Een 404 pagina krijg je te zien als een pagina op een website niet gevonden wordt of niet (meer bestaat). Het is te zien bij de HTTP response code 404, die aangeeft dat de betreffende pagina op een website niet is gevonden. Als je een website hebt, bestaat de kans dat pagina’s om een bepaalde reden niet meer bestaan. Toch kan het zijn dat deze pagina’s nog steeds verschijnen in de zoekresultaten van zoekmachines. Wanneer bezoekers op deze klikken, krijgen ze een 404 pagina te zien. Hierin zien zij dat de betreffende pagina niet te vinden is. Een gevolg hiervan kan zijn dat een bezoeker de website direct verlaat, terwijl je misschien wel een antwoord hebt te bieden op zijn vraag.
Wat is een 404 pagina?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Hoe komen bezoekers op een 404 pagina?
Er zijn verschillende manieren waarop een bezoeker op een 404 pagina terecht kan komen:
- De bezoeker heeft een verkeerde URL ingetypt
- Een pagina is verplaatst of verwijderd, maar wordt nog steeds geïndexeerd door zoekmachines
- Een link op je website werkt niet goed en stuurt de bezoeker naar een foutieve URL door
Omdat een 404 pagina niet altijd te voorkomen is, is het aan te raden het beste te maken van een slechte situatie. Maak zelf een 404 pagina waarin je de bezoeker de kans geeft alsnog contact met je op te nemen om een vraag te stellen of zorg voor een zoekfunctie zodat de bezoekers de gewenste pagina alsnog kunnen vinden. Hierdoor breng je het aantal bezoekers dat je verliest flink terug.
Waar staat 404 voor?
De 404 staat voor de specifieke code die aangeeft welke foutmelding het is. Deze HTTP-statuscodes werken volgens een lijst van bepaalde codes waaraan je kunt aflezen wat de foutmelding inhoudt. De 404 staat in dit geval voor een pagina die niet gevonden wordt. Het staat ook wel bekend als een 404 pagina, een 404 foutcode of een 404 foutmelding.
De foutmeldingen binnen de 400 reeks geven allemaal variaties op ongeveer hetzelfde thema: de pagina die je opvraagt kan niet worden getoond. Of dit nu is omdat de webpagina niet bestaat of omdat je geen toegang ertoe hebt, dat herken je dan weer aan het eindcijfer van de 400 reeks, zoals een 401, 402, etc.
Wat moet je doen met een 404?
Over het algemeen wil je zo min mogelijk 404’s op je website hebben. Een bezoeker kan namelijk veel beter gediend worden met een andere pagina. Gebruik daarom tools om op te sporen welke 404’s er allemaal op jouw website staan. Check vervolgens wat het nut is van de pagina.
Is het bijvoorbeeld een product van je webshop waarvan je zeker weet dat je die nooit meer in het assortiment opneemt? Dan kun je er een 410 van maken. Mocht je een nieuwer product hebben en had de vorige pagina al autoriteit opgebouwd? Zet ‘m dan door met behulp van een 301. Zorg er wel voor dat beide pagina’s relevant aan elkaar zijn. Het heeft geen zin om iemand door te sturen naar een pagina die er niks mee te maken heeft, want dan zal de bezoeker uiteindelijk toch afhaken.
Er zijn ook gevallen waarin je een 404 wilt behouden. Dit lees je in het volgende onderwerp.
Waarom zou je een 404 willen?
Als je zo min mogelijk 404 pagina’s wilt hebben, waarom dan überhaupt kiezen voor deze optie? Je zou zeggen dat het misschien beter is om alle 404 pagina’s die je hebt dan maar een nieuwe bestemming te geven of op een andere manier wegwerken. Toch is dat niet handig, want een 404 heeft wel degelijk een functie.
Je maakt namelijk het beste van een mindere situatie. Je kunt er niks aan doen dan iemand per ongeluk iets verkeerd in de url-balk intypt of dat de zoekfunctie van je website verkeerd wordt gebruikt. Bij sommige pagina’s valt nu eenmaal niets te doen, er is geen oplossing. Behalve dan de 404 pagina inzetten. Dan weet een bezoeker in ieder geval dát hij verkeerd zit en kan verder zoeken. Het geeft de minimale informatie die iemand moet weten om goed gebruik van de website te kunnen maken.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z