On-page SEO: Hoe optimaliseer ik voor Google, maar schrijf ik voor bezoekers?

31 maart 2017

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Een flink pijnpunt voor iedere schrijver en/of copywriter onder ons: het schrijven van SEO geoptimaliseerde content. Alhoewel Google steeds meer leert denken als een mens, ligt er nog steeds een wezenlijk verschil tussen wat Google in een tekst wilt lezen en wat een bezoeker wil lezen. Vaak raak je verstrengelt in een web van regels die de zoekmachine je voorschrijft, terwijl de bezoeker gewoon een lekker lopend verhaal wilt lezen. Gedwongen word je in een hels dilemma geplaatst, essentieel voor de toekomst van je website: Moet ik voor Google schrijven, of voor mijn bezoekers? Door deze tips hieronder hoef je niet te kiezen en krijg je the best of both worlds! Je leert denken als Google en leert hoe je een zoekwoord op tactische plekken verwerkt, zodat de kwaliteit van je tekst hier niet onder hoeft te leiden.

Maak je bedoelingen direct duidelijk aan Google

Het klinkt misschien achterhaald, maar anno 2017 wilt Google nog steeds zo snel mogelijk weten wat het kan verwachten op een pagina. Wanneer jij wilt scoren op een bepaalde zoekterm, begint dit al bij het verwerken van deze zoekterm in een pakkende Title Tag met aanvullende Meta Description. Dit is namelijk het eerste wat zowel de bezoeker als Google ziet. Het volgende wat een zoekmachine ziet, is de URL van je pagina. Ook hier kun je in een paar woorden je bedoelingen en de inhoud van de pagina duidelijk maken aan de zoekmachine. Hierna gaat Google kijken naar het geraamte van je website, wat ons direct brengt bij het volgende punt.

Zet een structuur uit voor jezelf (en houd deze aan!)

Om er voor te zorgen dat je jezelf niet verliest in een berg zoekwoorden, is het belangrijk dat je een structuur voor jezelf uitzet – zowel voor Google als voor je bezoekers. Zet van tevoren je headers uit, schrijf voor jezelf op wat je gaat behandelen en hoe je het zoekwoord – of een variant er op, waarover later meer – verwerkt in deze headers. Wanneer jij werkt vanuit een heldere structuur en precies weet wat je waar neer gaat zetten, is het makkelijker dit vanuit een zoekwoord te doen, zonder dat je slecht lopende zinnen gaat krijgen. Staar je daarbij niet stuk op de keyword density van je tekst, maar plaats de zoektermen juist op een tactische plek.

OGSB2

Keyword density niet belangrijk; keyword placing wel!

Keyword density is al jaren een flink achterhaalde term. Het lijkt al een eeuwigheid geleden dat Google de kwaliteit van een pagina bepaalde op basis van het aantal keer dat een zoekwoord terugkwam in een tekst, afgezet tegen het totaal aan woorden. Niettemin is het zoekwoord nog steeds belangrijk, al dan niet op een andere manier. Herinner je je nog hoe je op de middelbare school het onderwerp van een tekst moest bepalen? Je moest de tekst ‘scannen’ en je voornamelijk focussen op de eerste en laatste zin van een paragraaf. Wanneer je dit consequent volhield, kwam je al snel achter het onderwerp van de tekst. ‘Toevalligerwijs’ is dit precies de manier waarop Google te werk gaat. De zoekmachine scant een tekst – waarin het ondertussen veel verder is dan wij op de middelbare school – en weet zo in enkele milliseconden wat het onderwerp van deze tekst is, mits jij goed te werk bent gegaan. Hier komt structuur en keyword placing namelijk om de hoek kijken. Door een goede keyword placing weet Google precies waar je het over hebt, maar blijft een tekst interessant voor de bezoeker om te lezen en staat het zoekwoord niet op een storende manier in de tekst. Google ziet een tekst als een object en scant deze van buiten naar binnen. Behalve in je titels is het dus belangrijk dat je zoekwoord aan de ‘uiteinden’ van een tekst is terug te vinden. Hiermee bedoel ik de eerste en laatste 25 woorden van een tekst. Dit is ook een mooie structuur om aan te houden voor de rest van je tekst. Wanneer je elke paragraaf begint en eindigt met een zoekwoord weet Google waar je het over hebt, maar schrik je de bezoeker niet af met keyword spamming. Je hebt ondertussen een redelijke structuur staan voor jezelf. Het geraamte van je tekst staat al; je hebt de headers uitgeschreven en weet hoe je de eerste en laatste zin per paragraaf gaat schrijven. Nu moet je nog gaan nadenken over de invulling van het geraamte en hoe je de nu nog witte ruimte tussen de verschillende paragrafen gaat opvullen.

OGSB3

Maak gebruik van gerelateerde zoektermen

Het echte schrijven kan beginnen. Wat je tot nu toe hebt gedaan, was eigenlijk vrij simpel, toch? Nu komt het lastige werk: hoe ga je je zoekwoord door de rest van de tekst verwerken, zonder dat je in herhaling valt. Het sleutelwoord (pun intended) hierin is semantiek. Google moet door context kunnen bepalen wat het zoekwoord exact betekent. Door gebruik te maken van gerelateerde zoekwoorden, scoor je eigenlijk op twee punten:

  • Google snapt beter waar je tekst over gaat.
  • De bezoeker leest makkelijker door je tekst heen.

Een mooi voorbeeld hiervoor is ons eigen vakgebied: online marketing. Wanneer wij voor het zoekwoord online marketing gaan schrijven, is het belangrijk voor Google om gerelateerde termen te zien. Termen als ‘SEO’, ‘Zoekmachine optimalisatie’, ‘Traffic’ of ‘Conversie’ zijn termen van waaruit de rest van de tekst dus gevormd wordt.

Al met al

Al met al zijn er verschillende tips om te zorgen dat je website volgens het algoritme van Google is ingericht, maar dat het alsnog prettig wegleest voor bezoekers. Het is zaak om direct duidelijk te maken aan Google wat het zoekwoord is, door middel van het hanteren van een heldere structuur en het verwerken van het zoekwoord in bijvoorbeeld de Title Tag, Meta Description, URL en een aantal headers. Daarbij moet het zoekwoord op belangrijke plekken in je tekst terugkomen als je echt bovenaan Google wilt komen. Verder kun je tussen deze plekken subtiel gebruik maken van gerelateerde zoektermen. Toch is het schrijven van een SEO tekst lang niet meer zo belangrijk als vroeger. Tegenwoordig zijn er tientallen tot honderden factoren die tezamen bepalen of jouw website, of een pagina in het bijzonder, scoort in zoekmachines als Google. We geven je hier graag meer tips over. Wil je hulp bij de optimalisatie van je website, of wil je dit uitbesteden aan een professional, neem dan eens contact met ons op via 071 203 24 88 om de mogelijkheden te bespreken!

Inhoudsopgave

Anderen bekeken ook