Tip 1: Hoe weet je of je linkbuilding nodig hebt?
Je hebt het vermoeden dat je backlinks nodig hebt. Je hebt erover gelezen, maar je weet maar half wat backlinks zijn. Links van andere sites die naar jouw website linken heb je ergens gelezen. Maar hoe link je dan en waar moet je beginnen? Voordat we dieper ingaan op de vraag hoe je kunt weten of je linkbuilding nodig hebt gaan we eerst in op de vraag wat backlinks eigenlijk zijn. Wanneer je dat weet is het makkelijker in te schatten of links goed kunt gebruiken of niet. Zomaar aan linkbuilding werken kan namelijk een averechts effect hebben op zoekmachineposities, dus het is de moeite waard hier even bij stil te staan.
Wat zijn backlinks?
Backlinks of gewoonweg ‘links’ zijn verwijzingen van andere websites die jouw website vermelden. Die links kunnen zich overal bevinden. Backlinks kunnen in de content van een pagina verwerkt zijn, maar ook in de header, footer, menu’s en speciale blokken met sponsors.
Technisch gezien is een backlink een stukje tekst op een webpagina wat met HTML-code is gemarkeerd. Die markering geeft aan de browser (zoals Chrome of Firefox) door dat dat stukje tekst speciaal is en dat de browser naar een andere pagina moet gaan indien op die tekst geklikt wordt. Zo’n opgemaakte tekst (wat een woord, zinsdeel, zin of zelfs tekstblok kan zijn) wordt een hyperlink genoemd en is doorgaans te herkennen aan een andere kleur of variërende letterdikte ten opzichte van de tekst er omheen. Door de technische aard ervan wordt het plaatsen van backlinks op een website vaak overgelaten aan een webdesigner of SEO specialist met enige technische kennis. Met gebruiksvriendelijke CMSen zoals WordPress is dat niet per se nodig en kan men een link plaatsen zonder die kennis, maar is wel enige bekwaamheid met tekstverwerkers een pre.
Je begint met linkbuilding vanaf punt nul
Als je een gloednieuwe site hebt gebaseerd op een gloednieuw domein waar nog nooit eerder op is gelinkbuild dan weet je zeker dat je baat hebt bij het plaatsen van backlinks. Google moet een prikkel krijgen om te begrijpen dat je een beginnende autoriteit bent die zich in de markt probeert te positioneren. Wanneer die prikkel uitblijft, omdat andere websites weigeren om naar jouw te linken dan hebben de zoekmachines geen reden om te denken dat je er toe doet. Je kan de lancering van jouw website op social media aankondigen met een link in het bericht. Hierdoor krijg je niet alleen je eerste link, maar stimuleer je het nieuwe domein ook met de bezoekersaantallen. Google zal de autoriteit van de prille onderneming direct verhogen indien het algoritme bemerkt dat er interesse is in wat je aanbiedt.
Vraag jezelf af of jouw branche is veranderd
Indien jouw website al langer online staat en in het verleden successen heeft geboekt kan je jezelf de volgende vraag stellen of de branche waar je in actief bent is veranderd. Misschien is de markt door de jaren heen geleidelijk anders geworden en had je een website die goed scoorde in de zoekmachines, maar na verloop van tijd zag je dat de posities daalden en was je site naar de tweede pagina van Google’s zoekresultaten verdwenen. In dat geval is de kans groot dat jouw concurrenten zich hebben opgewerkt en jouw oorspronkelijke positie hebben veroverd. Als je hebt gemerkt dat de markt competitiever is geworden kan je er vanuit gaan dat jouw concurrentie vele malen meer linkbuilding gebruikt dan jij. Wel kan je nog even controleren of de inhoud van jouw pagina’s nog steeds relevant is, voldoen aan de huidige standaarden en of het type doelgroep voor jou misschien is verschoven. Om erachter te komen of de competitie aan het linkbuilden is geslagen zonder dat je er een kostbare tool voor hoeft aan te schaffen kan je hier verder lezen.
Tip 2: Hoe kom je aan backlinks?
De grote hamvraag voor iedere beginnende linkbuilder: Hoe kom je aan backlinks? Er zijn verschillende manieren om dit te bewerkstelligen, maar het is geheel afhankelijk van jouw positie. Om te beginnen enkele voorbeelden van laag hangend fruit waar je sowieso bij kunt.
Makkelijk te verkrijgen backlinks
In deze categorie vallen alle links waar je zelf controle over kunt uitoefenen via andere websites. De beste voorbeelden hiervoor zijn de social media platforms. Deze bieden een gratis mogelijkheid aan om een profiel aan te maken van waaruit je links kunt sturen naar jouw website. Een andere bijkomstigheid is dat social media erg populair zijn waardoor je autoriteit mee kunt snoepen door bezoekers die naar jou doorklikken.
Een ander voorbeeld zijn bedrijfsgidsen. Denk aan de Telefoongids waar elk bedrijf een profiel aan kan maken. En niet te vergeten KvK zelf. Als je bij het opstarten van je bedrijf nog geen domeinnaam had, maar inmiddels wel, zorg er dan voor dat je bedrijfsprofiel bij de Kamer van Koophandel wordt geüpdatet om een gratis link te scoren.
Wat bewerkelijker is, maar zeker een mogelijkheid, is om een beheerder te worden van een startpagina. Omdat je de pagina, doorgaans dochterpagina’s genoemd, zelf tot je beschikking hebt kan je de inhoud ervan bepalen. Op die wijze kan je jouw website op een startpagina vermelden. Houd er echter wel rekening mee dat de eigenaar van het domein wel van je verlangt dat je de linkjes beheert en up-to-date houdt. Dat kost in de eerste plaats tijd, maar dat kan ook betekenen dat je in sommige gevallen een linkje van een concurrent naast jouw backlink moet neerzetten.
Linkruilen voor een divers linkprofiel
Linkruilen is een goede manier om gratis links te krijgen en om een divers en natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Hiermee geef je Google te kennen dat je meedoet met de markt en dat de markt jou als autoriteit erkent. Linkruilen is daarmee een ideale methode om aan backlinks te komen. Het nadeel alleen is dat het best nog lastig kan zijn om dit in de praktijk te brengen, zeker als je er alleen voor staat.
Heb je bijvoorbeeld maar één website in beheer dan hoef je minder links voor elkaar te boksen dan wanneer je een heel netwerk beheert. Maar er kleven ook nadelen aan het vergaren van backlinks wanneer je slechts één site in je bezit hebt. Bij het linkruilen wordt dat duidelijk. Wanneer je linkruilt zal je meerdere partijen moeten benaderen om mee te kunnen ruilen. Idealiter zijn dat bedrijfswebsites die uit dezelfde branche komen als die van jou, maar over het algemeen zijn dat ook jouw concurrenten en die zijn niet altijd bereid om te ruilen. Met meer websites tot je beschikking kan je met meer partijen tegelijkertijd linkruilen en de kans vergroten dat je de nodige backlinks vindt voor jouw site. Echter kan dit behoorlijk tijdrovend zijn en kan de opbrengst tegenvallen. Als je moeite hebt met linkruilen dan kan je dit karwei overlaten aan SAM Online Marketing. Onze linkbuilders helpen je graag.