Ieder jaar weer komen ze voorbij: de feestdagen en diverse events. Het is zonde om hier niets mee te doen, want je weet dat ze eraan komen én je hebt de kans om gigantisch veel mensen te bereiken. Vaak zitten hier ook mensen tussen die normaal gesproken niet op zoek gaan naar een bepaald product of dienst, maar nu wel. Om ieder jaar je klantenbestand uit te breiden is het verstandig om deze nieuwe groep aan te spreken. Ook hierbij geldt het KISS principe.
Hoe herken je een slimme marketing mogelijkheid?
In de hedendaagse cultuur spelen social media een belangrijke rol in het opzetten van trends. De meeste dingen die ‘in’ zijn beginnen op Tiktok, Facebook, Instagram en andere platformen. Door zelf ook actief te zijn op deze platformen en handig gebruik te maken van de trending filters kun je zien wat in opkomst is. Wanneer je merkt dat het door de mainstream nieuwskanalen wordt opgepakt weet je dat je eigenlijk al te laat bent, het zit op z’n hoogtepunt.
Daarnaast is het goed om informatie direct vanuit de bron te kunnen krijgen. Door goede contacten te houden met de personen die in jouw markt veel invloed hebben krijg je het nieuws vaak het eerst, waardoor je tijd hebt om je slimme marketing in te zetten.
Bijeenkomsten en conventies zijn een goede plek om te zien wat er komen gaat. Vaak worden hier nieuwe producten onthuld en gelanceerd. Door aanwezig te zijn op deze evenementen ben jij een van de eersten die er met de marketing mogelijkheden mee vandoor kan gaan.
De potentie van de feestdagen en evenementen
Feestdagen kenmerken zich door een grote invloed in een korte tijd. Vaak zie je dat mensen één à twee weken van tevoren er al mee bezig zijn. Dit is dan ook het moment waarop je je marketing moet inzetten. Jouw doelgroep moet als het ware meegaan in de hype totdat het moment eindelijk daar is. Via je socials kun je dit doen, maar je kunt dit ook doen door het advertentiebudget te verhogen voor die specifieke dag of door ruim van tevoren te beginnen met het scoren op de organische zoekwoorden.
Om je een beeld te geven zijn hier enkele voorbeelden:
- In 2022 gaven mensen wereldwijd $65,3 miljard dollar uit tijdens Black Friday.
- Rond de kerstdagen zoeken ruim 150.000 Nederlanders op het zoekwoord kerstcadeau.
- Het aantal verkochte bloemen tijdens Valentijn dit jaar was 517 miljoen.
Enkele slimme marketing mogelijkheden om meer omzet te draaien
Vooral observeren hoe andere bedrijven het doen en hebben gedaan is een handige manier om erachter te komen wat werkt. Door te leren wat in het verleden gewerkt heeft kun je je eigen strategie toepassen. Ook alert blijven op huidige trends is een goede manier om met slimme marketing mogelijkheden meer omzet te draaien. Bovendien wil je op tijd beginnen met je marketing strategie opdat je echt je slag kunt slaan op het moment dat het er is. Als je bedrijf over de middelen beschikt kun je ook een grootschalig onderzoek doen onder consumenten. Zo krijg je van de eerste hand te horen wat er leeft onder het publiek en kun je erop inspelen tijdens de feestdagen en events.
Wat waren succesvolle marketing stunts van 2023?
Er zijn een hoop succesvolle marketing stunts dit jaar om uit te kiezen. Om het toch beknopt te houden hebben we een aantal duidelijk voorbeelden er tussenuit gepakt en ze hieronder verder uitgelicht.
Heinz en Absolut
Je zou het niet direct zeggen, dat pastasaus en vodka samengaan met elkaar. Toch zijn het Heinz en Absolut gelukt om het aan de man te brengen. Mede door de inzet van Gigi Hadid en haar Tiktok recept hebben ze deze limited edition tomaten pastasaus met een vleugje vodka succesvol gelanceerd.
Dove
In de reclame van Dove dit jaar zeggen modellen nee tegen de Tiktok filter ‘Bold glamour’. Hiermee maken ze duidelijk dat ze voor authenticiteit en puurheid staan. We weten dat er veel gesjoemeld wordt met beautyproducten in de modellenwereld, maar Dove houd het puur natuur met deze advertentie. En dat is slim bedacht, omdat het merendeel van de gebruikers van hun producten deze mening delen.
Uber Eats
Uber Eats heeft dit jaar slim ingespeeld in de islamitische wereld. Ze zagen de Ramadan als een kans om juist die hongerige mensen te bereiken, precies op het tijdstip dat het hun uitkomt. Overal stonden interactieve schermen met bekende islamitische gerechten en een teller die aftelt tot het moment van zonsondergang… eet smakelijk!