Wat houdt een contentkalender voor social media in?
Een contentkalender voor social media is een strategische tool die bedrijven en content creators helpt bij het organiseren van content voor consistente groei.In een content planner is het mogelijk om toekomstige content te plannen voor vele verschillende platforms. Denk hierbij aan platforms zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik Tok, Snapchat, YouTube, Pinterest en ook Gmail. Een social media kalender moet je eigenlijk zien als een guideline voor jouw social media. Benieuwd naar wat een social media content planner is in details? Lees hieronder wat jij kan verwachten bij het gebruiken van een content kalender:
- Content plannen: Door deze planner te gebruiken zorg jij dat jouw content altijd overzichtelijk is genoteerd en jij precies weet wanneer welke content live gaat op welk platform. Hierdoor zorg jij dat je consistent blijft met het posten op social media, wat uiteindelijk weer leidt tot het groeien van jouw online aanwezigheid.
- Analytics bijhouden: Met het bijhouden van de analytics van jouw performances, kan jij precies zien wat er werkt en wat beter kan met betrekking tot jouw content. Hierdoor kan je patronen, trends en verbeterpunten noteren en zorgen dat jouw volgende content goed scoort.
Voordelen van een contentkalender voor social media gebruiken
Het gebruiken van een content planner voor social media brengt meer voordelen met zich mee dan alleen overzicht. Zo heb jij profijt aan het bevorderen van de groei van jouw platforms en zijn er zijn er nog vele andere redenen dat jij kan profiteren aan het creëren van een content planner, namelijk:
- De mogelijkheid om content in te plannen in een duidelijk overzicht.
- Creëer een verzamelplek voor alles omtrent content.
- Het kunnen opslaan van statistieken van oude posts.
- Bijhouden van belangrijke opkomende data voor jouw bedrijf.
- Analytics opslaan en later kunnen bekijken.
- Bericht inplannen als influencer bedrijf voor content creators.
- Exponentiële groei maken als bedrijf door consistent kunnen blijven.
Wat moet je doen voordat je een contentkalender maakt?
Wij raden aan om voordat jij begint met het maken van jouw gepersonaliseerde content planner, dat jij eerst onderzoek doet naar jouw social media, dit noemen wij het uitvoeren van een audit voor social media. Hierbij ga je kijken naar de analytics, inzichten, van jouw social media platforms om erachter te komen hoe jouw gewenste doelgroep in elkaar steekt en wat wel of niet werkt bij aan jouw content.
Tijdens het uitvoeren van een audit voor content creation ga jij vooral kijken naar de prestaties van je kanaal. Zoek hierbij naar het meest succesvolle bericht dat je hebt geplaatst, welke soorten berichten de meeste betrokkenheid hebben en wanneer jouw publiek het meest actief is. Daarnaast ga je ook kijken naar de prestaties van berichten en de populariteit tussen actuele en tijdloze inhoud. Aan het einde noteer je waar jouw platform nu is en stel je voor jezelf vast waar je naartoe wilt en hoe jij dit gaat bereiken. Kleine tip: Een gedetailleerde content kalender maken voor social media kan hierbij helpen!
Ben jij nieuw op social media en heb jij nog geen statistieken om erbij te halen? Begin dan met het maken van een duidelijk contentplan en voer deze audit uit na de eerste twee maanden van jouw sociale media avontuur.
Wat staat er allemaal in een goede contentkalender?
Bij het samenstellen van een contentkalender is het belangrijk dat er een paar factoren zijn die jij gegarandeerd gaat gebruiken, zodat jij als creator kan zorgen voor groei in jouw social media cijfers. Door de volgende paar punten die wij hieronder voor jou hebben opgeschreven, ben jij straks verzekerd van een social media contentkalender voor 2025 die jou op weg gaat helpen naar het doen groeien van jouw socials:
- Type content;
- Inhoud content;
- Datum van plaatsing;
- Verantwoordelijke van content;
- Taakverdeling;
- Deadlines.
Door het implementeren van de bovengenoemde punten creëer jij een gedetailleerde content creator planner die meer kan dan het bijhouden van jouw social media ideeën. Hierdoor ga jij ervoor zorgen dat je meer inzicht krijgt in de prestaties van je posts, leer jij je volgers beter kennen en zorg je ervoor dat jij altijd weet wat je moet doen voor social media.
