Online marketing voor een restaurant? Het is mogelijk. Steeds meer grote horeca organisaties en restaurants promoten hun diensten tegenwoordig ook via het internet. Horecapubliek staat bekend als kuddepubliek dat snel haar vizier op die nieuwe bistro om de hoek richt. Echter is deze nieuwe bistro binnen een paar maanden ook weer leeg. Vandaag zullen wij je helpen een goede online marketing techniek op te zetten voor je website, zodat jij elke maand nieuwe gasten naar je restaurant kunt trekken. Hoe jij online marketing voor je restaurant gebruikt? Je leest het hier!
Je online marketingplan uitzetten
Een goede uitvoering van je online marketing begint bij het uitzetten van een gedegen plan. Voordat je te werk gaat, moet je als het ware al een soort draaiboek hebben van wat je gaat doen. Wij zullen dan ook niet anders doen. Hieronder lees je de stappen die doorlopen moeten worden om de online marketing voor jouw restaurant goed uit te kunnen voeren.
De afgelopen jaren zijn meerdere restaurants succesvol geworden via het internet. Door hun tactieken te analyseren en deze te combineren met onze expertise, hebben wij de volgende stappen opgezet.
Het opzetten van je website
Zoekmachine optimalisatie
Promotie via social media
Online marketing voor je restaurant: Het opzetten van je website
De online promotie van je restaurant begint natuurlijk bij het opzetten van een website. Voordat je jezelf gaat promoten, is het belangrijk een basis op te zetten. Op je website leid je potentiële bezoekers rond en trigger je ze tot het bezoeken van een restaurant. Door de punten hieronder uitvoerig door te nemen, heb jij binnen de kortste keren een goede website om jezelf op te promoten.
Responsive design
Je website valt of staat bij de opzet van een responsive design. Steeds meer consumenten zoeken naar restaurants via hun telefoon als zij in een vreemde stad lopen. Als jouw website op smartphones en tablets goed wordt weergegeven, heb jij al een streepje voor op de rest. Een responsive website past zich automatisch aan aan apparaten van verschillende groottes, oogt professioneel en onderscheid jouw business van andere restaurants in de omgeving, die vaak nog gebruikmaken van een ouderwetse template.
Zorg daarom voor een professioneel, responsive design voor een goede online marketing voor je restaurant.
Opzetten menukaart
Jezelf promoten via het internet lukt natuurlijk nooit als consumenten je menukaart niet kunnen zien. Zij willen makkelijk in kunnen zien wat zij bij jouw restaurant kunnen verwachten. Vooral de dag- of weekmenu’s doen het altijd goed bij bezoekers, die toch vaak op impuls reageren. Toch kan het zijn dat zij wat meer willen weten over je gerechten, of over het uiterlijk van je restaurant. Hier komt je sitenavigatie goed van pas.
Websitenavigatie/websitestructuur
Je wilt je bezoekers overtuigen voor jou te kiezen. Dit doe je door ze op een subtiele manier door je website te navigeren en jezelf steeds een beetje extra te promoten. Hier zijn verschillende manieren voor, als de bezoeker ze maar simpel kan bereiken.
Zo kun je voor een interactieve menukaart kiezen. Je plaatst een link in elk gerecht op je menu, wat weer leidt naar een pagina over het gerecht zelf. Denk hierbij aan de ingrediënten, bereidingswijze en overige informatie.
Bezoekers willen bij het bezoeken van een website ook weten waar ze komen te zitten. Een goed gerecht is natuurlijk van groot belang, maar de gehele entourage van je restaurant is misschien nog wel belangrijker. Zorg er dus voor dat bezoekers van je website ook meer over je restaurant kunnen zien. Het plaatsen van foto’s is hierbij een mogelijkheid, maar video’s of andere interactieve mogelijkheden kunnen ook bekeken worden. Zo is het mogelijk om een interactief beeld van je restaurant via Google Maps te realiseren.
Actie ondernemen
Je hebt de bezoekers van je website voldoende informatie gegeven, het uiterlijk oogt professioneel en vertrouwd, maar in principe heb je nu nog niets binnen. Veel restaurants maken de fout genoeg werk in hun website te steken, maar de bezoeker geen actie te laten ondernemen. Net als andere commerciële websites moet je bij de online marketing van je restaurant de bezoeker wel aanzetten tot actie.
Er zijn twee acties die bezoekers van je restaurantwebsite kunnen ondernemen. Het uiteindelijke doel is het realiseren van een reservering van hun kant. Manier één om dit te bereiken, is door ze telefonisch contact op te laten nemen met je horeca aangelegenheid. Koppel je telefoonnummer aan je website, vooral om mobiele bezoekers aan te spreken. Als zij de betreffende button indrukken, bellen zij u automatisch op.
Optie twee is de online reservering. Laat uw webdesigner een online contactformulier maken, waardoor bezoekers binnen enkele stappen kunnen reserveren. Zij kunnen simpelweg hun naam en hun voorkeur voor tijdstip aangeven.
