In de praktijk
Het opstellen van een ankertekst klinkt natuurlijk makkelijker dan het daadwerkelijk is. Om deze reden geven wij je een voorbeeld:
Stel, je hebt een webshop waarbij je op een pagina vertelt over Adidas schoenen. In de tekst wil je een link plaatsen naar de pagina over Adidas sokken. Het onderwerp waar naar wordt gelinkt, is ‘Adidas sokken’. De ankertekst (de tekst die je dus moet selecteren) is hier dan ook ‘Adidas Sokken’.
Een uitgewerkt voorbeeld is:
‘Op onze website vind je niet alleen Adidas schoenen. Bekijk ook eens ons assortiment Adidas sokken.
Ankerteksten laten schrijven door een specialist?
Nu je weet wat ankerteksten zijn, kun je ermee aan de slag om uiteindelijk zoveel mogelijk bezoekers te genereren. Wil je zeker weten dat de ankerteksten op jouw website helemaal goed zijn? Vraag dan de gratis website scan aan of neem contact met ons op! Een van onze specialisten gaat dan kijken hoe jouw website er momenteel voor staat en wat de verbeterpunten zijn.
Relevante vragen
Hoe kies je de beste ankertekst?
Bij het kiezen van de beste ankertekst voor een hyperlink, zijn er verschillende factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Ten eerste moet de ankertekst beschrijvend zijn en de gebruiker vertellen wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken. Ten tweede moet de ankertekst relevant zijn voor de gelinkte pagina. Tot slot moet de ankertekst de zoekwoorden bevatten waarmee de pagina gerankt wil worden.
Belangrijke informatie over het kiezen van de beste ankertekst:
- Ankertekst moet beschrijvend zijn en de gebruiker vertellen wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.
- Ankertekst moet relevant zijn voor de gelinkte pagina.
- Ankertekst moet zoekwoorden bevatten waarmee de pagina gerankt wil worden.
Welke soorten ankertekst zijn er?
Er zijn verschillende soorten ankertekst die kunnen worden gebruikt in hyperlinks, waaronder exacte match, gedeeltelijke match, merknaam, generieke tekst en alt tekst. Exacte match-ankertekst bevat het exacte zoekwoord waarop de pagina gerankt wil worden. Gedeeltelijke match-ankertekst bevat een deel van het zoekwoord. Merknaam-ankertekst bevat de naam van het bedrijf of merk. Generieke tekst-ankertekst bevat geen zoekwoorden en beschrijft simpelweg de gelinkte pagina. Alt tekst zijn ankerteksten die op afbeeldingen worden gebruikt en kunnen worden geoptimaliseerd met alt-tekst.
Belangrijke informatie over de verschillende soorten ankertekst:
- Exacte match-ankertekst bevat het exacte zoekwoord waarop de pagina gerankt wil worden.
- Gedeeltelijke match-ankertekst bevat een deel van het zoekwoord.
- Merknaam-ankertekst bevat de naam van het bedrijf of merk.
Wat zijn de voordelen van het optimaliseren van ankertekst?
Het optimaliseren van ankertekst kan verschillende voordelen hebben voor de ranking van de pagina en de gebruikerservaring Het gebruik van relevante en beschrijvende ankertekst kan de gebruikerservaring verbeteren door duidelijkheid te bieden over waar de link naartoe leidt. Het kan ook de ranking van de pagina in zoekresultaten verbeteren door zoekmachines te laten zien dat de gelinkte pagina relevant en autoritair is voor de zoekwoorden in de ankertekst.
Belangrijke voordelen van het optimaliseren van ankertekst:
- Verbeterde gebruikerservaring door duidelijkheid over waar de link naartoe leidt.
- Verbeterde ranking van de pagina in zoekresultaten door zoekmachines te laten zien dat de gelinkte pagina relevant en autoritair is voor de zoekwoorden in de ankertekst.
- Meer verkeer naar de pagina door het gebruik van relevante en beschrijvende ankertekst die de interesse van de gebruiker opwekt.