Kijk je verder dan de grenzen van alleen Nederland, en wil je jouw website optimaliseren voor meerdere landen, dan ontkom je er niet aan om een meertalige website te nemen. Bij het optimaliseren van een meertalige website komt meer kijken dan bij een ‘normale’ website. Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen, en hebben wij de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rij gezet.
Op welke gebieden target ik?
Voordat je aan de slag gaat met het bouwen van de meertalige website, is het goed om stil te staan bij de vraag op welke landen je jouw focus gaat richten, en in welke talen je jouw website gaat maken.
Vooraf is het goed om hier uitgebreid bij stil te staan, daar ‘multilingual SEO’ en ‘multiregional SEO’ verschillende onderdelen zijn, maar wel een hoop overlappingen hebben. Over het algemeen is het beter om je op verschillende gebieden te richten en niet op verschillende talen, daar Google dit makkelijker vindt om uit elkaar te houden.
Domeinstructuur en URL structuur
Nu je eenmaal hebt bepaald op welke gebieden je je gaat richten, kun je je gaan richten op de websitestructuur. Wanneer je je op meerdere landen gaat richten, heb je namelijk meerdere opties:
- Alles op één website
- Eén website met meerdere subdomeinen
- Meerdere websites
Er zijn een aantal voor- en nadelen per onderdeel, en voor iedere optie valt wat te zeggen. Mocht je over voldoende tijd beschikken, dan is het wel aan te raden om meerdere websites te nemen. Hierdoor kun je je namelijk aanmelden bij verschillende directories per land, en kun je aparte NAP’s creëren. Hier gaat meer tijd in zitten, maar dit maakt het ook makkelijker voor Google om alle websites uit te lezen. Bovendien kun je meerdere Google Webmaster Tools subfolders maken, zodat je de statistieken per website beter in kaart kunt brengen en analyseren.
Ongeacht voor welke optie je gaat, geef in Google Webmaster Tools wel duidelijk aan op welk gebied je je richt, om te voorkomen dat Google websites door elkaar gaat halen.
Crawlbaarheid
Wanneer je een website in meerdere talen op zet, ongeacht voor welke van de bovenstaande opties je hebt gekozen, moet elke optie ook een apart sitemap.xml bestand hebben. Wanneer je subfolders gebruikt, zorg dan dat de sitemap gecategoriseerd is en registreer deze apart bij Google Webmaster Tools. Wanneer dit allemaal in orde is, maak je het voor Google makkelijker om de websites uit elkaar te houden en zorg je er ook voor dat Google de websites los van elkaar ziet.
Unieke content
Bij het opzetten van een meertalige website is natuurlijk de makkelijkste optie om de vertaler in jouw CMS aan te zetten en *hupsakee* de website is vertaald. Niet alleen zorg je hiermee voor dubbele content, ook richt je je misschien helemaal niet op de juiste mensen.
Maak daarom voor elk land andere teksten. Dat je dit tussen bijvoorbeeld Nederlands en Duits doet is logisch, maar ook voor een Vlaamse website worden net andere woorden, zinnen en gezegden gebruikt. Doe voordat je aan de slag gaat een uitgebreid zoekwoordonderzoek en breng hierin in kaart wie waar naar zoekt binnen jouw branche. Schrijf handgemaakte teksten op basis van deze gegevens en je weet zeker dat je het maximale uit de markt haalt.
Lokale server
Wanneer je voor de optie van meerdere websites hebt gekozen, of voor subdomeinen, brengt dit nog een voordeel met zich mee. De locatie van een server en hiermee van het IP-adres speelt nog steeds een kleine rol in de beoordeling van een website voor Google. Wanneer je meerdere websites of subdomeinen hebt, kun je deze dan ook koppelen aan een lokale server, met een lokaal IP-adres. Dit kan net die 3% á 4% schelen in jouw optimalisatie.
Meerdere locaties? Meerdere Google Mijn Bedrijf locaties!
Als jouw website zich op meerdere landen richt, zal je misschien ook wel meerdere locaties en/of postadressen hebben. Wanneer dit het geval is, is het een bonus om meerdere Google Mijn Bedrijf Locaties in te stellen. Hierdoor krijgt Google een bevestiging dat je ook daadwerkelijk in dat land actief bent, wat de lokale optimalisatie ten goede zal komen.
Last but not least: technische knowhow
Behalve de onderdelen die we hierboven hebben besproken, komt er bij het opzetten van een nieuwe website veel technische knowhow kijken. Denk behalve het instellen van een sitemap en het vinden van lokale hosting dan ook aan http headers, de juiste HTML-elementen en het instellen van de juiste geotargeting. En dan hebben we het nog niet eens over het opbouwen van autoriteit.
Wil je niet door deze rompslomp heen, en besteed je dit liever uit aan een specialist? Dan is SAM Online Marketing de partij die jou hierin bij kan staan. Neem eens vrijblijvend contact met ons op en bespreek de mogelijkheden. Wij zien jouw belletje tegemoet!