Is social media nog steeds zo populair als ooit als in 2023? Wie zijn de grote winnaars en wie de verliezers? Hier lees je wat de populairste social media van het jaar zijn en welke trends ze volgen. We zien een verandering in het gebruik van de social media en ook de leeftijdsgroepen zijn veranderd.
- YouTube: 9,9 miljoen
- Facebook: 9,9 miljoen
- Instagram: 7,8 miljoen
- LinkedIn: 5,0 miljoen
- Pinterest: 4,6 miljoen
- Tiktok: 4,0 miljoen
- Snapchat: 3,9 miljoen
- Twitter: 3,1 miljoen
Daarnaast hebben we ook de cijfers van de berichtendiensten.
- Whatsapp: 12,4 miljoen
- Telegram: 1,6 miljoen
- Discord: 1,5 miljoen
De grootste winnaars: Tiktok, Snapchat en Instagram
Van deze volgende drie platformen kunnen we zeker zeggen dat ze een goed jaar hebben gehad. Wil je inspelen op het groeiende aantal gebruikers, schakel dan een social media bureau in.
Tiktok, Snapchat en Instagram vallen onder de grote winnaars van dit jaar, hoewel er bij Instagram wel iets opmerkelijks aan de hand is. Daarover later meer. Laten we eerst kijken hoe het er nu voor staat met de aantallen.
Tiktok is percentueel het meeste gegroeid met 34% van 3 naar 4 miljoen gebruikers. Dit is iets wat we min of meer hadden verwacht sinds vorig jaar aangezien het nog niet door alle jongeren ontdekt is. Opmerkelijk is dat ook onder de categorie 25 – 45 jaar het aan het groeien is.
Snapchat doet iets bijzonders. Na de daling in het aantal gebruikers in 2021 klimt het toch weer op om een belangrijke plek in te nemen met 3,9 miljoen gebruikers. Een stijging van maar liefst 21% in 2023.
Met Instagram is er iets opmerkelijks aan de hand, het heeft weliswaar meer gebruikers dan vorig jaar, maar onder de oudere groep. Juist bij de jongeren is het in kracht aan het verliezen aan Tiktok.
De metaverse
De metaverse is van Mark Zuckerberg en heeft als doel een alternatieve realiteit te zijn. Het is dus nog een stap boven social media in die zin dat het daadwerkelijk een omgeving wilt zijn. Of dit nu voor digitale vergaderingen is of om digitaal te chillen met je vrienden. Het maakt vooral gebruik van VR (virtual reality) en AR (augmented reality). Sinds Facebook zijn naam heeft verandert naar Meta weet je dus dat dit onderdeel grote aandacht zal genieten van het bedrijf.
Onder Meta is Facebook nog steeds het grootste, met 9,9 miljoen gebruikers in Nederland. Ook hier zien we een trend van mensen die weggaan bij de social media. Zij gaan liever naar andere platformen. Onder de redenen die genoemd worden waarom mensen overstappen worden voornamelijk genoemd: andere platformen zijn leuker, er is veel negativiteit op Facebook of het brengt niets nuttigs in hun leven.
Instagram is met de opmars in rap tempo de grotere broer Facebook aan het inhalen. Toch zal het nog even duren voordat de aantallen gelijk zijn. Wel zien we dat Instagram blijft groeien, waar Facebook juist aan het krimpen is. Dit heeft met name met de interesses van de gebruikers te maken. Instagram biedt meer opties om visuele en snelle content aan te bieden.
Whatsapp valt onder de berichtendiensten binnen de social media. Natuurlijk is dit in gebruik heel anders dan een Facebook of een Instagram. Daarom heeft Meta deze ook in z’n portfolio gebracht. Ze willen immers de social media gigant worden die alles in één zal omvatten met het nieuwe Meta project. Een berichtendienst mag hieraan niet ontbreken. En ze doen het goed. Voor nu is Whatsapp de grootste in Nederland met 12,4 miljoen gebruikers.
Twitter heeft een unieke opzet voor wat het doet als social media. Maar of het genoeg is om populair te blijven is de vraag. Momenteel heeft Twitter 3,1 miljoen Nederlandse gebruikers. We zien dat Twitter al een tijdje moeite heeft met nog groter worden de afgelopen jaren, maar met de recente ontwikkelingen lijkt het niet meer mogelijk voor Twitter om absoluut de grootste te worden.
Twitter na de overname van Elon Musk
Elon Musk heeft veel doen veranderen in Twitterland. Zijn beslissingen hebben direct effect gehad op hoeveel gebruikers Twitter heeft. Of je het eens met hem bent of niet, gezien het snelle krimpen van de social media hebben veel mensen besloten om niet meer met de nieuwe Twitter mee te doen. Dit heeft met name te maken met de bedrijfsvoering en algemene beslissingen waar Elon Musk al vaker mee in het nieuws is gekomen. Ze zijn in 2023 van 3,5 miljoen naar 3,1 miljoen gebruikers gezakt.
LinkedIn: de populairste zakelijke social media
LinkedIn, alhoewel niet de grootste, is wel echt een social media voor Nederland. In vergelijking met andere westerse landen heeft LinkedIn een groot percentage van de gebruikers. Met 5,0 miljoen heeft het een stevige voet aan de grond bij de Nederlanders. Desondanks zien we wel dat het een beetje stagneert. Er is zelfs sprake van een hele lichte daling in het aantal mensen die LinkedIn gebruiken. Het blijft op 5,0 miljoen staan.
Wij hebben het vermoeden dat het zo stabiel blijft omdat het een van de weinige echt serieuze social media is. Onder de zakelijke social media is LinkedIn namelijk het populairst en dat zal nog wel even zo blijven.
Onder wie zijn social media het populairst?
Alleen cijfers van hoeveel mensen welke social media gebruiken is natuurlijk interessant, maar je wilt ook weten wie dat dan zijn. Zo zul je zien dat vooral de jonge generatie een stuk vaker social media gebruikt dan de oudere. Met een overweldigend aantal van 96,8% zijn 12 – 25 jarigen de groep onder wie social media het populairst is, samen met 25 – 45 jarigen van wie 96,0% social media gebruiken.
Maar ook de ouderen gaan mee in de trend van massaal op de social media overstappen. Zo zien we de onverwachte groei in de leeftijd 65 – 75 jaar van maar liefst 40% in 2014 naar 76,0% in het jaar 2019.
Iets wat we in alle groepen tegenkomen is dat het aantal minuten per dag wat men spendeert op social media omhoog gaat. Zo is dat in 2023 114 minuten per dag en in 2020 was dat nog maar 98 minuten per dag.
Lange video’s niet meer in trek: YouTube daalt
Een opmerkelijk iets is dat de aandacht korter lijkt te worden. Als je kijkt naar welk type content interessant is voor mensen tegenwoordig zie je dat vooral platformen met korte video’s (Instagram en Tiktok) het goed doen. Waardoor YouTube met de lange content door achterblijft. Maar bij YouTube zijn de op de hoogte van deze trend en hebben ze al het nodige aangepast, zoals de introductie van shorts. Eigenlijk precies de type video’s die het zo goed doen op Tiktok.