We zijn het er ondertussen wel over eens dat SEO een geweldig middel is om kwalitatieve bezoekers aan te trekken, waarbij de kans op conversie hoog is. Dit betekent ook dat steeds meer mensen aan de slag gaan om hun eigen website te optimaliseren volgens de richtlijnen van Google – Misschien jij ook wel.
Als ik morgen een tennisracket pak, maakt dit mij nog geen Roger Federer. Logischerwijs lopen SEO ‘beginners’ dan ook regelmatig tegen diverse obstakels aan. Wij hebben de 5 meest voorkomende obstakels voor je op een rij gezet.
Geen direct succes
De reden dat diverse ondernemers met de optimalisatie van hun website aan de slag gaan, is dat zij snel leads nodig hebben. Veel beginnende ondernemers zijn zoekende naar manieren om omzet te kunnen genereren, en alleen netwerken is vaak niet genoeg. Zij maken de overstap naar zoekmachine optimalisatie, maar komen toch vaak bedrogen uit.
Op de één of andere manier heerst er nog steeds onder veel personen het idee dat SEO een trucje is, waar je direct succes mee kan halen. Je draait wat aan de knoppen en hupsakee: je staat bovenaan in Google.
Echter is dit niet het geval. SEO is een duurzaam proces, wat gewoon tijd nodig heeft. Google moet jou langzamerhand gaan herkennen als een expert in jouw vakgebied, waar meestal wel een jaar voor nodig is. Geef daarom niet direct op als je niet direct resultaat hebt, maar wees geduldig en wacht af hoe Google reageert op jouw wijzigingen.
Geen tijd
Om voort te borduren op hetgeen ik hierboven al heb verteld, is SEO een proces waar meer tijd in gaat zitten dan je in eerste instantie zou denken. Je kunt niet wat trucjes toepassen, maar moet een duurzame tactiek uitzetten, waar veel tijd in gaat zitten. Dit is tijd waar niet elke ondernemer over beschikt.
Wil je op een gedegen wijze jouw website optimaliseren voor zoekmachines als Google, zal je een flinke hap tijd vrij moeten maken. Je zal een gedegen content strategie uit moeten zetten, de content van jouw website moeten schrijven, deze moeten promoten om autoriteit te genereren, en wat de denken van de technische optimalisatie…
Techniek
Een valkuil waar veel beginners in lopen, is de techniek achter een website. Zo kun je een geweldige content strategie hebben uitgezet en een enorme autoriteit hebben opgebouwd, maar vergeet je een robots.txt bestand op de juiste manier in te richten, of een sitemap toe te voegen. En zo zijn er nog veel meer technische eisen waar een website tegenwoordig aan moet voldoen.
Websites worden steeds beter. Nu de gemiddelde kwaliteit van websites toeneemt, is het aanhaken of afhaken. Wil je aan de richtlijnen van Google voldoen, moet je nou eenmaal over een hoop technische kennis beschikken. Beschik je hier niet over, dan is het belangrijk dat je de samenwerking aangaat met iemand die hier wel over beschikt. Anders wordt het project geen succes.
Diversiteit
Als SEO professional moet je een echt kameleon zijn en je aan kunnen passen aan diverse omstandigheden. Zo moet je een echte schrijver kunnen zijn om kwalitatieve content te kunnen schrijven, moet je een halve wiskundige zijn om de verdeling van autoriteit te kunnen snappen, moet je de accountmanager in jezelf oproepen om links te kunnen vergaren en moet je bovendien kennis over programmeren hebben om aan alle technische eisen te kunnen voldoen.
Om aan al deze eisen te kunnen voldoen, heb je een flinke bak aan kennis nodig. Kennis waar lang niet iedereen over beschikt. Wil je de optimalisatie van je website tot een succes brengen, verzamel dan personen om je heen die je hierbij kunnen helpen.
Alleen SEO is niet genoeg
Het grootste obstakel waar veel SEO beginners tegenaan lopen, is dat alleen SEO niet genoeg is. Zoekmachine optimalisatie is één van de beste middelen om kwalitatieve bezoekers te genereren. Wanneer dit is gelukt, en deze bezoekers op jouw website belanden, biedt dit echter geen garantie op succes; niet elke bezoeker zal leiden tot een lead of een sale.
De meeste personen die net aan SEO beginnen, denken dat met alleen de optimalisatie voor Google het werk is gedaan. Wanneer de bezoeker op de website komt, moet deze alleen nog omgezet worden in een klant. Hier komen diverse andere onderdelen bij kijken. Hoe richt je het design van jouw website in, hoe trigger je bezoekers om actie te ondernemen en waar plaats je welke buttons?
Wil je dat jouw website wat oplevert, richt je dan niet alleen op SEO, maar bedenk ook bij jezelf wat bezoekers moeten doen wanneer zij eenmaal op jouw website zijn beland.
Al met al
Al met al zijn er een hoop obstakels waar SEO beginners tegenaan kunnen lopen. Een aantal van deze valkuilen zijn geen tijd, geen technische kennis of niet over de uiteenlopende skills beschikken die bij zoekmachine optimalisatie komen kijken. Bovendien kan het lang duren voordat het harde werken zijn vruchten af begint te werpen. Ook geeft het aantrekken van bezoekers via Google geen garantie op conversie.
Wil je als beginner een succesvolle SEO campagne opzetten. Moet je je goed verdiepen in de stof, veel tijd vrij maken, de juiste mensen om je heen verzamelen en bovendien veel geduld hebben. Lees over waarom jij zakt in Google.