Hoe maak je een contentkalender voor 2025 in 9 stappen?
Nu jij alles hebt geleerd over wat er belangrijk is in een contentkalender, gaan wij jou precies vertellen hoe je uiteindelijk zelf een contentplanning kan samenstellen. Zie hieronder de 9 stappen waarin jij een succesvolle content planner gaat creëren:
1. Vaststellen van een doel
Voordat je begint met het daadwerkelijk opstellen van jouw content schema, is het belangrijk dat je weet met welk doel jij de wereld van sociale media instapt. Zo heb je doelen als meer leads willen genereren, het ontwikkelen van een betrokken publiek of bijvoorbeeld het verhogen van je volgersaantal. Daarnaast zijn er nog andere doelstellingen, maar hierbij moet je rekening houden met het feit of jij als individu social media gebruikt, of bijvoorbeeld als bedrijf. Denk hier dan ook goed over na voordat jij besluit wat je gaat doen met jouw platforms.
2. Niche uitkiezen
Beginnen met het filmen van content is makkelijker wanneer je weet wat voor type content jij gaat plaatsen op social media en op welke verschillende platforms dit komt te staan. Zo zijn LinkedIn en Tik Tok twee hele andere platforms en is het belangrijk om te onderscheiden wat voor soort posts jij waar wilt gaan posten. Hierbij is het goed om in je achterhoofd te houden wat je uiteindelijke doel is met social media. Benieuwd naar een voorbeeld van een content niche? Zo’n niche is bijvoorbeeld educatief, inspirerend of amusement.
3. Template maken
Maak een template gebaseerd op al jouw behoeftes. Wil jij een plek om brainstormsessies op te slaan, of om analytics bij te houden van voorgaande posts? Vraag jezelf af wat voor jou belangrijk is aan een content planner en baseer hierop wat jij absoluut moet hebben voor een social media contentkalender die voldoet aan al jouw wensen.
4. Social media platforms kiezen
Wanneer jij een contentplanning maakt is het belangrijk om te weten op welke platforms jij aanwezig gaat zijn. Zo personaliseer jij meteen jouw planning en kan jij meer focussen op platforms die meer aansluiten bij jouw doel.
5. Rekening houden kalenderjaar
Bij het inplannen van jouw content is het goed om het kalenderjaar ernaast te houden. Zijn er komende feestdagen waar jij content over wilt maken? Of gaat jouw bedrijf binnenkort een product lanceren? Al deze data is belangrijk om mee te nemen in de uiteindelijke plannen voor jouw content om meer interactie te genereren.
6. Audit uitvoeren
Zorg dat voordat jij je social media gaat inplannen, jij eerst onderzoek hebt gedaan naar de prestaties van je huidige platforms. Kijk hierbij naar de meest populaire posts en wat zij met elkaar gemeen hebben. Ook is het goed om een duidelijk beeld te krijgen van jouw gewenste doelgroep en jouw volgers nu. Wanneer zijn jouw volgers het meest actief en met welke content hebben zij meer betrokkenheid? Noteer dit voor jezelf en baseer hierop jouw toekomstige content ideeën. Wanneer jij nog niet lang op social media bent, of zelfs gaat beginnen, kan je na de eerste 2 maanden van jouw nieuw geplande social media plan deze audit alsnog uitvoeren.
7. Content toevoegen
Dit is dan hèt moment: Het is tijd om jouw content toe te voegen aan jouw social media planner. Nu kan jij een duidelijk overzicht creëren voor geplande content die online moet komen op bijvoorbeeld Pinterest en kan jij jouw eerste post plaatsen.
8. Ruimte voor trends
Het kan weleens voorkomen dat jij vooruit hebt gepland en dat er opeens een trend voorbij komt die perfect aansluit bij jouw social media. Het is belangrijk dat jij jezelf de ruimte geeft om dit soort trends te kunnen filmen en posten. Zorg er daarom voor dat jouw social media planning niet volledig is ingepland 7 dagen van de week, zodat jij ook eventuele ruimte creëert voor de participatie aan sociale media trends.
