Een groot gedeelte van de penalties die Google tegenwoordig uitdeelt, zijn veroorzaakt door duplicate content op een website. Op je website staat (gedeeltelijk) content die op een andere pagina ook te vinden is. Dit kan een pagina op jouw website zijn, maar ook op een andere website. Sommige ondernemers hebben geen zin om per pagina nieuwe content te bedenken, waardoor ze content kopiëren van een andere pagina. Hiermee schenden ze onder andere de auteursrechten, wat Google uiteraard tegen wilt gaan. Ze straffen je door je (tijdelijk) uit de zoekresultaten te verwijderen. Hieronder geven wij je 5 manieren om duplicate content te voorkomen.
Per ongeluk gegenereerde duplicate content
Lang niet alle straffen worden door Google uitgedeeld op basis van expres gegenereerde duplicate content. Soms kan jouw website uit enorm veel dubbele content bestaan, zonder dat je hier erg in hebt. Alhoewel dit lang niet altijd intentioneel is, zal je straf er niet minder hard om zijn. Zo kan er per ongeluk dubbele content zijn ontstaan door bijvoorbeeld het overstappen naar een beveiligde verbinding, door een oude website of zelfs door een aantal testdesigns. Hieronder schetsen we 5 scenario’s waardoor jij per ongeluk duplicate content gegenereerd kan hebben, waarbij we je direct vertellen hoe je dit op kunt lossen.
1. Duplicate content door HTTP en HTTPS
Veel dubbele content ontstaat tegenwoordig door HTTPS verbindingen. HTTPS-websites zijn tegenwoordig enorm populair. Een HTTPS verbinding zorgt ervoor dat je website beter beveiligd is dan wanneer je slechts een HTTP verbinding hebt. Buiten dat je jezelf een beveiligde verbinding verschaft, is het tegenwoordig ook nog eens een enorme rankingfactor van Google. De schattingen van de invloed van een HTTPS verbinding voor jouw uiteindelijke positie in Google lopen op tot wel 10%.
Als jij overstapt naar een HTTPS verbinding, creëer je als het ware een geheel nieuwe website, maar dan beveiligd. Dit wil zeggen dat op het moment dat je niks verandert, er twee identieke websites bestaan. Gelukkig is dit zeer gemakkelijk op te lossen. Maak een 301 redirect aan vanaf het oude domein en verwijs deze door naar je nieuwe, beveiligde verbinding en geef je voorkeursdomein op bij Google Search Console.
2. Oude (sub)domeinen
Het kan voorkomen dat er duplicate content is ontstaan door een oud subdomein of een oude website waar je geen gebruik meer van maakt. Alhoewel je deze al tijden niet meer gebruikt, staat deze wel nog steeds online. Dit betekent dat Google deze website gewoon eens in de zoveel tijd crawlt. Het ziet de content op dat domein en het ziet dat deze content overeenkomt met die van jouw huidige website. Omdat dit oude domein al langer bestaat dan je huidige domein, weet Google niet beter dan dat jij jouw content hebt gekopieerd van deze website.
Gelukkig is ook hier een makkelijke oplossing voor – dezelfde als bij een beveiligde verbinding. Maak een 301 redirect aan vanaf dat domein naar je nieuwe website, zodat Google weet dat deze websites aan elkaar gekoppeld zijn. Niet alleen voorkom je hiermee dat er duplicate content ontstaat, ook zorg je ervoor dat de opgebouwde autoriteit van je oude domein niet verloren gaat en subtiel wordt doorverwezen naar je huidige website.
‘3. ‘Geheime’ omgevingen
Veel webdesigners die een nieuw design aan het ontwerpen zijn, testen deze live op een ‘geheime’ pagina van hun website. Het probleem hiervan is dat deze pagina niet zo geheim is voor Google. Alhoewel er voor bezoekers geen manier is om hier te komen, kunnen de crawlers van Google hier gemakkelijk bij – wat zij ook zeker niet na zullen laten. Ze zullen even een kijkje om de hoek komen nemen.
Het is een misvatting dat op het moment dat niemand een pagina kan vinden, dat Google dit ook niet kan. Zij zijn constant bezig het web te crawlen en pagina’s te indexeren. Als ze een nieuwe pagina tegenkomen met dezelfde content, kan dit je zoekresultaten flink in de war schoppen.
Niet alleen kun je hier dubbele content mee creëren, ook kun je Google’s hele beoordeling van jouw website in de war schoppen. De manier om dit te voorkomen is door een noindex tag aan te brengen aan de gehele testpagina. Hiermee zeg je dat Google (voorlopig) helemaal niets met die pagina moet doen en hier ook geen rekening mee moet houden in haar beoordeling.
4. Een website in meerdere talen
Binnen sommige markten probeer je ook in te spelen op buitenlandse bezoekers. Dit kan betekenen dat de voertaal van je website in het Engels is, maar dit kan ook betekenen dat je bezoekers op je website de keuze geeft uit meerdere talen. In dit geval krijg je voorbeelden als www.website.nl/en of www.website.nl/fr.
Alhoewel dit in eerste instantie een goed idee lijkt, moet je er goed over na denken of dit wel echt een toegevoegde waarde heeft. Je creëert namelijk allemaal dezelfde versies van je website, maar dan in een andere taal. Als je eventuele problemen (bijvoorbeeld door duplicate content) wilt tackelen, verdiep je dan eens in Location Targeting van Google.
5. Jouw content op een andere website
Wanneer je een vrij grote speler binnen jouw markt bent, kunnen andere partijen er voor kiezen jouw content te publiceren of gedeeltes van jouw website citeren. Dit is enerzijds prima voor je naamsbekendheid, anderzijds brengt het een hoop risico’s met zich mee. Zorg er daarom altijd voor dat je heldere richtlijnen afspreekt met degene die jouw content publiceren.
In bijna ieder geval is het aan te raden om degene die jouw content publiceert een rel=canonical tag te laten opnemen op de pagina in kwestie. Hiermee zeg je tegen Google dat jouw website de originele bron is van de content. Laat ze daarbij een noindex opnemen op de pagina, zodat je verdere problemen met duplicate content (in de zoekresultaten) voorkomt.
Ten slotte is het natuurlijk een gegeven dat degene die jouw content publiceren een linkje naar jouw website opnemen.
Al met al
Al met al zijn er een hoop manieren waardoor dubbele content kan ontstaan. Alhoewel dit niet altijd bewust is – en je het niet altijd door hebt – zijn er verschillende manieren om eventuele problemen te voorkomen. Vaak zijn de noindex, rel=canonical en 301 redirect hierin vaak je grootste vrienden. Al deze technische SEO is niet voor iedereen weggelegd. Wil je het beheer van je website, alsmede je online vindbaarheid, uit handen geven aan een professional, schakel dan SAM Online Marketing in. Stuur ons een e-mail op info@samonlinemarketing.nl of bel ons via 085 303 5754 om de mogelijkheden te bespreken. We zien je reactie tegemoet!