Iedereen die de basisprincipes achter SEO weet, kan er wel voor zorgen dat hij een paar honderd bezoekers – misschien zelfs meer krijgt. Toch weet niet iedereen deze bezoekers in klanten om te zetten en conversie te behalen. Tegenwoordig heersen er dan ook een hoop fabeltjes over conversie optimalisatie. Heel veel ‘bewezen’ technieken werken tegenwoordig niet meer of hebben überhaupt nooit gewerkt. Vandaag behandelen we voor jou de 5 geheimen achter conversie optimalisatie. Wat zijn technieken die nog niet iedereen weet en wat is er nog meer bekend over veelgebruikte conversie optimalisatie technieken? Je leest het hieronder!
Leer ook hoe jij voorkomt dat je SEO onder je conversie optimalisatie leidt.
A/B tests zijn een fabeltje
‘Vroeger, in een land hier ver vandaan, woonde een conversie optimalisatie specialist. Hij maakte de kleur van een button oranje in plaats van blauw. Opeens steeg zijn conversie percentage met wel 8%. Toen leefde hij nog lang en gelukkig. Einde.’
Er bestaan een hoop onwaarheden over de werking van A/B tests. Er bestaat geen perfecte versie waar je twee aparte versies van je website aan een bezoeker voorlegt en deze opeens wél klant wordt bij de ene website, terwijl hij dat niet geworden zou zijn bij de andere. De kans is zelfs groot dat je vroege lead verdwijnt, waar deze bij het oude design juist wel klant was geworden. De reden dat je conversie plotseling ineens hoger komt te liggen, is meestal door het feit dat je een nieuwe aanbieding op je website hebt.
Toch kan A/B testing een positieve werking hebben op je conversie percentage. Je moet alleen geen wonderen verwachten. A/B testing werkt zeer goed als je website nog een zeer lage conversie heeft. Wanneer je bijvoorbeeld nog minder dan 1% conversie hebt, is er nog een hoop te winnen. Nieuwe designs kunnen je steeds een stukje verder helpen. Toch moet je voorzichtig zijn wanneer je conversie al vrij hoog ligt. Wanneer dit boven de 10% ligt, valt er niet veel winst meer te behalen. Nieuwe designs nemen dan het risico met zich mee dat je conversiepercentage alleen maar daalt.
Conversie optimalisatie verhoogt de kwantiteit van je leads, niet de kwaliteit
Een sale is een sale. Over de precieze invulling van het begrip ‘lead’ valt echter te twisten. Als je je website puur gebruikt om leads te genereren, concentreer je dan niet alleen op het aantal leads, maar ook de kwaliteit hiervan. Leads en sales staan dan ook in nauw verband met elkaar.
Kwantiteit vertaald zich niet altijd naar kwaliteit. Een hogere conversie kan zelfs het aantal leads verlagen, maar een verhoging van het aantal leads kan ook je conversie verlagen. Bekijk het als volgt:
Wanneer je je bezighoudt met conversie optimalisatie, kun je je op twee punten concentreren. Allereerst kan je je puur richten op het genereren van leads. Aan alle kanten push je bezoekers je nieuwsbrief af te nemen, je E-book te downloaden of contact met je op te nemen. Doordat je ze teveel onder druk zet dit te doen, kun je het aantal leads verhogen, maar dit hoeft niet te betekenen dat dit personen zijn die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar hetgeen je hebt te bieden.
Het verhogen van je conversie kan ook betekenen dat je de kwaliteit van je leads verhoogd. Je probeert direct de ‘foute’ personen eruit te filteren om er voor te zorgen dat een hoger percentage van je leads ook daadwerkelijk een betalende klant wordt. Dit kan juist weer ten koste gaan van het aantal leads.
Probeer al met al een juiste verhouding te vinden tussen de kwaliteit van je leads en de kwantiteit van je leads.
