De drie pijlers van SEO
SEO is gericht op interne en externe factoren van een website. In totaal gaat het om meer dan 200 factoren, die invloed hebben op je ranking in Google. Wat de factoren precies zijn, weet alleen Google. Wel weten we dat al deze factoren de verdelen zijn in drie verschillende categorieën. Als je met SEO aan de slag gaat, moet je content, techniek en autoriteit optimaliseren, zodat je positie Google zo hoog mogelijk is.

Techniek
Op het gebied van techniek is het voor SEO belangrijk dat verschillende onderdelen op orde zijn. Sommige klinken misschien logisch maar lang niet alle SEO websites houden hier rekening mee. Denk onder andere aan de volgende onderdelen:
- Structuur van de website
- Juist gebruik van koppen
- URL’s die gebruiksvriendelijk zijn
- Snelle laadtijd
- Het hebben van een SSL-certificaat
- En een nieuwe toevoeging: de Core Web Vitals.
Als je je website zelf hebt gemaakt, is het ideaal als je de website al tijden het bouwen helemaal hebt geoptimaliseerd voor SEO. Dat scheelt jezelf achteraf een hoop werk. Heb je de website laten bouwen door een freelancer of een webdesign bureau? Dan bestaat de kans dat de website al geoptimaliseerd is, maar dat is ook weer niet gegarandeerd. Veel webdevelopers maken website zonder daadwerkelijk stil te staan bij de onderdelen die relevant zijn voor SEO. Zo zal een webdeveloper minder snel nagaan of de URL’s op je website wel klantvriendelijk zijn. Bij andere bureau’s, zoals SAM Online Marketing, nemen webdevelopers alle nodige elementen mee bij het maken van de webshop. Zo weet je zeker dat je website vanaf dag één geschikt is voor SEO!
Content
Mensen die Google gebruiken, zijn altijd ergens naar op zoek. Dit kan zijn een product, een dienst, contactgegevens, informatie of iets anders. Dit alles wordt in de vorm van content gegeven op een website. Het is voor SEO belangrijk dat je je website zo inricht dat de content de zoekintentie van de gebruiker van Google vervult. Hoe beter je hierin bent, hoe meer bezoekers van je website dit waarderen. Zij zullen dan ook signalen aan Google afgeven dat je website goed is. Voorbeelden van signalen zijn:
- Meerdere pagina’s op de website bezoeken
- Een laag bouncepercentage
- Een link naar jouw website plaatsen. Dit is de ultieme vorm van waardering en voor SEO heel belangrijk
Alhoewel er mensen zijn die Google zo hoog hebben zitten dat ze zeggen dat Google precies weet wat de informatiebehoefte van de gebruiker is, kun je nog steeds niet om zoekwoorden heen. De ideale content bestaat dus uit het beantwoorden van de zoekintentie van de gebruiker en in de content worden zoekwoorden gebruikt die zijn gevonden met een zoekwoordonderzoek. Het is wel belangrijk om er altijd voor te zorgen dat de content bestaat uit een verleidelijke tekst. Schrijf hem dus voornamelijk voor de gebruiker en niet voor Google.
Autoriteit
Vroeg had Google zelf een eigen indicator voor autoriteit, genaamd PageRank, maar tegenwoordig wordt er voornamelijk uitgegaan van waarderingen die worden gegeven door Moz en Ahrefs. De autoriteit wordt voor het grootste gedeelte bepaald door inkomende links van externe domeinen.
Het beste is natuurlijk dat bezoekers van de website de content zo goed vinden dat ze vrijwillig verwijzen met een link naar jouw website. Maar iedereen weet wel dat het niet zo werkt. Veel mensen vragen geld voor een link naar een website of wordt er geruild. Dit is iets waar Google al jaren mee bezig is want ze kunnen op dit moment de autoriteit bijna alleen maar bepalen door de links. Maar dit is dus te manipuleren. Dit is dan ook waarom linkbuilding zo belangrijk is als onderdeel van een SEO website.
In het kort moet letten op het volgende:
1. Techniek: de snelheid van de website, de structuur, klopt de indexering?
2. Content: een zoekwoordonderzoek, zoekwoorden op een natuurlijke wijze gebruiken in teksten, schrijven voor Google én bezoekers.