(ps. Vergeet geen routebeschrijving in je website op te nemen!)
Door bovenstaande stappen te doorlopen, zet jij bezoekers van je website gemakkelijk aan tot het ondernemen van actie. Door je online marketing op een goede manier uit te voeren, zal jouw restaurant binnen de kortste keren vol zitten, mits je genoeg bezoekers aantrekt. Hoe trek je deze bezoekers echter aan?
Zoekmachine optimalisatie voor je restaurant
De beste manier van online marketing voor je restaurant is zoekmachine optimalisatie (SEO). Door je website te optimaliseren voor zoekmachines als Google trek je binnen de kortste keren relevante bezoekers aan die op zoek zijn naar een restaurant in de buurt. Hiermee trek je vooral dagjesmensen of toeristen aan die op impuls reageren. Als ze jou bovenaan treffen op hun ingetoetste zoektermen, zullen ze automatisch naar jou restaurant toekomen of reserveren. Je moet echter een heel proces afgaan om dit te bereiken. Een proces waar wij je bij gaan helpen.
Zoekwoordonderzoek
Een goede online marketing strategie voor je restaurant begint bij het in kaart brengen waar je op gevonden wilt worden. Op deze manier kun je je website gericht inrichten. Breng van tevoren je doelgroep in kaart en ga op zoek naar zoektermen die hierop aansluiten.
Gelukkig is dit niet heel lastig voor bedrijven uit de horeca. Als jij je op dat moment in Amsterdam bevindt, ga je niet op zoek naar een restaurant in Rotterdam. Lokale SEO is dus de belangrijkste manier om jezelf vindbaar te maken. We gaan er in dit scenario even van uit dat jij een restaurant in Amsterdam hebt.
Als jij een restaurant in Amsterdam hebt, is jouw belangrijkste zoekwoord ‘restaurant Amsterdam’. Dit valt nog veel verder te specificeren, geheel afhankelijk van het soort restaurant dat je hebt. Denk hierbij aan zoektermen als ‘Italiaans restaurant Amsterdam’, ‘eetcafé Amsterdam’, ‘bistro Amsterdam’ of ‘restaurant Amsterdam centrum’. Zo zijn er nog vele andere zoektermen te bedenken.
Je zoekwoordonderzoek is belangrijk om je restaurant online vindbaar te maken en de online marketing van je restaurant goed in te vullen. Nu je je zoekwoordonderzoek hebt afgerond, kun je je richten op de uitvoering – de optimalisatie van je gevonden zoekwoorden.
Optimalisatie gevonden zoekwoorden
Nu is het tijd om je website te optimaliseren voor je gevonden zoektermen. Binnen online marketing (ook voor je restaurant) is de simpelste manier om een hele pagina op je website puur in te richten op een bepaalde zoekterm. Hier moet je een aantal stappen voor doorlopen – stappen die je wat uitgebreider in onze andere blogs terug kunt vinden. Neem eens een kijkje!
Online marketing in de horeca: Promotie via social media
Binnen online marketing voor je restaurant is zoekmachine optimalisatie de beste manier om toeristen, dagjesmensen en andere ‘impulsgasten’ aan te trekken. Toch is er ook een manier om een vast klantenbestand op te bouwen en jezelf lokaal te laten zien. Promotie via social media is hier de beste manier voor. Vandaag zullen wij je uitleggen hoe je een resultaatgerichte Facebookcampagne opzet, zonder dat je hier geld voor kwijt bent.
Om jezelf te promoten via Facebook, zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. Ten eerste is consistentie van belang. Zet van tevoren een strategie uit met welke frequentie je posts plaatst en op welke tijdstippen jij deze plaatst. Via je restaurantpagina op Facebook kun je gemakkelijk achterhalen wanneer jouw volgers online zijn en wanneer jij je berichten moet plaatsen.
Ten tweede is de frequentie waarop jij je berichten plaatst van belang. Ook hier dien je consistent te zijn. Ongeacht de frequentie van je berichten, kies vaste momenten uit. Een goed begin is om een ‘doordeweekse post’ te maken en een ‘weekendpost’. Door elke maandag en vrijdag een bericht te plaatsen, trek je zowel mensen aan die doordeweeks je restaurant willen bezoeken als in het weekend. Gebruik deze berichten om je dagmenu te promoten, te laten zien wat er in je restaurant gebeurt, of om een nieuwe kaart aan te kondigen.
Al met al
Al met al zijn er drie hoofdpunten die doorlopen dienen te worden binnen de online marketing voor je restaurant. Door een professionele website kun jij je bezoekers omzetten in reserveringen, door zoekmachine optimalisatie trek je dagjesmensen en toeristen naar je website, en door jezelf te promoten via Facebook bouw je een vast klantenbestand op. Heb jij toch nog inhoudelijke vragen betreffende de online promotie van jouw restaurant, neem dan eens contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
Tot volgende week!
( PS: misschien vind je onze blog over Sponsored Content ook wel interessant!)