Houd jij je bezig met SEO, linkbuilding en het bouwen van autoriteit? De kans is groot dat je dan Semrush al tegen bent gekomen als potentiële tool. Wat is Semrush? Wat is de meerwaarde van Semrush als linkbuilding tool en welke mogelijkheden zijn er allemaal? Je leest het hieronder!
Semrush
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is Semrush en hoe werkt het?
Semrush is een van de meest geavanceerde marketing- en datatools die er zijn. Het geeft je een allround overzicht van jouw prestaties (of die van een andere website) op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Semrush wordt geroemd om haar diversiteit en het aantal mogelijkheden. Binnen dit kader richten we ons op linkbuilding en het bouwen van autoriteit, vanwaar we ook alleen de linkbuilding tool en de aan linkbuilding gerelateerde onderdelen zullen behandelen.
Linkbuilding tool Semrush
Alhoewel Semrush niet bekend staat als een pure linkbuildingtool, biedt het wel vergelijkbare mogelijkheden als Majestic en Ahrefs. In deze all-in-one linkchecker geeft jou diverse soorten info over het backlinkprofiel van een website. Hieronder hebben we een klein overzicht gemaakt, maar opties waar je onder andere aan moet denken, zijn: categorieën van verwijzende domeinen, top anchorteksten, autoriteitsscore van verwijzende domeinen, soorten backlinks, link attributen, de locatie van het IP-adres van de verwijzende domeinen en nog veel meer opties. Semrush is een prachtige allround tool. Wanneer je met maar één tool zou mogen werken, zou dit dan ook een van onze aanbevelingen zijn. Puur op het gebied van linkbuilding legt Semrush het echter af tegen haar concurrenten, zoals Ahrefs, Majestic en Moz. Deze tools zijn puur op linkbuilding gericht, vandaar dat ze ook specifieker informatie bieden.
Broken link checker Semrush
Broken links zijn slecht voor de autoriteit van jouw website. Niet alleen gaat er een hoop linkjuice verloren, ook is het ronduit vervelend voor bezoekers. Als allround tool biedt Semrush hier ook een optie voor. De broken link checker is niet te vinden via het onderdeel linkbuilding, maar juist via de site audit. Wanneer je deze site audit laat draaien, ga je vervolgens naar het onderdeel errors, waarna je de volgende melding ziet: XX internal links are broken. Als je deze aanklikt, kun je vervolgens zien welke broken links er ook waar deze zijn.
De Semrush Sensor
Semrush is uniek ten opzichte van andere SEO tools vanwege een handige functie genaamd Semrush Sensor. Dit is ingebouwde grafiek die actuele data (tot een maand terug) over de SERP’s toont. Daarmee brengt het de volatiliteit van Google’s zoekresultaten in kaart brengt en geeft met duidelijke kleuren aan of zoekwoordposities in beweging zijn of niet. Wat heb je eraan om de mate van verschuivingen te weten? Dit is vooral handig als je in de gaten wilt houden hoe de Google updates verlopen en wat de impact ervan is. Dan kan je rekening houden met eventuele verzakkingen of groei. En verder is de Semrush Sensor nuttig indien je niet kunt wachten totdat Google officieel aangeeft dat ze een nieuwe update voor het algoritme uitrollen. De woordvoerders zijn doorgaans niet heel erg open over het werk dat Google aan hun zoekmachine verricht en een tussentijdse blik op de volatiliteit kan verraden dat ze bezig zijn met het afstemmen van kleinere ongepubliceerde veranderingen. Een ander buitengewoon inzichtelijke functie in Semrush Sensor is dat je per branche kunt zien of er verschuivingen te zien zijn. Je kan dan makkelijk de overlap over de hele linie van alle markten zien waardoor het nog duidelijker wordt of Google het algoritme heeft aangepast. Ook hierbij is een handige kleurenindicatie toegevoegd, zodat je in één oogopslag aan een gekleurd cijfer tussen de 1 en 10 kunt zien of het rommelt in jouw branche. Blauw staat voor weinig verschuiving, groen normaal en oranje en rood voor extreme wisselingen.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z