Met een meta tag, in andere woorden meta description genoemd, vertel je de bezoekers in ongeveer 2 a 3 regels wat je op de website kunt vinden. Het is te zien in de organische zoekresultaten van Google. Alle grote zoekmachines nemen deze description tag een-op-een over. Hierdoor heb je direct invloed op de vermelding bij de zoekmachines en dus op het klikgedrag van internet gebruikers. Je kunt de meta tag van bedrijven vinden in de zoekresultaten als je een zoekwoord in een zoekmachine intypt. Als je vervolgens een website bezoekt, zie je de meta description niet meer. Enkel je browser, zoekmachines en andere websites zien en gebruiken ze.
Wat is een Meta tag? (meta descriptie)
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Meta description invullen
Het is belangrijk om een wervende tekst in je meta tag op te nemen. Hierdoor zullen meer mensen je website bezoeken wat resulteert in een hogere CTR. Dit getal heeft weer invloed op jouw ranking en conversie. Vroeger had de meta description wel directe invloed op jouw ranking maar door misbruik van specialisten heeft Google besloten om de meta tags niet meer mee te nemen in de ranking van webpagina’s. De beschrijvingen hebben nu enkel nog een indirecte invloed.
De meta description heeft al verschillende lengtes gehad, van 155 tot 320 karakters, Google heeft er mee geëxperimenteerd, maar nu draait het voornamelijk om de pixels. De meta description mag maximaal 990 pixels zijn. Het maakt dus niet uit hoeveel tekens dit zijn. Naast dat de beschrijving de gebruiker van Google moet overhalen om op jouw resultaat te klikken is het ook belangrijk om het belangrijkste zoekwoord van de pagina te verwerken in de meta description.
Meta descriptie instellen
Er zijn verschillende manieren om de meta descriptie voor een website in te vullen. Een veelgebruikte oplossing is het gebruiken van een SEO-plugin. De bekendste en meest gebruikte hiervoor is Yoast SEO maar ook Rankmath wordt steeds meer gebruikt. Beide zijn eenvoudig in gebruik en kunnen gemakkelijk worden geïnstalleerd op iedere WordPress website.
Een andere mogelijkheid is om de het te verwerken in de sourcecode van de pagina. Dit gebeurt dan in het <head>-gedeelte van de website. Per pagina gebruik je dan het volgende stukje code:
<meta name=”description” content=”De daadwerkelijke beschrijving”/>
Is dit allemaal niks voor jou en wil je liever het instellen van meta descriptions en al het andere omtrent SEO uitbesteden aan een specialist? Neem dan contact met ons op en bespreek direct de mogelijkheden!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z