Uitsluitingszoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden waar je met jouw Google Ads advertentie bewust niet op gevonden wilt worden. Het wordt ook wel een negatief zoekwoord genoemd. Hiermee kun je irrelevante bezoekers op je website uitsluiten.
Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Hoe worden uitsluitingszoekwoorden gebruikt?
Het gebruiken van uitsluitingszoekwoorden laat je dus beter bepalen waarop je gevonden wordt in Google. Op deze manier zorg je direct voor een beter Return On Ad Spend (ROAS). In plaats van dat je betaalt voor een klik van een bezoeker waarvan de kans toch al heel groot is dat diegene niets zal afnemen op jouw website, kun je deze beter helemaal uitsluiten. Dit kun je dus doen met uitsluitingszoekwoorden. Hiervoor geef je exacte matches op in enkelvouds- of meervoudsvormen en synoniemen. Waar dit filterproces bij de ‘reguliere’ zoekwoorden automatisch verloopt, zal je voor de uitsluitingszoekwoorden dus een extra handje moeten helpen. Er zijn drie aparte manieren om dit te kunnen gebruiken.
1. Exacte match uitsluiten
Alleen wanneer er gezocht wordt op dit exacte zoekwoord zal de advertentie niet getoond worden. Denk aan wanneer je wel gevonden wil worden op een zoekwoord als puzzel, maar niet op het zoekwoord 3D puzzel. In dit geval kun je ‘3D puzzel’ heel specifiek uitsluiten. Misschien bied je 3D puzzels niet of heeft het zoekwoord een te hoge Cost Per Click (CPC). De volgende zoekwoorden worden dan wel en niet weergegeven in de zoekresultaten van Google:
Zoekwoord | Wordt de advertentie weergegeven? |
Puzzel | ✅ |
Puzzels | ✅ |
Legpuzzel kopen | ✅ |
3D puzzel | ❌ |
3D puzzels | ✅ |
3D puzzel kopen | ✅ |
puzzel in 3D | ✅ |
2. Brede match uitsluiten
Dit is de standaardinstelling van Google Ads, wanneer je een zoekwoord wilt uitsluiten. In dit geval wordt het zoekwoord dat je wilt uitsluiten in alle verschillende vormen ook uitgesloten. Wat wel nog weergegeven kan worden is het meervoud wanneer je alleen het enkelvoud als uitsluitingszoekwoord hebt aangegeven. Zorg er dus voor dat je zowel het enkelvoud als het meervoud uitsluit wanneer je voor beide niet gevonden wil worden. Als je dat niet doet en er weer alleen voor kiest om ‘3D puzzel’ bijvoorbeeld uit te sluiten, dan krijg je de volgende resultaten:
Zoekwoord | Wordt de advertentie weergegeven? |
Puzzel | ✅ |
Puzzels | ✅ |
Legpuzzel kopen | ✅ |
3D puzzel | ❌ |
3D puzzels | ✅ |
3D puzzel kopen | ❌ |
puzzel in 3D | ❌ |
3. Woordgroep uitsluiten
In dit geval kan je meerdere negatieve zoekwoorden opgeven die vertoningen uitsluiten. Maar dit geldt dan ook wel echt alleen voor zoekopdrachten die exact deze volgorde bevatten. Is de zoekopdracht wel deels een match, maar is deze onderbroken door een ander woord? Dan zal de zoekopdracht niet uitgesloten worden. Stel dat je alleen de zoekopdracht ‘3D puzzel kopen’ in een woordgroep uitsluit, dan worden de volgende zoekopdrachten wel en niet laten zien:
Zoekwoord | Wordt de advertentie weergegeven? |
Puzzel kopen | ✅ |
Legpuzzel kopen | ✅ |
3D puzzel | ✅ |
3D puzzel kopen | ❌ |
puzzel in 3D | ✅ |
3D puzzel Disney kopen | ✅ |
3D puzzel kopen van Disney | ❌ |
Waarom uitsluitingszoekwoorden gebruiken?
Door bewust sommige zoekwoorden uit te sluiten voorkom je dat mensen die eigenlijk bij voorbaat al ongeïnteresseerd waren jouw advertentie te zien krijgen en erop klikken. Voor iedere klik betaal je toch weer een bepaald bedrag. Uit het budget dat je vrijgesteld hebt voor jouw campagnes wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversies halen. Door je advertentie alleen aan jouw doelgroep te laten zien maak je jouw SEA campagne vele malen effectiever.
De voordelen van je SEA campagne inrichten met uitsluitingszoekwoorden
Het toepassen van uitsluitingszoekwoorden maakt een SEA campagne een stuk doelgerichter dan zonder. Hier zijn de voordelen bij een Google Ads campagne op een rij:
- Je advertentie is alleen te zien voor relevante bezoekers met gerelateerde zoekopdrachten. Het benaderen van leads gaat op deze manier een stuk sneller dan wanneer je adverteert aan een breed publiek.
- De ROAS zal vele malen hoger uitvallen. De kans dat bezoekers die op je website komen daadwerkelijk interesse hebben, is vele malen groter. Iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt geeft dan veel meer waarde.
- Je bespaart advertentiekosten. Door weergaven en kliks van niet relevante bezoekers te vermijden bespaar je een hoop geld in situaties waar de kans op conversie extreem laag is.
In het dashboard van een Google Ads campagne kan je de opties voor negatieve zoekwoorden vinden. Je gaat naar het tabblad ‘Zoekwoorden’. Klikt vervolgens op ‘Uitsluitingszoekwoorden’. En voegt naar wens de negatieve zoekwoorden aan jouw SEA campagne toe. Wil je jouw SEA liever volledig in laten richten door een specialist om alles eruit te halen? Kies dan voor het uitbesteden van je Google Ads aan SAM Online Marketing! Er komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen je advertentie goed inrichten. Je kan namelijk nog zo’n goed advertentie hebben, maar als je pagina niet converteert, dan heb je niks aan de advertentie. Het design wordt dus ook uitgebreid geanalyseerd.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z