen dat jouw activiteit op de socials ook af zal nemen. Je hebt namelijk niets meer om te delen, waardoor het aantal social shares, likes en andere citations af zullen nemen. De meningen over de exacte invloed van social media op jouw ranking in Google verschillen, maar het staat vast dat er een bepaalde correlatie tussen sociale media en de autoriteit van jouw website zit.
Behalve een verminderde activiteit op social media betekent stoppen met SEO ook dat je niet meer op zoek gaat naar nieuwe link mogelijkheden en interessante websites om op te komen. Net als met content is het belangrijk voor Google dat een website nieuwe impulsen blijft krijgen om als belangrijk geacht te worden. Als je hiermee stopt, zorgt dit er op den duur voor dat Google jouw website als minder belangrijk zal gaan zien.
Buiten het feit dat je geen nieuwe links meer zou genereren, kun je er ook niet blind vanuit gaan dat alle bestaande links naar jouw website blijven verwijzen. Als je ineens zou stoppen met SEO, kun je er donder op zeggen dat jouw website op den duur links gaat verliezen. Het is daarom belangrijk om kort op de boel te zitten en via tools als Ahrefs en Majestic in de gaten te houden of je geen links verliest. Wanneer dit namelijk wel het geval is, kun je kijken waar het aan ligt en analyseren hoe je deze links terugkrijgt.
Bovenstaande scenario’s zijn allemaal gericht op behoud van bestaande links en het genereren van nieuwe links. Maar nieuwe links zijn niet per definitie goed. Er kunnen namelijk ook slechte links tussen zitten. Jouw website kan aangevallen worden door malware, concurrenten kunnen negatieve SEO doen op jouw website of er kunnen andere scenario’s plaatsvinden. Het is goed om dit in de gaten te houden en jouw disavow bestand eens in de zoveel tijd te updaten. Hierdoor voorkom je dat slechte links teveel invloed hebben op jouw website en dat jouw website minder gewaardeerd zal worden door Google.
Conclusie
Al met al is het in geen enkel scenario goed om te stoppen met SEO. Wanneer je hiermee zou stoppen, zorgt dit ervoor dat er geen nieuwe content meer op jouw website komt en dat bestaande content niet meer wordt geüpdatet; jouw website staat stil en is niet meer in beweging. Daarbij kunnen er diverse technische fouten ontstaan die op den duur een klap kunnen geven. Zelfs op het gebied van linkbuilding dien je de boel constant te monitoren.
Een hoop werk, I know, maar je moet er iets voor overhebben om de topposities in Google te bekleden!