Artikel linkbuilding is nog steeds een populaire vorm van linkbuilding en het bouwen van autoriteit. Door blogposts voor andere websites te plaatsen, kan men nog steeds links vergaren en de autoriteit van hun website verhogen. Maar hoe effectief is artikel linkbuilding nog? En waarom zou je een blog post gebruiken voor linkbuilding? Je leest het hieronder!
Artikel linkbuilding
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is een linkbuilding blog?
Een linkbuilding blog is een blog die je puur en alleen voor linkbuilding schrijft. Je schrijft een artikel met daarin content die betrekking heeft op jouw website, welke je vervolgens plaatst op een andere website. Deze blog post voorzie je van een link naar jouw website. Om dit fenomeen in stand te houden, zijn er nog steeds talloze artikelwebsites te vinden. Maar hoe effectief is deze strategie op dit moment nog? En waarom zou je een blog post voor linkbuilding inzetten?
Waarom een blog post voor linkbuilding?
De reden dat men nog steeds een blog post gebruikt voor linkbuilding, is simpelweg dat het nog werkt. Mits juist ingezet (hierover later meer) kan artikel linkbuilding nog steeds een groot onderdeel van jouw linkbuilding strategie zijn. Linkbuilding door middel van blog posts werkt tegenwoordig nog steeds om de volgende redenen:
- Er is genoeg aanbod
- Je hebt zelf invloed op de anchortekst en bestemde URL
- Jouw link is omgeven door relevante content en dus sterk
Is artikel linkbuilding nog steeds effectief?
Bovenstaande statements doen je geloven dat artikel linkbuilding nog steeds effectief is. Maar is dit ook daadwerkelijk het geval? Het antwoord is ja, maar alleen als je het op de juiste manier gebruikt. Net als met startpagina’s is het plaatsen van gastblogs op andere websites nog steeds een effectieve strategie. Maar wel alleen als je dit als onderdeel van jouw strategie gebruikt. Bovendien hebben veel artikel websites tegenwoordig zelfs nog een slechtere waarde dan kopie startpagina’s. Het is dan ook belangrijk om eerst via tools als Majestic en Ahrefs de waarde van de websites in kaart te brengen. Buiten dit, is de beste manier om te kijken of er ook daadwerkelijk bezoekers op deze websites zitten. Wanneer jij onafhankelijk van Google kan acteren, en via jouw artikelen duizenden bezoekers naar jouw website trekt, kan Google deze link bijna niet als slecht beoordelen. Artikel linkbuilding is dan ook nog steeds zeer effectief, mits je het op de juiste manier inzet!
Blog piramides linkbuilding
Een gevaarlijke en geavanceerde strategie op het gebied van artikel linkbuilding is het maken van zogeheten blogpiramides. Hierbij maak je gebruik van een piramidestructuur door middel van interne links om het algoritme van Google te beïnvloeden en uiteindelijk supersterke links naar jouw website door te zetten. Dit kan een effectief middel zijn, maar het is zeker niet aan te raden, daar het tegen de richtlijnen van de zoekmachine ingaat. Wanneer je deze vorm van artikel linkbuilding in wilt zetten, is het allereerst zaak dat je zoveel mogelijk unieke domeinen met een uniek IP-adres hebt. Je maakt eerst een laag hoofdartikelen, waarna je diverse volgende lagen artikelen aan gaat brengen. Door middel van een piramidestructuur versterk je de hoofdlaag, waarna je de links vanaf de hoofdlaag in één keer doorzet naar jouw website.
Dit kan goed werken, maar ook faliekant misgaan. Al met al is artikel linkbuilding nog steeds een effectieve strategie, mits je het op de juiste manier gebruikt!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z