Branded anchors zijn een belangrijk onderdeel binnen SEO, linkbuilding en het bouwen van autoriteit. Wil je autoriteit opbouwen, ontkom je er niet aan om veel aandacht te besteden aan branded anchors, ook wel branded anchorteksten genoemd. Wat zijn branded anchors? Waarom zet je ze in? En hoe zet je ze in voor SEO?
Branded anchor
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat zijn branded anchorteksten?
Branded anchorteksten zijn anchorteksten in links, waarbij de anchortekst de bedrijfsnaam bevat. Wanneer ik doorlink naar SAM Online Marketing, is de gebruikte anchortekst (SAM Online Marketing) een branded anchor, daar je de bedrijfsnaam gebruikt. Branded anchors vallen onder de meer natuurlijke anchorteksten, daar deze niet worden ingezet om het algoritme van Google te beïnvloeden en hiermee hoger te scoren in de zoekmachine. Maar waarom zou je branded anchors inzetten?
Waarom branded anchorteksten?
Branded anchors gebruik je om twee redenen:
- Om natuurlijker over te komen op Google
- Om jouw bedrijfsnaam te versterken
De eerste reden om branded anchorteksten te gebruiken, is om natuurlijker over te komen op Google. Veel SEO-ers proberen het algoritme van Google te gebruiken en maken dan ook veel gebruik van zoekwoordgerichte anchorteksten. Dit helpt Google om jouw website makkelijker uit te kunnen lezen. Wanneer je hier echter teveel gebruik van maakt, werkt dit averechts en kan het je zelfs op een straf van Google komen te staan. De belangrijkste reden om gebruik te maken van branded anchors, is om jouw bedrijfsnaam te versterken. Een van de belangrijkste onderdelen van SEO, behalve relevantie, is autoriteit. Autoriteit krijg je niet alleen door mega veel links, maar ook door een sterke bedrijfsnaam te hebben. Wanneer jouw bedrijfsnaam op veel plekken terugkomt, geeft Google hier extra erkenning aan. Het is dan ook goed om niet alleen voor die moneymaking anchorteksten te gaan, maar om ook jouw bedrijfsnaam te gebruiken, alsmede naakte anchorteksten, algemene anchorteksten en anchorteksten in afbeeldingen.
Hoe branded anchors inzetten
Hoe zet ik nou branded anchorteksten in? Het antwoord hierop is heel simpel. Gebruik je gezonde verstand. Je ziet vanzelf wel wanneer een anchortekst om jouw bedrijfsnaam vraagt. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij een link in een artikel, maar het komt ook veelal terug op bedrijvenpagina’s. De link naar jouw website is hierin veelal een naakte anchortekst of een branded anchor.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z