3. Autoriteit: linkbuilding gebruiken om het domein en alle pagina’s op je website te versterken met interne en externe links.

Je eigen website verbeteren met SEO marketing
Een voordeel van SEO is dat je niet per bezoeker hoeft te betalen, in tegenstelling tot SEA, en dat je altijd te vinden bent. Als je hoog in Google staat, heeft dit meer invloed dan welk ander marketingkanaal dan ook. Maar waarom is zoekmachine optimalisatie dan zo belangrijk? Het grootste gedeelte van de Nederlanders zal hun zoektocht naar een product, dienst of bedrijf beginnen via een zoekmachine. Om te zorgen dat je ook daadwerkelijk gevonden wordt en leads genereert is het dus belangrijk om zo hoog mogelijk in Google te staan. Zoekmachine optimalisatie/SEO is daarom zeer belangrijk om leads te genereren. Hiermee kom je met een SEO website namelijk zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten.
Als je meer omzet wil genereren voor je bedrijf, is SEO een perfecte vorm van marketing. Geen gebruik maken van SEO is eigenlijk een gemiste kans! Veel mensen denken vaak dat je SEO altijd moet uitbesteden. Dat hoeft niet persé. Het optimaliseren van de techniek, content en autoriteit op je website kun je altijd zelf doen. Wel heeft het zo zijn voordelen om SEO marketing op te laten pakken door specialisten. Zo hebben specialisten vaak jaren aan ervaring en weten ze meteen hoe ze je website moeten oppakken. Ook zal een specialist vaak meer tijd hebben om aan je website te sleutelen dan jijzelf. Een bedrijf runnen neemt natuurlijk veel tijd in beslag. Een SEO specialist ontlast je in het genereren van bezoekers, zodat jij met andere zaken aan de slag kunt.
Ben jij al helemaal in SEO marketing gedoken, maar heb je nog niet de resultaten die je graag had gewild? De SEO specialisten van SAM Online Marketing helpen je verder! Al bijna 10 jaar geven onze SEO specialisten advies aan ondernemers in Nederland en België. Van het schrijven van content tot het opschonen van de techniek achter je website. Onze SEO specialisten weten jouw website tot in de puntjes te optimaliseren, zodat je binnen de kortste keren kun ranken in Google en bezoekers kun genereren. We denken met je mee!
Wil jij een SEO specialist inschakelen om je omzet te verhogen? Neem contact met ons op. We voeren geheel vrijblijvend een website scan voor je uit, zodat je weet hoe je website ervoor staat.
Ja, scan mijn website
Wat doet een SEO specialist?
Een SEO specialist doorloopt alle stappen die we in deze SEO uitleg besproken hebben. Een SEO specialist doet voorafgaand aan de start van het project een nulmeting van hoe je website ervoor staat. Is de techniek van je website niet waar het zou moeten zijn? Of moet de content op je website aangevuld worden? Hier zal een SEO specialist bij het doen van een nulmeting achter komen. Wanneer duidelijk is hoe jij ervoor staat, gaat een SEO specialist aan de slag met het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek, het schrijven van relevante content, het verbeteren van de techniek achter je website en het verhogen van je autoriteit. Dit allemaal is bij SEO marketing vaak een lang proces, maar met de ervaring van een SEO specialist zal dit proces een heel stuk ingekort worden.
Bij SAM Online Marketing gaan onze SEO specialisten een stuk verder dan dat! Onze specialisten denken ook na over jouw doelgroep. We denken na over de manier waarop jouw doelgroep je website gebruikt om de gebruikerservaring te blijven verbeteren.
Samengevat: Wat is SEO?
Wat betekent SEO? Letterlijk is SEO een afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Maar wat is het nou echt? SEO is het zorgen dat een website zo hoog mogelijk komt in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. SEO bestaat uit diverse onderdelen: Techniek, Content en Autoriteit. Elk hebben ze hun eigen invloed op de zoekmachine optimalisatie en de resultaten. Wanneer je deze volledig optimaliseert, zal je met jouw SEO website hoog in Google komen!
Wil je SEO voor jouw website uitbesteden? Neem dan direct contact op voor een gesprek met een van onze specialisten en kom erachter wat SAM Online Marketing voor jou kan betekenen.