Af en toe raken we wel eens in een sleur met SEO. Overal kom je maar dezelfde tips, tricks en technieken tegen om je website te optimaliseren. Iedereen herhaalt elkaar en je weet echt niet meer wat je moet doen om jouw website bovenaan in Google te krijgen. Gelukkig doorbreken we vandaag deze sleur. We hebben de 5 meest ongewone SEO tips voor je op een rij gezet. Bijna niemand gebruikt deze technieken, maar ze werken wel. Lees daarom direct verder en ontdek wat deze technieken zijn!
Pas op dat je geen black hat SEO technieken gebruikt!
Ranken op synoniemen
Deze tip heb je misschien wel eens eerder gehoord – en is ook niet heel ongewoon – maar er zijn maar weinig bedrijven die gebruik maken van deze techniek. Door de laatste Hummingbird update van Google richt de zoekmachine zich steeds meer op een semantische manier van indexeren. Het gebruik en het daadwerkelijk proberen te ranken op synoniemen draagt daarom ook bij aan je positie in Google.
Google leest tegenwoordig tussen de regels door. De zoekmachine probeert niet meer klakkeloos je zoekopdracht over te nemen, maar gaat op zoek naar de achterliggende gedachte en komt met suggesties die in eerste instantie niet letterlijk zijn waar jij op zocht. Toch blijken deze zoekresultaten wel degelijk aan te sluiten op waar jij op zoekt.
Ook binnen onze business is deze ongewone SEO tip zeer handig. Laten we er een term bij pakken waar we voor willen ranken: SEO consultant. Wanneer je deze zoekterm op Google intypt, geeft Google je automatisch suggesties als SEO expert of SEO specialist. Alle begrippen komen eigenlijk op hetzelfde neer. In de praktijk betekent dit dat je de termen specialist of expert ook binnen je landingspagina moet gebruiken, ook al wil je scoren op de term SEO consultant. Google kan hierdoor makkelijker bepalen waar je tekst over gaat en weet dat je het over de term SEO consultant hebt.
Maak dus gebruik van synoniemen in je tekst. Probeer een tekst op te bouwen alsof je voor alle zoektermen wilt scoren. Misschien geen hele ongewone SEO tip, maar wel een die maar weinig bedrijven in Nederland gebruiken.
Long tail keywords
Een andere ongewone SEO tip is het actief gebruik maken van long tail keywords. De korte zoekwoorden brengen een hoop status en zoekvolume met zich mee, maar binnen nu en een paar weken ga je echt niet naar die nummer 1 positie met je website. Probeer daarom realistischere doelen te stellen.
Richt je met je bedrijf op long tail keywords. Ga op zoek naar zoektermen van 5 a 6 woorden in plaats van 1 of 2. De meeste online marketeers praten elkaar na en zeggen dat je dit vooral moet doen om relevantere bezoekers aan te trekken. Natuurlijk trek je met de zoekterm freelance SEO specialist Leiden gerichtere bezoekers dan simpelweg SEO. Er is echter een nog veel belangrijker reden om je op long tail zoekwoorden te richten. Dat is namelijk dat je simpelweg sneller scoort.
Wanneer jij je op langere zoekwoordcombinaties richt, kun je veel sneller bovenaan in Google komen. Wij hebben dit zelf ook meegemaakt met landingspagina’s die op de nummer 1 positie binnenkwamen. Niet veel bedrijven richten zich op specifieke zoektermen, waardoor je concurrentie vele malen lager ligt. Richt je daarom de komende tijd meer op long tail zoekwoorden in plaats van short tail zoekwoorden.
Verzin unieke combinaties
Een extra tip binnen dit onderwerp is het verzinnen van unieke zoekwoordcombinaties. Iedere ondernemer vist uit dezelfde vijver en richt zich op dezelfde zoektermen. Wees eens creatief en probeer combinaties te verzinnen die er nog niet zijn. Misschien sla je wel een gat in de markt en stromen de bezoekers binnen.
Interne links om een pagina te versterken
Overal hoor je dat je interne links moet gebruiken om je rankings te verbeteren. Iedereen interpreteert dit als het evenredig verdelen van je interne links over verschillende pagina’s en categorieën. Onze ongewone SEO tip is net even iets anders.
Wij hebben het hier over het zogenaamde ‘link-sculpting’. Met een link (zowel intern als extern) geef je een beetje autoriteit mee. Als een pagina meer links ontvangt, ontvangt deze automatisch meer autoriteit. Dit gegeven kun je ook in je website gebruiken, hoewel je het hier niet te bont mee moet maken.
Gebruik onderliggende pagina’s en maak extra onderliggende pagina’s aan om links door te sturen naar de pagina waarmee je wilt scoren. Je kunt hier nieuwe pagina’s voor aanmaken, maar je kunt er ook voor kiezen je huidige linkbuildingstructuur aan te passen. LET WEL OP: het aanpassen van je interne linkstructuur kan er voor zorgen dat die ene pagina eindelijk gaat scoren, maar het kan er ook voor zorgen dat de andere pagina’s wat zullen zakken.
Laat je pagina sneller indexeren
Ook dit is een ongewone SEO tip waar niet veel bedrijven gebruik van maken. Normaliter duurt het ongeveer 6 tot 8 weken voor Google om je pagina te laten indexeren. Dit maakt het lastig om te testen of iets SEO technisch werkt of niet. Gelukkig bestaat er een manier om Google je pagina sneller te laten indexeren.
Door een bepaalde URL van je website op te geven via dit adres, zeg je tegen Google dat er haast zit bij deze pagina. Wanneer je je URL via bovenstaande link opgeeft, duurt het vaak maar een week of 2 a 3 voordat je pagina zich binnen Google heeft genesteld op een vaste positie. Dit maakt dat je sneller veranderingen door kunt voeren om te experimenteren met het op verschillende manieren invullen van je pagina.
Maak van je 404 pagina een verkooppagina
Onze vijfde en laatste ongewone SEO tip heeft betrekking op je 404-pagina. Een 404 pagina is de pagina die in beeld komt als de bezoeker een URL intypt die niet bestaat of een link aanklikt binnen je website die niet werkt. Natuurlijk is het altijd vervelend als dit gebeurt. Het is ook lang niet altijd bevorderlijk voor de conversie op je website. Toch zijn er manieren om dit in je voordeel te gebruiken. Je kunt je 404 pagina gebruiken om verkopen te realiseren. Misschien niet direct, maar wel met een omweg. Verwerk een zoekbalk op deze pagina, of een contactformulier en wie weet haal je hier leads mee binnen waarvan je niet had verwacht ze binnen te halen.
Alle ongewone SEO tips samengevat
Al met al zijn er een aantal SEO technieken die niet veel mensen gebruiken en waar jij in eerste instantie nog niet aan had gedacht. Je kunt proberen te ranken op synoniemen, je richten op long tail keywords, je interne links aanpassen om een bepaalde pagina te versterken, je pagina’s sneller laten indexeren en je 404 pagina gebruiken om extra leads/verkopen te realiseren.
Toch biedt dit je geen zekerheid op succes. Een partij die je kan helpen die stap naar online rendement te zetten is SAM Online Marketing. Wil jij geen tips krijgen, maar de optimalisatie van je website uit handen geven aan een erkend professional, bel ons dan op via 085-3035754 of stuur een mail naar info@samonlinemarketing.nl.
Tot de blog van volgende week!