De retail staat al jaren onder druk. Met de steeds grotere concurrentie moeten producteigenaren in hun prijzen snijden en zien ze hun marges steeds kleiner worden. De huidige coronacrisis doet hier ook zeker geen goed aan. Gelukkig krijgen we een handje hulp; hulp vanuit onverwachte hoek! Google heeft op 21 april jl. namelijk aangekondigd om gratis verkeer te genereren vanuit Google Shopping!
Aankondiging vanuit Google
Google loopt al langere tijd met het plan om (een gedeelte) van de Google Shopping-resultaten gratis te maken. De huidige coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat Google vaart achter dit proces heeft gezet. Vooral door het feit dat veel winkels genoodzaakt zijn hun fysieke deuren te sluiten, wil Google deze groep ondernemers de hand toereiken. Bill Ready, president van commercie, zegt hierover het volgende:
“In light of these challenges, we’re advancing our plans to make it free for merchants to sell on Google. Beginning next week, search results on the Google Shopping tab will consist primarily of free listings, helping merchants better connect with consumers, regardless of whether they advertise on Google. With hundreds of millions of shopping searches on Google each day, we know that many retailers have the items people need in stock and ready to ship, but are less discoverable online.”
Hierin geeft Google aan dat deze wijzigingen al reeds doorgevoerd zijn (eind april). Voor het einde van het jaar moet dit ook in Nederland een feit zijn. Inmiddels hebben we zelfs een update gehad dat Google de gratis resultaten van Google Shopping op korte termijn uit gaat rollen. Goed nieuws dus, maar wat kun je doen om er helemaal ready voor te zijn?
Productfeed aanmelden
De eerste stap die je moet ondernemen, is het aanmaken van een Googleaccount en jouw producten uploaden op de Google Merchant Center. De eerst stap is het aanmelden van de primaire feeds. Dit bestaat uit het volgende:
- Land van verkoop
- Taal
- Bestemming
- Naam van primaire feed
- Invoermethode (uploaden via spreadsheets, via ftp, via server, of via een andere manier)
- Bestandsnaam
Productfeed optimaliseren
Nadat je je productfeed hebt aangemeld, kun je ervoor zorgen dat je jouw producten zo goed mogelijk in beeld brengt. Er wordt verwacht dat Google Shopping optimalisatie op dezelfde manier zal gaan werken als andere grote resellers, zoals bol.com of Amazon. Hierbij spelen relevantie en populariteit de grootste rol. Enkele belangrijke stappen hierbinnen, zijn de volgende:
Producttitel
De product titel is het grootste stuk tekst dat voor bezoekers in beeld wordt gebracht en waar dus ook de meeste nadruk op ligt. Probeer zo goed, kort en bondig mogelijk jouw producttitel vorm te geven, waarbij je deze zo goed mogelijk laat aansluiten op diverse zoektermen. Dit is niet iets statisch; experimenteer met titels en kijk welke het beste werken.
Afbeeldingen
Bezoekers kijken niet alleen naar titels, maar ook naar het product zelf. Dit is een ander onderdeel om in uit te blinken. Als men een hele rits producten ziet, waarom zouden ze dan voor jou kiezen? Dit is niet altijd alleen de prijs, maar ook de foto van het product. Vermijd zoveel mogelijk stockfoto’s en lage resolutie. Zorg dat je het anders doet dan de rest!
Pas structured data toe
Wanneer je er zeker van wilt zijn dat Google snapt waar jouw website over gaat en dat de zoekmachine jou op de juiste manier in beeld brengt, is het noodzaak om structured data toe te passen. Het voordeel hiervan is dat Google je exact vertelt wat verplicht is en wat optioneel is. Via deze link kun je de volledige uitleg bekijken!
Wat betekenen deze maatregelen voor Google Shopping?
Dat Google Shopping gratis opties krijgt, wil niet zeggen dat het betaalde gedeelte geheel zal komen te vervallen. Hierdoor krijgen retailers meer mogelijkheden om hun producten te promoten en omzet te genereren via Google. Dit maakt het natuurlijk ook een onwijze promotiestunt voor Google Shopping, omdat men nou eenmaal niet hoeft te betalen. Men raakt steeds meer geïnteresseerd en overtuigd van de mogelijkheden van Google Shopping en zal goed presterende producten misschien ook wel willen promoten via advertenties, waar ze dit voorheen zouden laten.
Om even in retailtermen te blijven: de vraag neemt toe, terwijl het aanbod gelijk blijft. Google Shopping haar advertenties blijven biedingen. Hierdoor zullen de advertentiekosten op den duur alleen maar toe gaan nemen.
Hulp nodig?
Zelfs als het gratis is, wil je wel het maximale uit Google Shopping kunnen halen. Wanneer je jouw producten goed in beeld brengt, kun je hier dan ook erg veel omzet mee genereren. Doe je dit liever niet allemaal zelf en wil je zeker weten dat het goed gebeurt? Wij helpen je graag verder! Neem eens vrijblijvend contact met ons op en spar met ons over de mogelijkheden!