‘Mobiel is de toekomst!’, ‘Mobile First!’
Dit zijn termen waarmee je eigenlijk dagelijks wordt geconfronteerd. Omdat iedereen het zegt, zal er wel een kern van waarheid in zitten, toch? Bijna iedere webdesigner, SEO-er of webbeheerder springt aan boord van de mobiele trein, en de desktop websites beginnen hierdoor zo langzamerhand een ondergeschoven kindje te worden. Maar is dit nou wel zo handig? Waarin verschilt de mobiele bezoeker eigenlijk van de desktop bezoeker?
Mobiele bezoekers brengen minder tijd op een website door
Een opvallend verschil tussen mobiele bezoekers en desktop bezoeker, is de tijd die wordt gespendeerd op een site. Waar men er op de desktop vaak even rustig voor gaat zitten, wil de mobiele bezoeker gelijk vinden waar hij naar op zoek is. Zie het als de welbekende elevator pitch:
Waar je bij een desktop bezoekers gemiddeld 3 minuten hebt om diegene te overtuigen, heb je hier bij een mobiele bezoekers gemiddeld maar anderhalve minuut voor. Je moet dus korter van stof zijn en sneller toewerken naar de call to action. Dit uit zich ook in het volgende punt.
Mobiele bezoekers willen sneller een beslissing nemen
Een mobiele bezoeker wil sneller een beslissing nemen. Hij is daarbij ook op zoek naar specifieker informatie. Wanneer hij deze informatie niet vindt, zal hij ook gewoon vertrekken. Speel hier op in door alle overbodige tierelantijnen (zoals banners en overbodige afbeeldingen) weg te laten in het mobiele design van jouw website. Geef de mobiele bezoeker zo snel mogelijk wat hij wil en hij zal voor jou kiezen.
Mobiele bezoekers zijn jonger
Vooral onder jongeren ligt het internetgebruik op de mobiel aanzienlijk hoger dan het internetgebruik op de desktop. Jongeren zijn daarbij ook ongeduldig. Laadt jouw website niet binnen een seconde of 3, dan kun je nog zo’n mooie website hebben, maar ben je ze gewoon kwijt. Speel daarom in op jouw jonge publiek door jouw website zo snel als wat te maken. Comprimeer afbeeldingen, laat overbodige javascript weg en waag je alsjeblieft niet aan iFrames en dergelijke.
Mobiele bezoekers delen gemakkelijker hun locatie
Op de een of andere manier heerst er nog steeds een soort taboe op gegevens. Omdat diverse bedrijven jouw gegevens maar wat graag doorverkopen aan vermogende partijen, is iedereen zo langzamerhand een beetje achterdochtig aan het worden. Vooral op de desktop deelt men liever niet zijn locatie. Op mobiel ligt dit echter heel anders.
Mobiele gebruikers hebben bijna altijd hun locatie aan staan, en lijken er veel minder problemen mee te hebben om deze te delen. Zoekmachines als Google maken hier gebruik van, in het voordeel van de mobiele gebruiker. Wanneer iemand naar een restaurant, kapperszaak of ander bedrijf zoekt, komen de bedrijven die daadwerkelijk in de buurt liggen ook veel vooraanstaander in beeld. Het is leuk om mobiele bezoekers te converteren, maar let er eerst op dat je ze naar jouw website toe trekt. Doe dit door je te richten op lokale SEO optimalisatie:
- Optimaliseer jouw Google Mijn Bedrijf account
- Zorg voor lokale reviews van lokale personen
- Verzamel links van lokale bedrijvenpagina’s
- Zorg voor een lokale NAP
Mobiele bezoekers zitten in een andere stap van het verkoopproces
Je zal misschien wel jouw Google Analytics hebben geraadpleegd, waarbij je tot de conclusie bent gekomen dat jouw mobiele optimalisatie – om het even braaf te verwoorden – ondermaats is. Het conversiepercentage ligt aanmerkelijk lager dan bij jouw desktop versie. Heb je jouw mobiele design verpest? Don’t worry! Dit is niet het geval.
Mobiele gebruikers zitten vaak in een heel ander gedeelte van het verkoopproces dan desktop gebruikers. De mobiele bezoeker gebruikt een website namelijk om wat te zoeken en zich te verdiepen, om vervolgens weer te vertrekken. De daadwerkelijke beslissing vindt vervolgens meestal op de desktop plaats. Ligt jouw mobiele conversie laag, heb je wel veel mobiele bezoekers, maar converteert jouw desktop versie relatief goed? Dan heb je je werk ook gewoon goed gedaan!
Dus wat moet ik nou doen?
De mobiele bezoeker verschilt nou eenmaal flink van de desktop bezoeker. Om hierop in te spelen zal je allereerst realistische verwachtingen moeten hebben. Vooral bij het doen van aankopen wordt de smartphone nou eenmaal op oriënterende wijze gebruikt, terwijl de daadwerkelijke aankopen op de desktop worden gedaan. Tevens zijn er een aantal dingen die je moet doen:
- Maak jouw website niet alleen responsive, maar maak een andere versie. Maak dit design overzichtelijk en laat alle overbodige tierelantijnen weg.
- Richt je op lokale optimalisatie. Door jouw lokale optimalisatie voor zoekmachines als Google op orde te hebben, zorg je dat jij één van de eerste bent die lokaal wordt gevonden. Dit zorgt voor een hogere commitment, dus een hogere conversie.
- Zorgt dat jouw website pijlsnel is. De mobiele bezoeker is ongeduldig en haakt snel af. Voorkom daarom dat jouw werk voor niets is geweest en behoud deze bezoeker door een supersnelle website. AMP’s dragen hier ook zeker aan bij!