Het is de heilige graal binnen SEO: het schrijven van de ideale landingspagina. Een goed geschreven landingspagina is 80% van je optimalisatie, mits elke stap goed is uitgevoerd. Als jij de ‘ideale’ landingspagina hebt geschreven, kun je op semi-competitieve zoektermen scoren zonder dat hier linkbuilding voor is uitgevoerd. Maar waar bestaat de ideale landingspagina uit? Uiteraard lees je dat hieronder!
Een korte uitleg over landingspagina’s
Een landingspagina wordt over het algemeen gebruikt om op één specifieke zoekterm te scoren. Het optimaliseren van zo’n pagina bestaat uit een aantal componenten. Vandaag zullen we al deze elementen voor je behandelen. De punten die wij vandaag zullen doorlopen zijn:
- Title Tag & Meta Description
- URL
- Headers
- Tekst
- Interne links
- Extra beeldelementen
- Call to action
Als jij al deze punten hebt doorlopen en accuraat hebt uitgevoerd wat wij je hebben verteld, zal jij binnen een paar maanden de top 10 van Google binnenstormen. In het experiment van vandaag zullen wij, geheel in lijn met de rest van het verhaal, gebruik maken van ‘de ideale landingspagina’ als zoekterm.
Title Tag & Meta Description
Laten we beginnen bij het eerste dat zowel Google als de bezoeker ziet: de title tag en de meta description. Om direct duidelijk te maken waar de pagina over gaat, is je zoekterm het eerste dat je moet verwerken. Maak daarbij ook direct duidelijk wie jij bent. Ook moet je binnen het maximaal aangegeven aantal tekens blijven. In ons geval zou je dus zoiets krijgen:
‘De ideale landingspagina – SAM Online Marketing’
Je hebt nu duidelijk gemaakt wat de titel van je landingspagina is in de zoekresultaten van Google. Het is echter ook belangrijk een korte beschrijving te geven, ook wel de meta description genoemd. Dit is niet meer zo belangrijk als voorheen voor Google, ook al is het zeker nog wel van invloed op je ranking.
Allereerst moet je meta description binnen ongeveer 155 characters blijven. Google meet de maximale grootte in pixels, maar 155 characters is een goed meetpunt om aan te houden. Daarbij valt je meta description op te delen in 3 punten waaraan voldaan moet worden: je zoekterm, een USP (in de vorm van een beschrijving) en een call to action.
Uiteraard is het ook hier belangrijk je zoekterm terug te laten komen – hoe moet je anders vertellen waar je het over gaat hebben. Daarbij is het belangrijk in het stukje tekst een reden te geven waarom personen jouw stuk tekst moeten gaan lezen. Om ze daarbij net dat extra duwtje in de rug te geven, is het aan te raden hier een call to action aan toe te voegen. Onze meta description zou er dus ongeveer zo uit kunnen zien:
‘De ideale landingspagina is de heilige graal binnen SEO. Lees verder en ontdek hoe jij dit zelf kunt leren.’
De URL van de ideale landingspagina
De URL is ook één van de eerste aspecten van een landingspagina die Google ziet. Ook hier is het belangrijk je zoekterm te verwerken. Eigenlijk zouden we het vandaag alleen over een landingspagina hebben, maar dit onderdeel heeft ook raakvlakken met de rest van je website.
Ten eerste moet je uiteraard je zoekterm in je URL verwerken. Ook dit is weer een manier om duidelijk te maken waar de pagina over gaat – voor zowel Google als de bezoeker. Wel moet je van tevoren een structuur voor je hele website uitdenken, om te voorkomen dat deze uit allerlei losse onderdelen zal bestaan. Wij hebben ervoor gekozen een sub domein hier voor te kiezen in de vorm van blog.samonlinemarketing.nl. Jij hoeft dit niet te doen. De makkelijkste manier voor je structuur is om in dit geval te kiezen voor: samonlinemarketing.nl/blog/.
Pas als dit is uitgedacht en de structuur staat, kun je het gedeelte van je landingspagina toevoegen. Spaties werken hier niet, waardoor het aan te raden is een ‘-‘ toe te voegen na elk woord. Een goede landingspagina geeft ook duidelijk aan waar de pagina over gaat. Maak je URL daarbij niet te lang. Liever een beknopte versie van het onderwerp geven dan een te lange URL. In ons geval zal dit er zo uit komen te zien:
‘’ https://www.samonlinemarketing.nl/blog/de-ideale-landingspagina/ “
Samengevat is de URL van de ideale landingspagina dus opgedeeld in:
- Je websitenaam
- Een categorie waarin het artikel valt
- Je artikelnaam/zoekwoordnaam in een korte beschrijving
Headers van de ideale landingspagina
De headers zijn de fundering van je landingspagina. Het biedt structuur aan zowel de lezer als Google en helpt jou om je pagina in te delen en te bepalen wat je gaat vertellen. De opbouw van je headers zijn simpel uit te leggen:
- De H1 is de algemene titel van de webpagina
- De H2’s zijn de subtitels van een webpagina en zijn onderdeel van de H1
- De H3’s zitten weer een categorie dieper en een aantal H3’s zijn weer onderdeel van een H2
Zo kun je nog een paar niveaus dieper gaan, maar in negen van de tien gevallen is dit niet nodig.
De H1 bepalen is eigenlijk zeer simpel. Het vertelt je in het algemeen wat de lezer op de pagina kan verwachten. Niet meer dan logisch dat je hier je zoekterm in verwerkt. In ons geval was dit dus ‘Snel resultaat behalen: De ideale landingspagina’. Eigenlijk is dit zelfs te lang en is er overbodige informatie in verwerkt, maar wij willen in de H1 van onze blogs graag aan geven wat het achterliggende doel van het schrijven van zo’n pagina is. Je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om het simpelweg te houden op ‘De ideale landingspagina’ of ‘Hoe schrijf ik de ideale landingspagina’.
Ook de H2’s zijn zeer belangrijk om aan te geven waar je het over hebt op je pagina. Het meest ideale is als je allerlei verschillende variaties op je zoekterm kan geven, maar in veel gevallen is dit niet mogelijk. Houd daarom voor jezelf eenzelfde structuur aan voor elke landingspagina. Bijvoorbeeld één H1 en vier H2’s. Laat je zoekterm in twee van de vier H2’s terugkomen. In ons geval zijn dit dus:
H1:
Snel resultaat behalen: De ideale landingspagina
H2’s:
Een korte uitleg over landingspagina’s (variatie)
Title Tag & Meta Description (wijkt af)
De URL van de ideale landingspagina
Headers van de ideale landingspagina
Door een vergelijkbare structuur aan te houden, kom jij een heel eind op weg.
Helaas moeten we je teleurstellen. Om je niet teveel hooi op je vork te laten nemen, hebben we je vandaag drie onderdelen gegeven (Title & Meta, URL en Headers), waarna je de laatste vier onderdelen volgende week zal krijgen. Ga hier deze week mee aan de slag en laat hieronder even weten wat je vorderingen geweest zijn of waar je tegenaan loopt.
Tot volgende week!