Sociale media (met een smerige naam ook wel ‘Socials’ genoemd) zijn hip. Alhoewel men tegenwoordig meer sociale campagnes opzet omdat het ‘moet’, zijn de diverse kanalen mits goed ingezet een echte meerwaarde voor jouw business. Vooral wanneer je lokaal en op wat kleinere schaal te werk gaat, is het bovendien iets wat je zelf op kunt zetten.
Doelen bepalen
De eerste en belangrijkste stap in het opzetten van een succesvolle sociale media strategie, is het bepalen van doelen. Iedereen kan met hagel schieten en er een X-bedrag tegenaan gooien, maar wanneer je op professionele wijze te werk wilt gaan, moet je zorgvuldig te werk gaan. Het is daarom belangrijk om vooraf doelen te bepalen – realistische doelen welteverstaan.
Een goed model voor het opzetten van concrete doelen, is het S.M.A.R.T. model:
- Specific (specifiek)
- Measurable (meetbaar)
- Attainable (haalbaar)
- Relevant (relevant)
- Time-bound (tijdsgebonden)
In het kort is het dus noodzaak om specifieke doelen te stellen. Deze doelen moeten meetbaar zijn, maar ook haalbaar en relevant. Bovendien moet er een tijd aan verbonden zijn wanneer deze doelen gehaald moeten worden. De doelen verschillen per kanaal; Facebook dient natuurlijk op een andere manier ingezet te worden dan Instagram of LinkedIn.
Concreet zou je dus het volgende doel kunnen stellen:
“We gaan promotieberichten voor ons restaurant op Facebook posten om het aantal reserveringen te verhogen. We willen hiervoor een bereik van 2.000 man halen, waarbij we minimaal 20 likes erbij halen, er 100 keer op de link wordt geklikt en er 10 keer gereserveerd wordt.”
Doelgroep bepalen
Wanneer je doelen hebt gesteld, is het zaak om de doelgroep te vinden die aansluit op deze wens. Hierin is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, om een zo duidelijk mogelijke doelgroep te creëren. Een manier om jouw ideale klant in kaart te brengen, is door een buyer persona te maken. Hiervoor moet je jezelf een aantal vragen stellen:
- Is mijn campagne lokaal, regionaal of landelijk?
- Richt ik mij op mannen, vrouwen of allebei?
- Hoe oud zijn mijn potentiële klanten?
- Wat is het opleidingsniveau van mijn klanten?
- Hoe informeren mijn klanten zich?
- Wat is het inkomen van mijn klanten?
- Want doen mijn klanten in hun vrije tijd?
Hoe meer vragen je hiervan kunt beantwoorden, hoe beter je een beeld krijgt van jouw doelgroep. Dit is natuurlijk wanneer je een nieuwe pagina start. Wanneer jouw pagina al duizenden likes heeft, kun je deze gegevens al achterhalen.
Kanalen creëren
Je hebt nu jouw doelen bepaald en jouw doelgroep in kaart gebracht. Wanneer je dit nog niet gedaan hebt, is het zaak om jouw kanalen op te zetten. Zorg dat alle gegevens kloppen, zoals openingstijden, omslagfoto en bio. Ga je voor cross promotie? Dan is het ook zaak om jouw kanalen en advertenties te koppelen aan jouw website, om zodoende meer traffic te genereren.
Moet je vanaf 0 beginnen? Dan is het altijd goed om jouw kanalen een kick-start te geven. Nodig jouw vrienden, klanten en andere relaties uit om jouw pagina’s te liken. Het zal je misschien geen duizenden likes opleveren, maar het is zeker een lekker begin.
Budget bepalen
We zijn al een heel eind op weg. Maar we missen nog een zeer belangrijk onderdeel. De keiharde centen. Hoeveel geld wil je namelijk in totaal investeren en hoeveel geld denk je nodig te hebben om bovenstaande doelen te kunnen bewerkstelligen? Het is hiervoor goed om een x-bedrag per maand vrij te maken en een x-bedrag per advertentie te investeren.
Content creëren
Zelfs iets creatiefs als het maken van content gaat volgens een vast plan. Je hoeft niet ad hoc te werk te gaan, maar je kunt een hoop content in één keer schrijven. Heb je geen idee wat je aan content moet produceren? Geen zorgen, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kijk gewoon naar wat de succesvolste bedrijven in jouw niche doen en put hier inspiratie uit.
Wanneer je eenmaal genoeg inspiratie en mogelijke onderwerpen hebt, kun je een concreet plan gaan maken. Het beste is om hiervoor een content kalender te maken. Tevens kun je jezelf een aantal vragen stellen:
- Welke content ga ik maken?
- Wie is mijn specifieke doelgroep per type content?
- Hoe vaak ga ik mijn content posten?
- Wanneer ga ik mijn content posten?
- Wie gaat de content produceren?
Advertentie(s) maken
Alles is gereed. Nu kunnen we ons EINDELIJK richten op waar we het in eerste instantie om deden: de advertentie(s). Alle gegevens die we hierboven hebben verzameld, kunnen we inzetten om zo goed mogelijke advertenties te creëren. We hebben concrete doelen gesteld, hebben onze doelgroep in kaart gebracht, hebben ons budget bepaald en hebben content gecreëerd. Nu is het een kwestie van al deze gegevens samenvoegen tot enkele superadvertenties.
Monitoren
“De perfecte campagne is niet in één dag gecreëerd”
Dit statement gaat echt op. Er is nog nooit iemand die in één keer de perfecte advertentie heeft gemaakt. Natuurlijk wil je direct een perfecte ROI, maar dit is niet altijd realistisch. Het is daarom belangrijk om jouw campagnes goed te monitoren en de resultaten te analyseren. Zijn jouw doelen wel behaald? En wanneer dit niet het geval is, waarom niet?
Er zijn diverse manieren om de resultaten van jouw campagnes te meten. Zo hebben kanalen als Facebook en Instagram een uitgebreid CMS, waar je zo ongeveer elke statistiek krijgt voorgelegd.
Het belangrijkste om in acht te nemen voordat je een Social Media campagne gaat starten, is dat je nooit klaar bent. Wanneer je eenmaal een succesvolle aanpak hebt gevonden, is het geen garantie dat deze ook blijft werken. Het is daarom belangrijk om constant de statistieken in de gaten te houden, jouw advertenties bij te stellen en om steeds met nieuwe, unieke content te komen.