Op 4 mei 2020 heeft Google weer een flinke zogeheten Core Update uitgevoerd. Zoals altijd met een update was er weer sensatie in SEO-land en werden de organische resultaten van de zoekmachine weer goed door elkaar geschud. Nu de update een week of twee aan de gang is, kunnen we voorzichtig een prognose gaan opmaken: wat is er veranderd en wie zijn de winners en verliezers? Je leest het hieronder!
Een stukje achtergrond
Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat Google een (grote) update heeft uitgevoerd; in het verleden zijn er al diverse updates geweest. Voorheen gaf Google hier altijd speciale namen aan en kondigden zij dit groots aan. Inmiddels bekende namen als de Panda-update, Penguin-update, Hummingbird-update en andere namen als Mobilegeddon en RankBrain zijn hierbij de revue gepasseerd.
In tegenstelling tot eerst heeft Google het naar buiten toe niet zo groot aangepakt als voorheen. Zo is er geen aparte naam gegeven en heeft Google dit alleen naar buiten toe gecommuniceerd door middel van een Twitterbericht.
De grootste wijzigingen in Rankings
Google bekijkt elke zoekopdracht apart en past haar zoekresultaten hierop aan. Bij een grote wijziging in het algoritme hoeft dit dan ook niet per definitie te betekenen dat elke branche even zwaar getroffen wordt; soms vallen de wijzigingen mee en soms gaan de gehele SERP’s op de schop. Dit bleek ook uit een onderzoek dat gepubliceerd is op Search Engine Journal.
Gebieden waar de veranderingen het grootst waren, bestonden onder andere uit de volgende:
- Voeding en recepten
- Fitness
- Nieuws
- Alcohol, drugs en afkick gerelateerde zoekresultaten
- Wetenschap en medisch nieuws
- Banken en financiën
- Muziek en entertainment
- Natuurlijke medicijnen
- Geschiedenis
Wat is er nou veranderd en wat moet ik doen?
Je zult misschien zelf in de afgelopen weken ook wel gemerkt hebben dat jouw rankings flink zijn gaan fluctueren. De impact van de update is namelijk, net als de paar laatste andere updates, flink geweest. Google wordt steeds slimmer en haar wijzigingen worden steeds subtieler. Het wordt daarom steeds lastiger om te achterhalen waar een enorme stijging of daling in het algoritme vandaan komt. Google probeert je zelf wel altijd richtlijnen te geven om op te letten bij de optimalisatie van jouw website. Dit is terug te vinden op deze pagina. Conclusie die je hieruit kunt trekken: focus je op ‘geweldige content’ en een optimale gebruikerservaring.
Same old, same old, dus. Alleen met deze info kun je niet vooruit natuurlijk. Om deze reden hebben we diverse bronnen geraadpleegd en zijn we zelf in de data gedoken, van waaruit we tot de volgende conclusies zijn gekomen:
Pagina’s met dunne content worden hard geraakt
Google lijkt nu eindelijk door te pakken op het gebied van content. Wanneer jouw website en webpagina over te veel ‘dunne’ content beschikt, is de kans groot dat jouw website de afgelopen 2 weken een klap heeft gehad. Zorg er daarom voor dat je de volgende checklist doorlopen hebt voor elke webpagina:
- Jouw content beschikt over een duidelijk onderwerp
- Jouw content is uitgebreid en uniek
- Jouw content beschikt over genoeg beeldmateriaal:
- Afbeeldingen
- Video’s
- Infographics
- Overigen
- Je hebt de juiste elementen goed ingevuld:
- SEO Titel
- Meta Description
- Alt-attributen
Wanneer je je aan deze regels houdt voor elke pagina, weet je zeker dat jouw pagina op de juiste manier door Google wordt beoordeeld.
Achterhaalde websites worden zwaar getroffen
Zoals gezegd, is Google nog beter gaan letten op content. Wanneer jouw website over de volgens jou juiste content beschikt, ben je er nog niet en vooral niet na de laatste update. Google vindt het belangrijk dat je relevant en up-to-date blijft. Om hieraan te voldoen, wil Google beweging zien. Dit wil absoluut niet zeggen dat je elke week jouw homepagina compleet om moet gaan gooien, maar het is wel goed om te blijven kijken naar onderwerpen om jouw content mee uit te breiden. Dit kunnen nieuwe blogs of landingspagina’s zijn, maar het kan ook zijn dat je besluit om een oude pagina weer te updaten, omdat deze inmiddels achterhaald is geworden.
Ongeacht welke optie(s) je kiest, de moraal van het verhaal is dat je jouw website zoveel mogelijk in beweging houdt.
Websites met veel links floreren in lokale SERP’s
Een opvallende ontwikkeling en een klein foutje in het algoritme dat tijdelijk van aard lijkt te zijn, maar daarom niet minder interessant is. Websites met veel links en veel citations (denk aan reviews) lijken allemaal naar boven te klimmen in de lokale zoekresultaten van Google. Alhoewel autoriteit in de breedste zin van het woord nog steeds één van de belangrijkste Rankings Factors is, zijn de ontwikkelingen hierin op dit moment wel heel overdreven. Met puur en alleen linkbuilding zou je er niet moeten komen; content, techniek en gebruikerservaring in zijn geheel zijn net zo belangrijk als autoriteit. De verwachting is dan ook dat deze opmerkelijke ontwikkeling zich in de loop der tijd vanzelf recht zal gaan trekken.
Al met al
Al met al is er weer een flinke update vanuit Google geweest die voor veel opschudding heeft gezorgd. Nog meer dan voorheen lijkt de focus te liggen op het regelmatig updaten en uitbreiden van content, waarin je je onderscheidt van jouw concurrenten. Google wordt steeds geavanceerder en we snappen het als je dit niet allemaal meer zelf kunt/wilt doen. We willen je er dan ook graag bij helpen! Houd onze pagina in de gaten voor meer nieuws en neem contact met ons op als je onze hulp kunt gebruiken!