De telefoon stond al een tijdje stil. Er kwamen maar geen aanvragen binnen. Op een gegeven moment begon het te jeuken. Je pakte Google Analytics erbij en zag dat het aantal bezoekers op je website aanzienlijk was gedaald. De oorzaak hiervan: je was gezakt in Google. De zoekwoorden waar je voorheen nog in de top 3 stond, zijn nu uit de top 5 gevallen. Hoe is dit mogelijk en wat zijn mogelijke oorzaken hiervoor? Lees verder en ontdek meer over de mogelijke redenen dat jij gezakt bent in Google.
Links
Een goede of slechte linkbuilding kan een hoop invloed hebben op je ranking. Deze enorme invloed blijkt maar weer eens wanneer er een aantal nieuwe links binnenkomen of een aantal bestaande links verdwijnen.
Nieuwe links
Een mogelijke reden dat jij gezakt bent in Google, kan veroorzaakt zijn door de binnenkomst van nieuwe links naar jouw website. Wanneer deze links een lage autoriteit hebben, of een hoge spam rate, heeft dit een negatieve invloed op je ranking.
Gelukkig zijn er programma’s om deze gegevens te analyseren. Kijk bijvoorbeeld eens op majestic.com en analyseer de nieuw binnengekomen links op je website. Vaak kun je na een paar minuten al de vinger op de zere plek leggen!
Verloren links
Nieuwe links hebben een flinke invloed op je ranking in Google, maar zie verloren links ook niet over het hoofd. Deze hebben namelijk minimaal net zo’n grote invloed.
Vooral de websites met een kleiner linkprofiel zijn zeer afhankelijk van de kwaliteit van hun bestaande links. Als een deel hiervan wegvalt (om wat voor reden dan ook), kan het zijn dat je website flink aan autoriteit inlevert en ineens zal zakken in de rankings van Google.
Technische problemen
Technische problemen kunnen er ook voor gezorgd hebben dat jij gedaald bent in Google. Er zijn een aantal mogelijkheden hiervoor.
Serverproblemen
Ten eerste is het mogelijk dat je serverproblemen hebt. Google wilt altijd de beste gebruikservaring bieden aan consumenten die via haar website zoeken. Mochten de crawlers van Google op je website uitkomen en zien dat deze door een serverprobleem (tijdelijk) niet bereikbaar is, zal je op dat moment uit de rankings worden gehaald. Mocht dit probleem zich vaker voordoen, dan gaat Google jouw website als een probleemgeval zien en loop je het risico ook niet meer terug te komen op je voorheen behaalde topposities.
Coderingsfouten
Een ander technisch probleem dat ervoor kan zorgen dat je daalt in Google is te vinden in je codering. Veel webmasters maken de fout alleen maar via een CMS als WordPress te werk te gaan en nooit hun eigen website ‘in het echt’ te bekijken. Op deze manier kan een kleine typefout ervoor zorgen dat je gehele website over zijn nek gaat en er compleet anders uit komt te zien dan bedoelt. Google ziet dit ook en zal je bepaald geen hogere waardering hiervoor geven. Deze fout is snel gemaakt, maar ook makkelijk te voorkomen. Controleer je website dus altijd voordat je wijzigingen de lucht in brengt.
Externe factoren
Er zijn een aantal externe factoren die kunnen zorgen voor een daling in je rankings. Factoren die niet vanuit jezelf komen, maar vanuit Google. De twee voornaamste factoren die hiervoor zorgen, zijn een wijziging in de ranking factors van Google en een penalty van de zoekmachine.
Wijziging ranking factors
Google heeft honderden factoren die invloed hebben op je uiteindelijke positie. Deze hebben allemaal een andere invloed. Waar de ene factor ruim 20% van je positie beïnvloedt, heeft de andere nog geen 2% invloed.
Waar dit verschil op het eerste gezicht al lastig lijkt, veranderen deze factoren ook nog eens om de zoveel tijd. Zo’n verandering kan juist de oorzaak zijn dat jij ineens bent gezakt. Om een extreem beeld te schetsen, kan jouw website heel erg afhankelijk zijn van de geschreven content en heeft het erg weinig inkomende links. Wanneer Google haar algoritme en ranking factors verandert en links ineens zeer belangrijk worden, is het logisch dat je zal zakken.
Google Penalty
Toch kan het ook voorkomen dat het puur je eigen schuld is dat je bent gezakt in Google. Je hebt een fout gemaakt door bijvoorbeeld verkeerde links naar je website te laten verwijzen, de bezoeker dood te gooien met een zoekwoord of andere black hat SEO technieken hebt gebruikt. Google heeft je hiervoor bestraft en (tijdelijk) uit haar rankings gehaald.
Wanneer ze dit gedaan hebben, sturen ze je altijd een bericht. Kijk deze na en ontdek waar de fout ligt. Lees ook hoe Google jouw website beoordeeld.
Al met al
Al met al zijn er een hoop mogelijke oorzaken die er voor gezorgd kunnen hebben dat je website is gedaald in Google. Oorzaken hiervoor kunnen onder andere met je links te maken hebben, met technische problemen of kunnen een externe oorzaak hebben. Ga bovengenoemde punten na en ontdek waar de oorzaak bij jouw website ligt. Kom je er toch niet uit? Neem dan eens contact op en laat ons je helpen!