Wat is een 404 pagina

Een 404 pagina krijg je te zien als een pagina op een website niet gevonden wordt of niet (meer bestaat). Het kan zo zijn, als je een eigen website beheert, dat er pagina’s om verschillende redenen niet meer bestaan. Echter, deze pagina’s kunnen nog steeds worden weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines.

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Waar staat 404 voor?

De 404 staat voor de specifieke code die aangeeft welke foutmelding het is. Deze HTTP-statuscodes werken volgens een lijst van bepaalde codes waaraan je kunt aflezen wat de foutmelding inhoudt. De 404 staat in dit geval voor een pagina die niet gevonden wordt. Enkele synoniemen zijn:

  • 404 pagina
  • 404 foutcode
  • 404 foutmelding

De foutmeldingen binnen de 400 reeks geven allemaal variaties op ongeveer hetzelfde thema: de pagina die je opvraagt kan niet worden getoond. Of dit nu is omdat de webpagina niet bestaat of omdat je geen toegang hebt, dat herken je dan weer aan het eindcijfer van de 400 reeks, zoals een 401, 402, etc.

Hoe komen bezoekers op een 404 pagina?

Er zijn verschillende manieren waarop een bezoeker op een 404 pagina terecht kan komen:

  • De bezoeker heeft een verkeerde URL ingetypt
  • Een pagina is verplaatst of verwijderd, maar wordt nog steeds geïndexeerd door zoekmachines
  • Een link op je website werkt niet goed en stuurt de bezoeker naar een foutieve URL door

Wat kun je zelf doen? Creëer een eigen 404-pagina waarop bezoekers de mogelijkheid hebben om in contact te komen, of voeg een zoekfunctie toe zodat ze alsnog de pagina kunnen vinden. Zo voorkom je verlies van bezoekers!

Impact 404 code op websitebezoekers

De HTTP response code 404 laat zien dat de opgevraagde pagina op een website niet (meer) bestaat. Wanneer bezoekers op deze link klikken, krijgen ze een 404 pagina te zien. Hierin zien zij dat de betreffende pagina niet te vinden is. Het resultaat? De website bezoeker verlaat de website, terwijl je wellicht het antwoord had op zijn vraag.

  • Impact 404 code op SEO

Wist je dat een 404-fout de SEO van je website kan schaden? Als je als website namelijk veel pagina’s met een 404-fout hebt, dan kan dit leiden tot een lagere ranking in de zoekmachines. De zoekmachines doorzoeken websites routinematig om zo de pagina’s te indexeren.

Zo ontdek je 404 pagina’s

Hoe kom je erachter of bezoekers via jouw website op 404 pagina’s komen? Er zijn een aantal gratis en betaalde opties, deze lees je hieronder.

  • Google Search Console. Meld je aan via Search.google.com en zorg dat je website geverifieerd is. Zodra alle informatie goed staat, dan kun je in het menu naar het item “dekking”. Klik vervolgens op het tabje “uitgesloten”. Nu krijg je een overzicht met alle pagina’s die niet worden geïndexeerd door Google. Je kunt hier ook meteen zien of je pagina’s kunt vinden met de 404 code.
  • Google Analytics. Via Google Analytics kun je de paginastatistieken uitfilteren. Ga in Google Analytics naar: gedrag – site-content – alle pagina’s. Kies vervolgens als primaire dimensie “paginatitel” en tik in de zoekbalk op pagina niet gevonden. Als je de juiste paginatitel hebt ingevoerd, zie je precies op welke 404 pagina’s bezoekers zijn uitgekomen, ook hoe vaak.
  • Betaalde SEO tools. Naast de gratis opties hierboven, zijn er ook veel betaalde SEO titels waarbij je 404 fouten kunt rapporteren. Denk aan tools zoals Moz, SEMRush en Ahrefs.

Wat moet je doen met een 404?

Over het algemeen wil je zo min mogelijk 404’s op je website hebben. Een bezoeker kan namelijk veel beter gediend worden met een andere pagina. Gebruik daarom tools om op te sporen welke 404’s er allemaal op jouw website staan. Check vervolgens wat het nut is van de pagina.

Is het bijvoorbeeld een product van je webshop waarvan je zeker weet dat je die nooit meer in het assortiment opneemt? Dan kun je er een 410 van maken. Mocht je een nieuwer product hebben en had de vorige pagina al autoriteit opgebouwd? Zet ‘m dan door met behulp van een 301. Zorg er wel voor dat beide pagina’s relevant aan elkaar zijn. Het heeft geen zin om iemand door te sturen naar een pagina die er niks mee te maken heeft, want dan zal de bezoeker uiteindelijk toch afhaken.

Infographic

404-fouten voorkomen

  • Regelmatige controle van interne links
  • Redirects instellen voor verplaatste of verwijderde pagina’s
  • Gebruik van een aangepaste 404-foutpagina
  • Zorg voor juiste URL-structuur
  • Voorkom gebruik van verouderde links of externe bronnen

404-fouten herstellen

  • Identificeer en controleer de 404-fouten
  • Bekijk linkstructuur van de pagina
  • Corrigeer of update de gebroken links
  • Implementeer redirects naar relevante pagina’s
  • Test de herstelde links om ervoor te zorgen dat ze correct werken

Tips voor effectieve 404-foutpagina’s

  • Gebruik een pakkende boodschap
  • Voeg een zoekfunctie toe om bezoekers te helpen de gewenste inhoud te vinden
  • Biedt links naar populaire pagina’s of de startpagina van de website
  • Moedig bezoekers aan om contact op te nemen voor hulp
  • Ontwerp de pagina wat past bij de merkidentiteit van je bedrijf

Tools voor het beheren van 404-fouten

  • Google Search Console om 404 links te identificeren
  • Systeem met ingebouwde redirects en 404-foutpagina-opties
  • Infographic 404 pagina met duidelijke iconen, en illustraties om het gemakkelijk te begrijpen.

Waarom zou je een 404 willen?

Als je zo min mogelijk 404 pagina’s wilt hebben, waarom dan überhaupt kiezen voor deze optie? Je zou zeggen dat het misschien beter is om alle 404 pagina’s die je hebt dan maar een nieuwe bestemming te geven of op een andere manier wegwerken. Toch is dat niet handig, want een 404 heeft wel degelijk een functie.

Je maakt namelijk het beste van een mindere situatie. Je kunt er niks aan doen dan iemand per ongeluk iets verkeerd in de url-balk intypt of dat de zoekfunctie van je website verkeerd wordt gebruikt. Bij sommige pagina’s valt nu eenmaal niets te doen, er is geen oplossing. Behalve dan de 404 pagina inzetten. Dan weet een bezoeker in ieder geval dát hij verkeerd zit en kan verder zoeken. Het geeft de minimale informatie die iemand moet weten om goed gebruik van de website te kunnen maken.

404-fouten zijn bijna niet te voorkomen, maar je kunt de impact ervan wel beperken met de juiste stappen. Zorg voor een goed ontworpen 404 pagina en gebruik tools zoals Google Search Console en Google Analytics om de fouten te corrigeren. Controleer regelmatig alle pagina’s, zodat je een betrouwbare website kunt behouden.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z