Verhoog je click-through-rate om je conversie te verhogen
Het geheim om je conversie te verhogen, kan soms het verhogen van je click-through-rate (CTR) zijn. Wanneer je je CTR verhoogt, verhoog je de commitment bij je bezoekers en neemt de kans toe dat zij actie ondernemen.
Op het moment dat je bezoekers enthousiast genoeg zijn om een button of aanbieding aan te klikken, resulteert dit enthousiasme regelmatig in een conversie. Een simpele berekening zegt dat wanneer jij je CTR verdubbelt, dat je conversiepercentage ook verdubbelt.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je je bezoeker no matter what moet pushen door te klikken. Wanneer zij een aanbieding waar ‘gratis’ op staat aanklikken, maar deze blijkt niet gratis te zijn, verlaag je juist je conversie.
Je CTR is juist een goede manier om te controleren of de eerste stap van het verkoopproces juist is. Wanneer je CTR in orde is, weet je dat het aanbod goed is. Als je alsnog geen conversie realiseert, weet je dat het ligt aan het vervolgproces. Gebruik je click-through-rate daarom om je analyse op te delen en af te bakenen.
Je aanbieding bepaalt je conversie
Er kunnen tientallen tactieken en technieken op je website losgelaten worden om je conversie te optimaliseren. Je investeert duizenden euro’s en honderden uren en na verloop van tijd kom je tot de conclusie dat je investering heeft gewerkt. Fout!
Negen van de tien keer ligt je behaalde conversie niet aan allerlei conversie optimalisatie tactieken, maar simpelweg aan het aanbod dat je hebt voor bezoekers. Wanneer jij iets unieks hebt te bieden – iets dat je concurrenten niet hebben – zijn bezoekers sneller geneigd voor jouw aanbieding te kiezen. Dit heeft niets te maken met de kleur van een button of de ingestelde tijd van een pop-up, maar met de kwaliteit van je aanbieding.
Probeer je dus niet stuk te staren op allerlei technieken en regeltjes, maar simpelweg bij jezelf na te gaan of wat jij hebt te bieden wel echt uniek is.
Sla je landingspagina over
Dit klinkt heel rigoureus: het niet meer gebruiken van je landingspagina’s. Bijna ieder bedrijf haalt haar online conversie grotendeels uit de verschillende landingspagina’s die zij hebben. Toch is een landingspagina niet altijd nodig om je conversie te verhogen.
Wanneer je regelmatig gebruik maakt van advertenties (zoals Google Adwords of adverteren op Facebook), geef je je product of aanbieding vaak al goed weer. De interesse is gewekt en sommigen willen direct over gaan tot actie. In dit geval is een landingspagina soms een onnodige omweg. Waarom zou je een tussenstap nemen, waarbij de kans op een bounce groot is, wanneer je je bezoekers direct kunt laten converteren.
Kies er in sommige gevallen daarom voor om je landingspagina over te slaan en je bezoeker vanaf een advertentie direct door te verwijzen naar een salespagina. Op deze manier kun je je conversie aanzienlijk verhogen.
Al met al
Al met al zijn er verschillende geheimen achter conversie optimalisatie. Zo zijn A/B tests absoluut geen zekerheid op succes. Ook is het belangrijk een goede balans te vinden tussen de kwaliteit- en de kwantiteit van je leads. Daarbij kun je je CTR gebruiken om je conversie te verhogen. Staar je ook niet stuk op allerlei tactieken en technieken, terwijl je conversiepercentage meer wordt beïnvloedt door de kwaliteit van je aanbieding. Ten slotte kun je er soms voor kiezen om je landingspagina over te slaan en bezoekers direct door te verwijzen naar een salespagina.
Zo zijn er nog tientallen manieren te bedenken om je conversie te verhogen. Om echt resultaat te boeken, is het toch aan te raden dit uit te besteden aan een specialist. SAM Online Marketing is de partij die je hiermee kan helpen. Bel ons eens op via 085 303 5754 of stuur een mail naar info@samonlinemarketing.nl om de mogelijkheden te bespreken. We zien je reactie tegemoet.
Tot volgende week!