De Panda Update is een aanvulling op het al bestaande algoritme van Google. Het is een belangrijke SEO update die een onderdeel is van de ruim 200 factoren die uiteindelijk bepalen waar een pagina in de organische rangschikking van Google komt te staan. De hoofdzakelijke reden voor deze Google update is het bestrijden van mensen die plagiaat plegen en bezoekers stelen van de originele content creëerders. De kwaliteit van de ‘gekopieerde’ sites was dusdanig laag, maar hun wijze om hoog in Google te komen zo effectief dat de zoekmachine gigant genoodzaakt was om in te grijpen. Deze schadelijke partijen die met Google Panda Update worden uitgeschakeld waren er vooral op uit om snel geld te verdienen middels advertenties.
Panda Update
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is Google Panda Update?
De Google Panda Update is gelanceerd vanaf februari 2011 en is gericht op het bestrijden van ‘content farms’. Hierdoor werd deze Google update door sommigen tot Google Farmer Update gedoopt. Het was een serieuze SEO update aangezien getroffen websites een harde penalty uitgedeeld gekregen. Het oprichten van content farms wordt beschouwd als black hat SEO en is een directe aanslag op de eerlijke webbeheerders die kwalitatieve content trachten te produceren.
Het bestrijden van content farms met Google Panda
Het algoritme van de Panda Update ging bij de lancering als volgt te werk. Iedere maand werden alle als content farm gemarkeerde sites uit de organische zoekresultaten gehaald. Dit zorgde voor grote schommelingen binnen de SERP’s waardoor vele van die malafide bedrijven over de kop gingen. Later is het algoritme minder heftig in het filteren van sites geworden. Dat betekent echter niet dat de Google Panda Update minder streng is geworden. Het is simpelweg subtieler geworden in de aanpak. Het is één van de invloedrijkste updates in de geschiedenis van de zoekmachines geweest. Andere noemenswaardige veranderingen zijn gekomen met Google Penguin gevolgd door Google Hummingbird.
Het laatste wat bekend is gemaakt over de Panda Update of Google Panda, is dat het invloed heeft op 6 tot 9% van alle wereldwijde zoekopdrachten. Benieuwd of jouw website hoog in Google staat, ook volgens het meest up-to-date algoritme? Doe de gratis SEO check en vind uit waar de kansen op het gebied van zoekmachine optimalisatie liggen.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z