Interne duplicate content
Interne duplicate content is dubbele inhoud die voorkomt op twee of meer plekken op dezelfde website. Het is daarom erg waarschijnlijk dat je er zelf de oorzaak van bent. Bewust of onbewust, de gevolgen zullen hetzelfde zijn. Goede richtlijnen voor het indelen van de website kan het grootste deel van extra werk uit handen nemen om dit te bestrijden. Hieronder een aantal voorbeelden van situaties waarin dit problemen kan geven voor je SEO:
Duplicate content op hetzelfde domein
Zoekmachines zoals Google beschouwen twee pagina’s die een identieke inhoud hebben als duplicate content. Wist je dat dit ook telt bij dezelfde pagina in https als http vorm? Blijven beide pagina’s dus zo staan op je website zal één van de twee als dubbel tellen, en dat willen we niet. De verschillende URL’s zijn:
- http-versie
- https-versie
- www-versie
- versies met of zonder hoofdletters
- versies die wel of niet eindigen op een /
Dit is een probleem dat voorkomt bij veel websites. Zeker omdat ze op het oog niet zo snel te herkennen zijn. Daarom is het slim om gebruik te maken van tools die je kunnen helpen dit in kaart te brengen. Scheelt een hoop zoekwerk en je bent een stuk zekerder dat je alles aanpakt.
Duplicate content in webshops
Met name webshops hebben het zwaar te verduren als het gaat om interne duplicate content. Dat komt doordat op een webshop vaak vergelijkbare producten worden aangeboden en dus vele vergelijkbare pagina’s nodig heeft. Kleine webshops met een beperkt aanbod of shops die vele unieke spullen aanbieden zullen hier minder last van hebben.
Dubbele productomschrijvingen in een webshop
Webshophouders die online gigantische shops beheren hebben doorgaans te maken met het volgende dilemma omtrent interne duplicate content. Laat je alle productomschrijvingen leeg, omdat het te bewerkelijk is om duizenden producten van content te voorzien? Besteedt je unieke beschrijving van producten uit aan een contentbureau of freelance schrijver wat flink in de kosten kan oplopen? Of verkies je klantervaring boven je SEO en dupliceer je de omschrijvingen met kans op een verlaagde posities? In dit laatste geval zullen alle pagina’s van vergelijkbaar verkoopwaar tot duplicate content worden gerekend. Het zelf schrijven of laten schrijven van unieke content voor ieder item dat je aanbiedt is SEO technisch de beste oplossing voor dit probleem, maar doorgaans ook de meest kostbare.
Andere content heavy sites
Naast webshops zijn er nog andere websites die veel content bezitten en daardoor een grotere kans op interne duplicate content hebben. Denk hierbij aan blogsites, nieuwssites en kennisbanken die pagina’s huisvesten. Deze maken intensief gebruik van zoekfuncties en indelingen op basis van categorieën om de navigatie voor geïnteresseerden te vergemakkelijken. Voor de gebruikers is dit wel zo mooi natuurlijk, maar SEO technisch gezien moet de infrastructuur wel goed opgezet worden. Hier volgen enkele voorbeelden waarbij het lastig kan zijn om duplicate content te herkennen.
Ambivalente sitestructuur van een website
Dit probleem is een stuk venijniger dan het voorgaande, niet zozeer omdat het om de omvang gaat, maar omdat dit lastiger op te merken is. Soms kan een webshop allemaal uniek geschreven pagina’s hebben en toch interne duplicate content veroorzaken. Hoe kan dat? In dat geval is het heel goed mogelijk dat productcategorieën zijn toegekend aan die mooie pagina’s van je waardoor de website automatisch per categorie nieuwe URL’s zal genereren met dezelfde content. Dit is gelukkig op te lossen zonder dat je de sitestructuur hoeft aan te passen. Dat doe je door zulke webpagina’s in te stellen als canonical. Hieronder lees je daar meer over.
Onbedoelde geïndexeerde search queries
Soms staan search queries verkeerd ingesteld op een website. Hoe kan je dit herkennen? Als je een zoekopdracht invoert op een website en je vervolgens een zoekresultaat aanklikt wordt je doorverwezen naar de pagina… maar vaak met één klein verschil. Achter de URL wordt de zoekopdracht, de ‘search query’, toegevoegd na een vraagteken en alle zoektermen gescheiden met een plusteken. Het is niet de bedoeling dat deze, door de bezoeker gemodificeerde, URL wordt geïndexeerd in Google! Dat betekent dat webbezoekers door hun zoekgedrag op jouw website zelfstandig duplicate content creëren wat uiteraard niet de bedoeling is. Dit is eveneens eenvoudig op te lossen met het canonical-attribuut. Je wilt de pagina niet op noindex zetten, want zoekmachines moeten de hoofdpagina nog wel kunnen indexeren.
Duplicate content bij verschillende domeinen
Duplicate content bij verschillende domeinen kan voorkomen wanneer een artikel schrijver hetzelfde artikel bij meerdere sites aanbiedt. Het kan ook voorkomen dat artikelen zonder toestemming zomaar de artikelen op andere websites plaatsen. Dit is wel een schending van auteursrecht. Een andere vorm van is wanneer sites die aan affiliate marketing of dropshipping doen de productomschrijvingen van leveranciers precies overnemen.