Het zijn vreemde tijden. Iedereen is het erover eens dat we nog nooit in een situatie als deze hebben gezeten. Men werkt zoveel mogelijk vanuit huis en op straat lijkt het bij tijd en wijle wel volledig uitgestorven. De economische gevolgen zijn nu al enorm, zelfs met de maatregelen van de regering. Ook vanuit SAM Online Marketing willen wij iedereen een hart onder de riem steken en zoveel mogelijk helpen. Ons vakgebied (SEO) is een dynamisch en schaalbaar middel om op de veranderende vraag van de consument in te kunnen spelen. Wij hebben de beste manieren om door middel van SEO om te gaan met deze coronacrisis voor je op een rij gezet.
Waarom je absoluut niet moet stoppen met SEO
Ten tijde van schaarste en financiële zorgen is men al snel geneigd om de hand op de knip te houden en de ontwikkelingen in de wereld af te wachten; men is bang om juist op dit moment risico’s te nemen. SEO is geen risico, het is een investering in de toekomst van jouw bedrijf. Bovendien kun je het zelf doen, waardoor je alleen tijd kwijt bent.
De belangrijkste reden om niet te stoppen met SEO, is keiharde cash. Bedrijven die inkomsten blijven genereren, zijn de bedrijven die dit overleven. SEO en SEA zijn twee van de marketingstrategieën met de hoogste gemiddelde ROI. Elke euro (of minuut) die je hierin steekt, verdien je dubbel en dwars terug. Via zoekmachines blijf je jouw potentiële doelgroep bereiken, ongeacht waar ze zich bevinden. Men heeft namelijk nog steeds producten en diensten nodig, ook al zitten ze thuis.
Marketing is risico. Met bijvoorbeeld branding campagnes investeer je een bedrag, maar weet je niet wat je op zowel korte als lange termijn aan meetbaar resultaat gaat halen. Het voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat alles meetbaar is, waardoor je risico’s minimaliseert. Je kunt zien hoeveel mensen per maand op een bepaald zoekwoord zoeken en via Google Analytics en Google Search Console kun je zien hoeveel bezoekers je met welke zoekwoorden aantrekt en tot hoeveel leads dit leidt.
Tot slot willen we je meegeven dat wanneer er schaarste is, men gaat zoeken. Als men niet meer naar de winkel kan om kleding te kopen, gaat men het online kopen. Als men niet meer naar de supermarkt kan, gaat men boodschappen online bestellen.
Hoe je het wél moet aanpakken
Hierboven hebben we slechts enkele redenen genoemd om niet te stoppen met SEO, maar we zouden er zo nog tien op kunnen noemen. We hopen dat het inmiddels duidelijk is dat je niet moet stoppen met jouw campagne, maar dat je deze vervelende situatie ziet als een kans om met beide handen aan te grijpen. Met deze handvatten gebruik jij SEO optimaal om het grootste gedeelte van de klap op te kunnen vangen.
Blijf rustig en optimaliseer door
SEO is altijd al een vakgebied van constant presteren en van de lange adem geweest. Nu de rest van de wereld om je heen anders en chaotisch wordt, is de kans aanwezig dat je je hierdoor laat leiden. Doe dit niet.
Binnen SEO is er geen ruimte voor paniekerig handelen. Het vraagt om een heldere strategie die je over een langere periode volhoudt, ongeacht de randfactoren. Doordat men minder of anders (hierover later meer) zoekt, heb je misschien de neiging om het bijltje erbij neer te leggen of de huidige strategie overboord te gooien. Zie deze cruciale veranderingen in ons leven als een test. Een test om consequent door te gaan met de strategie die je nu hebt uitgezet. Later zal je er de vruchten van plukken. Heb vertrouwen.
Investeer in de toekomst
Juist nu jouw business misschien wat rustiger is dan normaal, heb je tijd over om te investeren in onderdelen waar je normaal niet aan toekomt. SEO is breder dan je in eerste instantie zult denken. Zo heb je eindelijk tijd om bijvoorbeeld die Schema Markup op jouw pagina’s toe te voegen, of jouw blogs/FAQ’s eens flink uit te breiden.
SEO is een vakgebied dat niet alleen draait om de basis en het fundament; dit heeft iedereen tegenwoordig wel. Waar het om gaat, is dat je onderscheidt van anderen. Wees creatief en ga op zoek naar manieren om de autoriteit van jouw website op de lange termijn te vergroten en de vraag van bezoekers op een actieve manier te beantwoorden. Het kost nu misschien meer tijd dan normaal, maar over een tijdje zul je hier dubbel en dwars de vruchten van plukken.
Speel in op een veranderende vraag
We vertelden je net al dat SEO vraagt om een consequente aanpak. Echter, dit betekent zeker niet dat je kansen moet laten liggen. Want kansen pakken en mogelijkheden zien, dat is waar marketing uiteindelijk om draait. En zelfs ten tijde van deze pandemie is er een ontwikkeling gaande waar je niet van moet balen, maar waar je juist op in moet spelen.
Doordat veel mensen nu aan huis gekluisterd zitten, hebben ze automatisch meer tijd. Dit betekent dat ze ook meer tijd hebben om te zoeken. Meer tijd om te zoeken betekent ook een veranderende invulling van zoekopdrachten. Men gaat minder doelgericht te werk en zal meer oriënterend gaan zoeken naar producten of diensten. Dit betekent dat er nieuwe potentiële zoekwoorden met zoekvolume zullen verschijnen. Houd dan ook goed de laatste trends van Google in de gaten, alsmede jouw Google Search Console, voor nieuwe kansen en voeg deze toe aan jouw huidige strategie. Doe dit in de vorm van FAQ’s, nieuwe landingspagina’s, een actuele blog of verzin zelf een mogelijkheid!
Zie SEO niet als een bezuinigingsmiddel maar als een redmiddel!
De algemene strekking van dit artikel is om jou moed in te spreken in deze (economisch) zware tijden. Belangrijk hierbij is dat je SEO niet ziet als een middel waarop bezuinigd kan worden; het is een redmiddel waarin je een aanzienlijk gedeelte van misgelopen inkomsten kunt dekken, mits je het op de juiste manier inzet.
Namens ons allemaal: succes de komende tijd! Mocht je onze hulp kunnen gebruiken, wij staan voor je klaar!