Wil je beginnen met SEA, als bijvoorbeeld aanvulling op jouw SEO, en ben je benieuwd hoe Google Ads werkt? Op deze pagina vind je meer informatie over hoe Google Ads werkt en waarom het jouw bedrijf verder kan helpen. Google Ads maakt gebruik van keywords. Dit zorgt ervoor dat jouw advertentie wordt getoond als een gebruiker van Google een zoekwoord gebruikt waar je op adverteert.
Hoe werkt Google Ads?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Google Ads campagne opzetten
Als je hebt besloten om AdWords te gaan gebruiken is het tijd om een Google Ads campagne op te zetten. Het is belangrijk om eerst geld te storten op jouw account. Hierna kun je een budget gaan bepalen en kan je een maximale cost per click (CPC) instellen en een dagbudget instellen. Door een dagbudget in te stellen worden jouw advertenties uitgezet zodra dit budget wordt bereikt. Hierdoor geeft je niet meer uit dan je zou willen.
Google Ads advertenties maken
Zodra er budget op jouw account staat kun je een campagne gaan instellen met een of meerdere advertenties. Door meerdere advertenties in te plannen met verschillende tekst kun je zien welke het beste aanslaan en deze voor een volgende campagne gebruiken. Je kan zien welke het beste aanslaan doordat je ziet hoe vaak er per advertentie op geklikt wordt. De conversie ratio is te zien als je diensten of producten aanbiedt. Adverteren hoef je dus niet in het wilde weg te doen maar je kan door het monitoren slechte advertenties verwijderen of vervangen. Hoe vaker je adverteert, hoe meer gegevens je verzamelt waarmee je kunt zorgen dat je nieuwe advertenties beter aansluiten op het zoekgedrag.
Kiezen van de juiste zoekwoorden
Om zeker te weten dat er wel mensen op jouw zoekwoorden zoeken, kan je het beste een zoekwoordenonderzoek uitvoeren voor je een advertentietekst schrijft. Naast de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden kun je ook zoekwoorden opgeven waarbij je niet wordt weergeven door Google. Dit zijn negatieve zoekwoorden. Voor veel producten of diensten zijn standaard lijsten met negatieve zoekwoorden te vinden op internet. Om te beginnen is het belangrijk om stil te staan bij een aantal zaken voordat je jouw gewenste zoekwoorden uitkiest. Wie is je doelgroep? Welk doel wil je bereiken? Welk budget heb je? Als je deze vragen beantwoord hebt kan je gaan nadenken over de daadwerkelijke zoektermen. Wil je een mix van specifieke en algemene zoektermen? Ook dat maakt uit. Het is heel wat anders om publiek aan te trekken via ‘iPhones’ dan voor ‘iPhone 13 Pro Max’. Weet je daarnaast wat de kosten per klik zijn (CPC: Cost Per Click)? Want als je budget in een paar klikken verdampt is kan je beter een ander zoekwoord kiezen voor je Adwords campagne. Synoniemen die minder populair zijn bij adverteerders, maar waar wel op wordt gezocht door gebruikers zijn een goed alternatief. Algemene zoekwoorden kunnen bij Google adverteren het beste vermeden worden indien je niet veel te besteden hebt.
Conversie van de advertentie verhogen
De volgende stap is het schrijven van de advertentie. Het is hierbij van belang dat het duidelijk is wat je precies communiceert naar potentiële bezoekers. Je kan een hoop kliks genereren met verwarrende ads, maar als bezoekers er uiteindelijk achter komen dat ze op jouw website niet kunnen vinden wat ze zoeken zullen ze de pagina alsnog verlaten en kost het jou alleen maar geld. Daarom is het verstandig om met jouw teksten alleen mensen aan te trekken waarvan je weet dat ze de beoogde handeling zullen verrichten. De volgende punten kunnen daarbij aangehouden worden en hier vind je de punten die Google zelf voor Ads optimalisatie aanbiedt:
- Beschrijf de advertentie kort en bondig.
- Verwerk relevante zoektermen.
- Motiveer tot handelen mits je alleen aan branding wilt werken.
- Voeg jouw brand of bedrijfsnaam toe voor vertrouwen. Als je meerdere merken aanbiedt kan je je richten op één merknaam of een breed assortiment tonen.
- Maak services kenbaar zoals snelle levering, retour mogelijk, geen verzendkosten, groot aanbod en andere USP’s (Unique Selling Points).
- Maak het aantrekkelijk met woorden als goedkoop of laag geprijsd.
- Als het om acties gaat vermeld dan welke tijdelijke korting of voordeel je kunt krijgen.
- Verwijs met de advertentie altijd door naar een specifieke pagina waar de actie over gaat, niet de homepagina.
- Wees eerlijk met wat je verkondigt ten opzichte van wat je aanbiedt. Mensen hebben het gauw door indien het niet klopt wat je zegt en verliezen daardoor het vertrouwen.
Google Ads en Google AdSense
Google heeft twee netwerken waarin je kan adverteren, Google Ads en Google AdSense. Bij Google Ads kom je boven, onder of rechts van de organische zoekresultaten en zit je in het zoeknetwerk. Naast dit zoeknetwerk heeft Google ook AdSense waarbij je in een displaynetwerk kan adverteren. Hiermee worden advertenties op andere websites getoond. Via Google AdSense kan je potentiële bezoekers op een andere manier benaderen. Daarnaast geldt de kwaliteitsscore niet bij Google AdSense.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z