Branding en PR zijn een essentieel onderdeel van je online business. Wanneer meer mensen jouw naam kennen, zal het aantal bezoekers naar jouw website toenemen en zal ook de conversie van jouw website stijgen, omdat men nou eenmaal meer vertrouwen in je heeft. Branding campagnes worden dan ook vaak los van SEO gezien, terwijl de twee in nauwer verband met elkaar staan dan je in eerste instantie zou denken. Een goede branding campagne heeft dan ook meerdere voordelen voor de SEO van jouw website. Hoe dragen branding campagnes eigenlijk bij aan de SEO van een website?
Een stukje achtergrond
SEO draait steeds minder om het keihard bouwen van linkjuice, en steeds meer om het daadwerkelijk creëren van een online naam voor jezelf. Google kan steeds beter de bekende, betrouwbare partijen van degene onderscheiden die zich alleen zo voordoen. Dit maakt het vooral op het gebied van linkbuilding steeds lastiger om jezelf te onderscheiden. Tenzij je een grote naam hebt, is het zeer lastig om op competitieve zoekwoorden snel bovenaan te komen. Toch kunnen we ook andersom beredeneren.
Wanneer je succesvol een online naam voor jezelf hebt gecreëerd, heb je je ware beloning verdiend. Je hebt namelijk een sneeuwbaleffect in werking gezet, waar je alleen maar van kunt profiteren. Google houdt – zoals hierboven al duidelijk wordt – van gerespecteerde namen. Wanneer je eenmaal een gevestigde naam bent, kun je eindelijk profiteren. De 4 factoren die hieronder staan beschreven, zijn van cruciaal belang om gevonden te worden in Google. Echter kunnen deze bijna niet gesimuleerd worden, zoals wel het geval is geweest bij de ‘oude’ vorm van linkbuilding.
Branded Searches & direct traffic
Een zeer belangrijke meetwaarde voor Google om de autoriteit van een website te meten, zijn de branded searches en het directe traffic. Wanneer meer mensen direct naar jou op zoek zijn – door de URL van jouw website direct in de browser te typen of door jouw bedrijfsnaam in Google te typen – komt dit je ook op een verhoogde waardering van Google te staan.
Een succesvolle branding campagne leidt tot meer naamsbekendheid. Meer personen zullen direct naar jou als bedrijf op zoek zijn, in plaats van naar een bedrijf in een bepaalde branche, waar jij dan toevallig in naar voren komt. Dit levert je niet alleen direct meer leads op, maar door de verhoogde waardering van Google kom je ook nog eens organisch beter naar voren.
Meer naamsbekendheid → meer branded searches → hogere waardering Google → betere organische positie → meer naamsbekendheid → et cetera…
Social Media citations
Een ander belangrijk onderdeel waarop Google de autoriteit van een website beoordeelt, zijn de zogeheten Social Media citations: Likes, reacties, deelacties, retweets et cetera. Een goede branding campagne kan men ook op sociale media voeren. Dit zorgt uiteraard voor meer interactie – en dus meer citations.
Wanneer men per post meer likes, reacties en deelacties heeft, kom dit uiteraard op een verhoogde waardering van Google te staan. Wanneer je je concentreert op een Social Media campagne, kan dit op de lange termijn dus ook positieve gevolgen hebben voor de positie van jouw website in Google.
Online reviews en beoordelingen
De hoofdvragen van linkbuilding zijn natuurlijk: Waar, wie, hoe:
- Waar wordt er over je gepraat?
- Wie heeft het over je?
- Hoe heeft deze persoon het over je?
De afgelopen jaren begint Google steeds meer tot de conclusie te komen dat linkjuice en anchorteksten te makkelijk te beïnvloeden zijn, en dat er betere manieren zijn om de autoriteit van een website in kaart te brengen. Google zag links als een soort online beoordelingen van een website. Maar wat werkt er nou beter als online beoordeling, dan een daadwerkelijke online beoordeling?
Tegenwoordig zijn er steeds meer beoordelingswebsites. Denk hierbij aan websites als Yelp, Kiyoh, Klantenvertellen.nl en natuurlijk de reviews op Google zelf. Al deze factoren worden actief meegenomen door Google in de beoordeling van een website. Een vergrote naamsbekendheid, zal je uiteraard ook meer reviews opleveren. En meer reviews, met een hoge waardering, levert je ook meer waardering van Google op. En dus hogere organische posities!
‘Authority makes authority’
Autoriteit maakt autoriteit. Wanneer jouw website door een vergrote naamsbekendheid meer autoriteit heeft opgebouwd, maakt dit jouw website automatisch ook interessant voor andere partijen. Niet langer hoef je zelf allemaal partijen te benaderen om eventueel een link te kunnen genereren, nu zullen partijen jou ook benaderen voor een samenwerkingsverband. Autoriteit zorgt automatisch dus voor meer autoriteit; het sneeuwbaleffect waar we het hierboven al een paar keer over hebben gehad.
Al met al
Al met al zorgt een succesvolle branding campagne – met als gevolg meer naamsbekendheid – voor diverse positieve gevolgen op SEO gebied. Branded searches, Social Media citations, online reviews en meer linkaanvragen zijn hier allemaal onderdeel van. Toch kan dit hele fenomeen breder worden getrokken. De autoriteit die Google aan een website geeft, wordt namelijk bepaald door de mate van onafhankelijkheid van deze website. Eigenlijk moet je een volledig merk opbouwen, die ook zonder Google bezoekers aan kan trekken. Wanneer je volledig onafhankelijk van Google bent, zal de erkenning van de zoekmachine vanzelf volgen.
Klinkt eigenlijk tegenstrijdig, toch?