De tijd van ‘ouderwets’ linkbuilden ligt al enige jaren achter ons. Toch blijft het opbouwen van autoriteit een hekel puntje voor menig online marketeer. Het opbouwen van autoriteit voor je website bestaat namelijk uit meer dan alleen het vergaren van zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige links.
Vandaag leer je verder kijken dan je neus lang is en geef ik je 5 bijzondere manieren om de autoriteit van je website te vergroten. Manieren waar je misschien nog nooit bij stil hebt gestaan.
1. Technisch tip-top
Dit klinkt zeer onlogisch – autoriteit wordt namelijk alleen opgebouwd uit inkomende links, toch? – maar ook de technische kant van je website draagt in flinke mate bij aan het genereren van autoriteit.
In de regel wil je autoriteit opbouwen om meer erkenning van Google te krijgen. Google heeft de afgelopen jaren alleen niet stilgestaan en is steeds meer naar het totaalplaatje gaan kijken. De mate waarin het jouw website kan ‘lezen’ en de gebruikers-/bezoekerservaring (UX) van je website draagt hier ook aan bij.
Technische aspecten die Google zeker waardeert, zijn een goede sitestructuur/navigatie, URL-structuur, Titles, Meta descriptions, alt tags en sitesnelheid. Wanneer je de autoriteit van je website wilt vergroten, mag je deze aspecten zeker niet vergeten!
2. Interne linkbuilding/verdeling van autoriteit
Ik lichtte net al een tipje van de sluier op, maar een goede interne sitestructuur (of interne linkbuilding) is van levensbelang voor de autoriteit van je website. Niet alleen voor de opbouw-, maar vooral voor de verdeling hiervan!
Autoriteit wordt kort door de bocht ook wel linkjuice genoemd. Deze linkjuice valt het beste te vergelijken met een groot waterreservoir. De grootte van je waterreservoir is belangrijk, maar het waardevolle water moet wel elke pagina van je website kunnen bereiken. De interne links van je website zijn de waterleidingen die je website één groot geheel maken en
ervoor zorgen dat het water al je pagina’s kan bereiken.
Ik ga het verhaal nog iets ingewikkelder maken:
Ik maakte net de vergelijking met een waterreservoir. Dit is een basis, maar je linkjuice hoeft natuurlijk niet alleen op de homepagina van je website binnen te komen; elke pagina is een potentiële plek om naartoe te linken. Daarbij kan ook een pagina waar niet naartoe wordt gelinkt (ook intern) autoriteit opbouwen.
Houd het voorlopig maar bij de basis, breng je je interne websitestructuur in kaart (ook de follow’s en nofollow’s) en bedenk een plan om elke pagina van genoeg ‘juice’ te voorzien.
3. Buitenkansjes
Ik vertelde hierboven dat het creëren van autoriteit voor je website niet langer alleen afhankelijk is van het vergaren van kwalitatief hoogwaardige links. Toch speelt het nog steeds een grote rol. Wil je de autoriteit
van je website snel verhogen, ga dan op zoek naar echte buitenkansjes. Buitenkansjes die voor je klaarliggen, maar die je alleen nog moet zien te vinden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld blogsites/artikelenwebsites, zoals in onze branche Marketingfacts of Frankwatching. Het is hier zeer gemakkelijk om een (tijdelijke) link op de homepagina te krijgen. Het enige wat jij moet doen, is een kwalitatief hoogwaardig artikel aanleveren. Een kind kan de was doen!
Natuurlijk zijn er nog meer plekken om kwalitatief hoogwaardige links te vinden. Een goede manier om deze links te kunnen vinden, is door het backlinkprofiel van je concurrenten te analyseren. Tools als Ahrefs of Majestic geven dit profiel weer en geven je ook een waarde mee. Op deze manier kun je snel achter kwalitatief hoogwaardige links komen om de autoriteit van je website te versterken, zonder dat je hiervoor het hele web af hoeft te struinen.
4. Verwijder slechte links
In een voetbalteam moet om de zoveel tijd ‘doorgeselecteerd’ worden; de spelers die niet aan kunnen haken bij het niveau van de selectie, worden vriendelijk verzocht te vertrekken. Ditzelfde kan gedaan worden met slechte links naar je website.
Het is goed om niet alleen ‘goede’ links naar je website te hebben wijzen, maar als je de autoriteit van je website naar een hoger niveau wilt brengen, is niks mis met het eens in de zoveel tijd verwijderen van links die écht niet kunnen. Deze ‘degradatiekandidaten’, ‘rode lantaarndragers’ of hoe je ze ook wilt noemen, kunnen je website op den duur alleen maar in de weg zitten.
De makkelijkste manier om slechte links die naar je website te verwijderen, is door ze in de Disavow Tool van Google te ‘gooien’. Hiermee zeg je tegen Google: “Ik wil niet met deze website(s) geassocieerd worden en ik heb liever niet dat deze meegenomen worden in mijn beoordeling.” Dit is wel een vrij drastische maatregel, die alleen als laatste redmiddel genomen dient te worden. Google houdt er namelijk niet van als je ze eens in de zoveel tijd hiermee lastig valt. Doe dit dan ook alleen als je er niet uitkomt met de webmaster die zijn link naar jouw website laat wijzen.
5. Anchorteksten
Google wil alleen zeker weten dat wanneer het een persoon ergens heen stuurt, dat die persoon ook daadwerkelijk vindt wat hij zoekt. De zoekmachine kan dit niet alleen bepalen door wat er op je website staat, maar neemt ook in acht hoe er op andere websites over je wordt gepraat. Niet alleen de kwaliteit van de backlink is daarom van belang, maar ook de manier waarop je in deze link wordt genoemd. Als je autoriteit wilt opbouwen, is ook het anchortekstprofiel van je website van belang.
Een goed anchortekstprofiel bestaat uit drie onderdelen:
- Merknaam
- ‘Natuurlijke’ anchorteksten
- Gerichte anchorteksten
Ik zal het verhaal uitleggen achter deze onderdelen:
Allereerst wilt Google dat je een sterk merk wordt. Om autoriteit op te bouwen, is het dus allereerst belangrijk dat een voornaam deel van de anchorteksten die naar je wijzen uit je merknaam/bedrijfsnaam bestaan.
Buiten het opbouwen van een sterke merknaam wilt Google absoluut niet dat je haar algoritme misbruikt (wat we nu ironisch genoeg precies aan het doen zijn). Het is daarom ook belangrijk dat een groot gedeelte van je anchortekstprofiel uit ‘natuurlijke’ links bestaat. Denk hierbij aan:
- ‘Naakte’ anchortekst (https://www.samonlinemarketing.nl/)
- Lege anchortekst (zoals in een afbeelding)
- Ouderwetse anchortekst (‘klik hier’, ‘ga naar de website’ et cetera)
Ten slotte kun je gericht gaan sturen met zoekwoorden en/of gerelateerde zoekwoorden. Dit is een gericht middel om bepaalde pagina’s net dat stukje beter te kunnen laten scoren. Let wel op: ook dit is een paardenmiddel, waar je goed mee uit moet kijken.
Al met al
Al met al zijn er diverse tactieken om de autoriteit van je website te vergroten. Sommige misschien wel middelen waar je nooit aan hebt gedacht. Denk hierbij aan technische optimalisatie, interne linkbuilding, buitenkansjes, slechte links verwijderen en de gerichte inzet van anchorteksten.
Heb je toch nog vragen? Wij horen het graag!