Een opkomende vorm van jezelf of je bedrijf promoten is het adverteren op Facebook. In onze blog van vorige week hebben we al een tipje van de sluier opgelicht. Omdat veel bedrijven zo rond het nieuwe jaar open staan voor nieuwe vormen van promotie, hebben we besloten het adverteren op Facebook eens onder de loep te nemen. We geven je 5 makkelijke tips, van waar uit jij een succesvolle advertentiecampagne op Facebook kunt opzetten.
Wist jij trouwens al hoe jij voor volgers op Snapchat zorgt?
Maak video’s
Het afgelopen jaar is Facebook veel meer waarde gaan hechten aan video’s ten opzichte van statische afbeeldingen. Wanneer je hierop inspeelt, wordt je content goed zichtbaar in vergelijking tot je investering. Uiteraard is dit geen bevel op maar compleet te stoppen met het plaatsen van afbeeldingen – deze kunnen nog steeds van waarde zijn – maar Facebook plaatst afbeeldingen niet voor niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Wat je wel moet doen, is het plaatsen van korte video’s, niet langer dan 25 á 30 seconden. Dit kan vrij tricky zijn, want je moet er in een split second voor zorgen dat je je onderscheidt. Gebruik deze korte tijd om je product of actie te illustreren. Gebruik nog steeds afbeeldingen, maar deze moeten een dienende rol hebben. Zij moeten de aandacht grijpen en de gebruiker motiveren de video te kijken.
Installeer twee Facebook pixels
‘ Twee Facebook pixels, wat?! ’
Geen zorgen, het klinkt lastiger dan het is. Facebook voorziet je van conversie data voor bepaalde type advertenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan website conversie en het aantal clicks op je advertenties. Je kan echter niet het aantal views van je video’s zien. Om toegang tot deze data te krijgen moet je een Facebook conversie ‘tracking pixel’ op je website installeren. Een korte uitleg hoe dit in zijn werking gaat:
Log in bij je Facebook ad Manager en klik op ‘tools’, waarna je klikt op ‘pixels’. Hierin kan je de code aanpassen, zodat Facebook (beperkte) toegang heeft tot je website. Zodra dit gebeurd is, kan Facebook je informatie geven over wat de gebruikers hebben uitgevoerd, nadat ze op je advertentie hebben geklikt.
Hierna kun je beginnen een Facebook ‘audience pixel’ te installeren, waarmee je kunt targeten op vergelijkbaar publiek als degenen die al een aankoop hebben gedaan. Volg hiervoor dezelfde stappen als hierboven, waarna je op ‘lookalike audience’ drukt, gevolgd door ‘custom audience’.
Creëer aangepaste links
Om goed te kunnen begrijpen hoe je advertenties presteren, moet je manieren creëren om ze in kaart te brengen. Dit moet verder gaan dan wat Facebook je laat zien in de Ad Manager. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van Google Analytics en gebruik op maat gemaakte URL’s voor elke aparte advertentie. Op deze manier kun je elke advertentie volgen en besluiten om hem aan te passen of op dezelfde voet door te gaan.
Test je content
Zoals geldt voor elk aspect van marketing, A/B testen werkt! In het geval van adverteren op Facebook, moet je ervoor zorgen dat je ten minste twee advertentiecampagnes in de lucht brengt. Deze moeten gericht zijn op hetzelfde publiek met dezelfde video, maar voorzien zijn van een andere headline. Begin te testen met een klein advertentiebedrag, waarna je beide advertenties tot aan een week laat lopen. Hierna analyseer je welke advertentie het best presteert.
Als deze stap gezet is, leg je de winnaar apart en doe je dezelfde tests met verschillende video’s, waarbij je de headline hetzelfde houdt. Op deze manier kun je in een relatief korte tijd de juiste advertenties opzetten. Gebruik deze tactiek voor elke nieuwe actie die je wilt doorvoeren in een advertentie.
Analyseer analyseer analyseer!
Een terugkerend advies in onze blogs, maar analyseer de gegevens die je binnenkrijgt. Bereken de kosten per click, de kosten per view en de ‘click-through rate’. Verdiep je extra in de Ad Manager van Facebook om je advertentiegegevens goed te kunnen analyseren.
Het laatste advies wat we je mee willen geven is: stel realistische doelen. Je wilt niet blindelings mikken op 1.000 shares of 100.000 views. Bouw rustig aan de goeie tactieken, analyseer je gegevens en blijf met kleine bedragen nieuwe advertenties testen. Op deze manier loop je geen onnodige (financiële) risico’s en zorg je voor een succesvolle advertentiecampagne op Facebook.
Volgende week lees je alles over SEO in 2016. Wat gaat er het komende jaar veranderen?
Tot volgende week!