Vorige week schreven we een artikel over een klant waar wij momenteel een website voor bouwen die zijn volledige businessmodel gaat bouwen op het doorsluizen van verkeer. In dit businessmodel verdient hij geld door het tonen van advertenties, waarbij het de bedoeling is dat de bezoekers op de advertentie klikken en actie ondernemen. Dit online verdienmodel noemen we affiliate marketing. Naast affiliate marketing is er nog een ander online verdienmodel dat gebaseerd is op het tonen van advertenties: Google Adsense. Lees snel verder om alles te weten te komen over Google Adsense.
Heb jij al gelezen over Google Webmaster Tools en remarketing met Google Ads?
Google Adsense, wat is dat?
Zoals we vorige week al schreven is Google Adsense de feitelijke tegenhanger van Google adwords. Aan de ene kant hebben we de ondernemers die online adverteren (Google AdWords), aan de andere kant hebben we website eigenaren die deze advertenties tonen op hun websites (Google AdSense). In ruil voor het tonen van deze advertenties krijgen webmasters een vergoeding. In tegenstelling tot affiliate marketing hoeft een bezoeker niet per sé een actie te voltooien zoals een aankoop doen of een formulier invullen. Eén klik op de advertentie is al voldoende om commissie te ontvangen. Google Adsense werkt dan ook middels een Pay Per Click (PPC) commissie.
Het principe van Google Adsense is dus vrij eenvoudig; wij helpen ondernemers met het opzetten van een succesvolle zoekmachine marketing campagne en jij als website eigenaar kan hier geld mee verdienen wanneer een bezoeker via jouw website de advertentie aanklikt.
Simpel toch? Maar is het ook rendabel?
Google Adsense, werkt dat echt?
“Als het echt zo simpel is kan het toch nooit werken?” – Jazeker wel. Google Adsense kan zeker lucratief zijn. De reden dat Google Adsense voor een leuk (bij) inkomen kan zorgen is de manier waarop advertenties worden getoond. Google scant ‘real-time’ waar jouw website over gaat en toont aan de hand van de inhoud van jouw website relevante advertenties.
Niemand heeft er wat aan wanneer Google op jouw website over voetbal, advertenties gaat plaatsen van balletscholen.
Dus wanneer jij een website over voetbal hebt en een pagina gevuld hebt met content over de wedstrijd Barcelona tegen Real Madrid, zal Google waarschijnlijk een advertentie tonen van een bedrijf dat voetbalreizen organiseert. De kans dat een bezoeker op deze advertentie klikt is dan natuurlijk vele malen groter dan dat hij klikt op de advertentie van de plaatselijke balletschool. Op deze manier winnen alle partijen; de adverteerder wordt online gevonden, Google ontvangt inkomsten van de adverteerder en betaalt jou een gedeelte van de verkregen inkomsten als vergoeding. Iedereen blij!
Wat belangrijk is om te weten van Google AdSense is dat de ene klik de andere niet is.
De vergoeding die je krijgt wanneer een bezoeker op een advertentie klikt is afhankelijk van het bedrag dat de adverteerder per klik betaalt. Het bedrag wat de adverteerder per klik betaalt aan Google is op zijn beurt weer afhankelijk van de verkozen zoekterm(en) en de concurrentie op deze zoektermen.
Er zijn bijvoorbeeld veel bedrijven die gevonden willen worden op de zoekterm ‘lening’ of ‘financiering’. Doordat de concurrentie in deze niche hoog ligt zal het bedrag per klik wat een adverteerder moet betalen aan Google ook hoger liggen. Natuurlijk levert een bezoeker die daadwerkelijk een lening of financiering afsluit veel geld op. Zo zal de vergoeding die je hier voor krijgt ook hoger liggen dan in andere niches.
Vrij logisch, maar wel het vermelden waard wanneer je wilt starten met een website met Google AdSense als verdienmodel en nog geen geschikte niche hebt gekozen.
Do’s & Dont’s van Google AdSense
Google Adsense kan een lucratieve manier van geld verdienen op het internet zijn, maar er zijn wel een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden. Google Adsense werkt vrij logisch en eenvoudig, maar toch komt er meer bij kijken dan een paar advertenties op een website plaatsen en hopen dat het geld binnen gaat stromen.
We beginnen met de absolute dont’s van Google AdSense. Dit zijn er namelijk maar twee.
Don’t
- Bouw nooit je volledige business op Adsense als verdienmodel. Google is erg strikt in zijn beleid en hoe meer je gaat verdienen met Google Adsense, hoe beter ze je in de gaten houden. Een klein foutje is zo gemaakt en dan ben je alles kwijt.
- Zo’n foutje is bijvoorbeeld het klikken op je eigen advertenties. KLIK NOOIT OP JE EIGEN ADVETENTIES!!! Google is er niet van gecharmeerd wanneer je probeert te frauderen. Op je eigen advertenties klikken of anderen daartoe aansporen zal resulteren in een verwijdering van je Google account. Geen Google account betekent geen Adsense meer, maar bijvoorbeeld ook geen AdWords meer. Niet doen dus. Nooit!!
Do’s
- Kies een lucratieve niche. Doe onderzoek en denk logisch na. Maak een concurrentie analyse en bekijk in welke niche er mogelijkheden liggen.
- Start met online adverteren, hoe gek dit misschien ook klinkt. Wanneer je € 1,- uitgeeft aan online advertenties, maar vervolgens € 2,- ontvangt maak je winst. Vrij simpel.
- Optimaliseer je website voor een verhoogde conversie. Zorg dat de advertenties op plekken staan waar er op geklikt gaat worden.
- Vergroot de vindbaarheid van je website. Start met zoekmachine optimalisatie voor meer organische bezoekers.
- Verhoog je Click Through Rate voor meer inkomsten.
- Besteed uit wat je niet zelf kunt. Verlies niet onnodig tijd en loop geen inkomsten mis doordat je je bezig houdt met zaken waar je zelf niet of moeilijk uitkomt.
In het kader van onze laatste DO;
Starten met Google Adsense en geen onnodige tijd en inkomsten verliezen?