Content Curatie – Als internet marketing bureau begrijpen we de waarde van content. Vooral ook de waarde van eigen unieke content creëren, bijvoorbeeld wekelijks hier op onze blog.
Met eigen unieke artikelen creëer je naamsbekendheid, geef je waarde weg in de vorm van informatie (wat potentiële klanten zullen waarderen) en kom je sneller met je website hoger in Google.
Google loves fresh content.
Toch is het niet altijd makkelijk (en aan te raden) om altijd alleen maar zelf nieuwe unieke content te creëren. Content curatie kan een hele goede vriend van je business worden, mits juist toegepast.
Lees snel verder!
(Wat weet jij over schrijven in spreektaal?)
Content curatie, wat is het?
“Content curatie is het herpubliceren van content van derden.”
Dat is heel kort gezegd content curatie, oftewel ‘content curation‘. Maar natuurlijk is het niet zo simpel als het er staat.
Voorafgaand aan de herpublicatie zul je interessante content moeten vinden, beoordelen, filteren, samenbrengen en aanvullen. Dit kun je handmatig doen door in alle uithoeken van het internet naar relevante content voor jouw doelgroep te zoeken, maar je kunt dit ook grotendeels automatiseren via allerhande tools of partnerships.
Het verspreiden van de content kun je natuurlijk op 1001 manieren doen zoals via alle social media kanalen of e-mail marketing. Content curatie wordt dan content marketing. De twee gaan hand in hand en zouden eigenlijk onderdeel moeten zijn van elke ondernemer die succesvol wil worden (op het internet).
Waarom content curatie?
Simpel.
We leven in een informatietijdperk waarin content marketing een veelbesproken item is. Overal ligt waardevolle content voor het oprapen. Informatie die interessant is voor jouw doelgroep. Door deze waardevolle informatie te delen met jouw doelgroep groeit je bezoekersaantal én zul je sneller gevonden worden op Google.
Daarnaast leven we ook nog eens in een hele haastige ‘snel-snel’ maatschappij.
Want zeg nu zelf, hoeveel tijd heb jij écht om zelf uniek geschreven content te produceren?
Per dag kun je overspoeld raken in informatie. Met responsive webdesigns, mobiele websites en een ‘instant-internet-connection’ hebben we de gehele dag toegang tot informatie.
Content curatie is de kunst om de meest interessante content uit deze rivier van informatie te vissen en er mee aan de haal te gaan. Dit kun je doen als een oermens, maar ook als een heer.
Content curatie kost tijd en energie (en soms geld)
“Schrijven is stelen van dieven”, dat klopt. Maar content één-op-één kopiëren (zonder bronvermelding en/of deeplink) is niet netjes.
De maker van de content heeft tijd en energie en in sommige gevallen zelfs geld in de creatie van de content gestopt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een door een online marketing bureau geschreven stuk. Dan is het ethisch gezien niet bepaald fraai als jij de credits probeert op te eisen die de originele maker eigenlijk verdiend.
Daarnaast niet erg slim ook als je bovenaan in Google wilt komen. Google houdt niet zo van duplicate content.
Een goede content curator brengt dan ook meerdere waardevolle stukken informatie samen in één artikel en voegt daar zijn eigen ‘schwung’ aan. Je kunt dit doen door vanuit meerdere artikelen alle geboden informatie tot één geheel te vormen en in je eigen woorden te verwoorden. In dat geval maak je er een volledig eigen stuk unieke content van en hoef je je geen zorgen te maken om Google of het plegen van plagiaat.
Neem je wel stukken tekst één op één over bekijk dan zeker de handleiding ‘content overnemen als een gentleman’ eens.
Hoe kom je aan waardevolle content?
Je bent al op onze blog, let’s go social op Facebook, Twitter en Google+! Wekelijks delen we unieke content, soms met wat content curatie hier voorafgaand zoals in dit artikel. Als internet marketing bedrijf zullen we altijd op de hoogte moeten zijn van de laatste ontwikkelingen, ook wij volgen alles op de voet.
Hoe ook jij aan top content komt?
Lees vakbladen binnen je niche. Voeg websites en interessante artikelen toe aan je favorieten of aan diensten als RSS, evernote of dropbox. Abonneer je op social media kanalen die te maken hebben met je vakgebied. Ontdek waar je bezoekers veel likes op geven of veel op reageren en gebruik deze informatie voor je eigen content.
Scan magazines en tijdschriften als die relevant zijn voor je doelgroep. Lees desnoods fysieke boeken als het top-notch-content kan opleveren. Er zijn voldoende manieren om aan je info te komen, het is aan jou de taak om eruit te pikken wat je nodig hebt en dit te smeden tot iets bruikbaars waar iedereen (jouw doelgroep) wat aan heeft.
Maar LET OP; “always be a gentleman when it comes to content curation!”
Ben jij onlangs een tof artikel of een coole website tegengekomen? Zet dan hieronder in een reactie de link naar de betreffende website! Bekijk ook onze 4 SEO tips om jouw website een kick start te geven.