We krijgen steeds meer te maken met emoji’s. Vroeger vooral gebruikt door jongeren, tegenwoordig ook populair onder de oudere generaties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze trend zich voortbeweegt in de richting van de marketingcommunicatie. Voornamelijk op social media, waar bedrijven interactie zoeken met hun doelgroep, maken bedrijven vaker gebruik van emoji’s om hun boodschap aan te vullen. In dit artikel bespreken we 7 bedrijven die op heel creatieve wijze emoticons hebben gebruikt in hun social media campagne, in samenwerking met JM Promotions!
1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek ?
Nog niet zo lang geleden heeft Facebook een nieuwe like-button geïntroduceerd. Iets waar de marketingafdeling van Alpro handig op in heeft gespeeld. Ze vroegen hun volgers welke Amandeldrink favoriet was en de vraag kon beantwoord worden aan de hand van de emoji die geïntegreerd is in de like-button van Facebook. Een goede en innovatieve manier om erachter te komen wat (potentiële) klanten willen en vinden.
2. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend ✈
Het webcare team van KLM mag wel legendarisch genoemd worden. Op correcte, maar grappige manier staan zij hun klanten te woord en daarbij schuwen ze het inzetten van emoticons niet. Ook het team dat de verantwoordelijkheid draagt over de online content kan prima uit de voeten met het gebruik van emoticons die de boodschap ondersteunen en interactie uitlokken. Die interactie is gelukt. Het bericht heeft meer dan 1.000 likes en meer dan 350 opmerkingen uitgelokt.
3. #doeslief campagne van SIRE
Ook bij de nieuwe #DOESLIEF campagne van SIRE spelen emoji’s de hoofdrol. De campagne is o.a. gericht op onaardig gedrag op social media en moet Nederlanders een spiegel voorhouden. Hoe reageer je op mensen, zonder dat het uit de hand loopt? Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Jelle twittert: „Dat lokken die joden zelf uit. Eigen schuld!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren, want een geschrokken en de hashtag #Doeslief volstaan om iemand een spiegel voor te houden.
4. WWF gebruikt dieren emoji’s om bewustwording te creëren ?
Om aandacht te vragen voor bedreigde diersoorten begon het WWF een Twitter-campagne die in totaal uit 17 emoticons van bedreigde diersoorten bestond, zoals de ? en de ? . Door het volgen van de hashtag #EndangeredEmoji, een retweet, of door te reageren op het bericht met één van de 17 emoticons gaf men een donatie. D.m.v. de laatst genoemde optie doneerde men aan specifiek dat bedreigde dier. De donatiekosten waren maar €0,10 per keer, maar de campagne heeft toch binnen drie maanden na de release 559.000 vermeldingen gekregen en 59.000 aanmeldingen binnen gehaald.
5. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart ?? ??
Het spreekt voor zich dat condoomfabrikant Durex veilige seks propageert. In hun marketingcampagne waarin ze deze boodschap onderstrepen hebben ze ook het gebruik van emoticons ontdekt. Tot op heden is het standaard emoticons pakket nog niet uitgerust met een emoticon van een condoom, maar daar zet Durex zich wel uitermate voor in. Je kunt je indenken dat de maatschappelijke belangen van veilige seks hierbij een grote rol spelen.
6. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist ?
Bij de marketingcampagne Good Times at McDonald’s lag de focus volledig op emoticons. De campagne bestond uit 5 verschillende uitingen. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s `opgelost`. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg, bij McDonald’s sluit je deze ervaringen op een goede manier af. We’re lovin it! De marketingcampagne bedoelen we dan natuurlijk ?!
7. Bol.com stelt klanten een vraag en creëert interactie
De social media accounts van Bol.com laten geen actualiteit onbenut om er op de door hun zo kenmerkende manier op in te haken. Met menig post toveren zij een lach op het gezicht van de lezer en lokken ze interactie uit. Met Valentijnsdag ❤️ in het verschiet plaatste zij bovenstaande afbeelding op Facebook. De post had een enorm bereik en leverde evenveel interactie op. Zeker dat het mensen inspireerde om een cadeautje te kopen, want Bol kan op de dag van bestelling nog bezorgen.
Social media uitbesteden!
Heb je hulp nodig bij het opzetten van social media campagnes? Of wil je het graag uitbesteden? Wij helpen je graag!
Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder sterke social media kanalen. Toch is het eerder een regel dan uitzondering dat er pas aandacht in gestoken wordt als er tijd over is. Dat kan anders, want met een duidelijke social media strategie is het beheren van je kanalen zo gepiept! Wil je meer weten of de mogelijkheden? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.