9. Plan in details
Uiteindelijk draait het natuurlijk om het overzicht voor content die live komt op jouw social media, toch wordt hier vaak iets heel erg belangrijks vergeten, namelijk de tijd om het script te schrijven en te filmen. Bij het inplannen van jouw posts is het ook belangrijk om te plannen wanneer dit script wordt geschreven, gefilmd, ge-edit en uiteindelijk geüpload.
5 tips voor het plannen van je social media contentkalender
Het plannen van jouw social media content planner kan overweldigend zijn. Om jou een beetje op weg te helpen hebben wij hieronder wat tips voor jou genoteerd zodat jij straks beschikt over een content planner die jou gaat helpen bij het doen groeien van je socials. Wij hebben de 5 beste tips voor jou opgeschreven voor het plannen in jouw contentkalender:
- Minstens 3 keer per week posten: Zorg dat jij minimaal 3 keer per week iets post op social media. Dit zorgt ervoor dat een platform zoals Instagram jouw content blijft pushen richting jouw volgers en doelgroep.
- Doe vooraf onderzoek: Doe een onderzoek naar wanneer jouw volgers het meest actief zijn en noteer dit in jouw social media contentkalender. Jij wilt uiteraard posten wanneer jouw doelgroep online is en jouw posts daadwerkelijk kunnen zien.
- Maak duidelijke taakverdeling: Maak van tevoren een duidelijk scenario waar jij je de komende paar weken aan gaat houden. Hierbij moet je ook inplannen dat je bijvoorbeeld een script gaat schrijven, filmen, editen en posten.
- Noteer content ideeën: Noteer veel content ideeën en let hierbij op met de trends.
- Houd rekening met data: Let op dat je rekening houdt met feestdagen, lancering van producten en andere belangrijke zaken die van toepassing zijn voor jou.
Handige tools voor jouw contentkalender
Het maken van een content kalender voor social media heb jij geheel zelf in de hand. Zo kan jij kiezen voor een platform dat je meer als braindump kunt gebruiken, maar heb je ook tools die zelfs voor jou uploaden op meerdere platformen. Om jou te helpen aan een content kalender tool die bij jou past hebben wij voor jou onderzoek gedaan naar de vele verschillende opties en allemaal genoteerd zodat jij een duidelijk overzicht hebt van de diverse mogelijkheden. Zie hieronder de lijst met social media tools die jou kunnen helpen bij het samenstellen van een social media planner die past bij jouw behoeftes:
✓ Notion: Notion is een uitgebreide tool waarin jij gemakkelijk posts kan bijhouden, geautomatiseerde functies kan samenstellen om het plannen van berichten makkelijker te maken en om als braindump te gebruiken. Bij het gebruik van deze tool zijn de mogelijkheden oneindig. Daarnaast is dit een gratis optie, maar je kan ook kiezen voor betaalde al gemaakte templates.
✓ Google Sheets: Dit is één van de meest populaire keuzes voor individuele content creators en kleinere teams. Ook is dit een gratis optie en kan je gemakkelijk collaborations met andere bedrijven of influencers uitvoeren. Wel kost het een tijdje om dit helemaal op te zetten naar persoonlijke voorkeur.
✓ Microsoft Excel: Deze spreadsheets zijn gebruiksvriendelijk, maar niet zo gedetailleerd als bovengenoemde opties.
✓ Google Calendar: Wanneer jij een content creator bent die voornamelijk alleen werkt, is Google Calendar een goede optie. Zo kan jij je eigen dagen gemakkelijk inplannen en markeren met verschillende kleuren.
✓ Editorial plugin Wordpress: Deze plugin is simpel en geheel gratis. Wel is deze functie afhankelijk van posts die al zijn gepland in Wordpress zelf. Dit kan vervelend zijn, maar dat verschilt per persoon.
✓ Hootsuite: Met Hootsuite kan jij dieper in de statistieken van social media duiken en krijg je veel meer informatie over de prestaties van je content. Daarnaast kan je via deze tools jouw content plannen en wordt dit automatisch geplaatst op meerdere platformen. Dit is dan ook een ideale optie wanneer jij je bevindt op meerdere platforms en niet genoeg tijd hebt om elke dag zelf te posten.
Nu jij weet welke tools je kan gebruiken voor je eigen social media kalender is het tijd om je content planner voor 2025 te gaan maken!